Någon som byggt en carpetmill (eller bara är händig)...?

Monstermom

Trådstartare
Jag har hållit på och pysslat med ett hemmabygge till eländes carpetmill åt Monster, men nu har jag kört fast. :banghead:

Kan någon vänlig själ tipsa mig om en tillräckligt halkig beläggning på löpytan?!? Plattan är en oljeboard, den "blankare" (inte särskilt blank :() sidan uppåt såklart. Inte tillräckligt halkigt. Har haft på släppsprej och potatismjöl, bättre men absolut inte bra nog. La dit ett sånt där halkigt gardintyg :idea:: tvärstopp. La dit ett ark byggplast :idea:: tvärstopp. Jag börjar bli något less på att få ljusa idéer som visar sig vara idiotiska. Detta är helt klart inte mitt område... Halkig löpyta, hur?

Och om någon har några andra "tänk på det här"-tips är de också enormt välkomna! Jag tänkte mig att det var väl bara att bygga och prova mig fram, så lär jag mig efter vägen... I själva verket är det skitjobbigt att plocka isär jätteklumpen tvåhundra gånger för att jag inte kan tänka rätt. :rage:

(Jag kommer att ta Monster till en sjukgymnast innan han ska börja springa på den - om den någonsin kommer att fungera - så ingen behöver bli orolig för att jag skadar honom. :) Dock går bygget som sagt inte precis snabbt, och sen kommer det nog att ta en rejäl inlärningsperiod för att lära honom röra sig på den kontrollerat, så det vore skönt att känna att jag faktiskt kom någon vart med åbäket...)

Spännande, lägg gärna upp ritning och bilder!

För minskad friktion tänker jag direkt på olika smörjfetter, med det är klart att det kan nog bli rätt kladdigt ;)

Hm, vet inte riktigt om jag vill lägga upp ritning... Känns som rätt riskabelt att andra gör som jag, och om det leder till något slags olycka så är jag medskyldig till det... Jag är som sagt inte så duktig på det här händighetsgrejsandet. :o

Diskuterar gärna vad jag byggt och hur, men en ritning (ha, som om jag har nån förresten! :laugh:) blir för lätt att någon (som kanske bara googlat fram utan att läsa så noga att det är en tummenmittihanden-person som byggt den) kopierar rakt av, med alla fel med. Bilder kan jag försöka få upp imorgon, då jag ska iväg och sno riktigt internet en stund. Mitt hemmainternet är för närvarande en mardröm...

Smörjfett känns som det bara kommer att göra mattan kladdig (och så småningom tung)? Dessutom lär det kanske inte vara så nyttigt för Monsters tassar?

(Edit: @Migo såklart, glömmer alltid tagga... :o)

Förlåt om jag är lite korkad men jag fattar inte riktigt... ;) Det är alltså typ som ett löpband men utan motor om jag förstår det rätt? Om det är så så är väl det viktigaste att rullarna löper lätt i båda ändarna men det som går runt ska egentligen bara glida lätt över rullarna, att hunden får bra grepp är väl ingen nackdel? Jag tänker transportband, de har gummimattor som man vulkar ihop, om du har exakta mått borde en bättre gummiverkstad kunna hjälpa dig. När det gäller rullarna så kolla reservdelar till transportband! :D

Förlåt om jag är lite korkad men jag fattar inte riktigt... ;) Det är alltså typ som ett löpband men utan motor om jag förstår det rätt? Om det är så så är väl det viktigaste att rullarna löper lätt i båda ändarna men det som går runt ska egentligen bara glida lätt över rullarna, att hunden får bra grepp är väl ingen nackdel? Jag tänker transportband, de har gummimattor som man vulkar ihop, om du har exakta mått borde en bättre gummiverkstad kunna hjälpa dig. När det gäller rullarna så kolla reservdelar till transportband! :D

Mja, både ja och nej... Ja, bandet drivs av hunden och går över rullar i båda ändar (de löper hyfsat lätt, men inte lika bra som jag tänkt mig för all del - de är dock på lager så de duger i alla fall), i mitt fall är bandet en bit heltäckningsmatta med filtad baksida (är ungefär som en fleecefilt) och ganska tjock lugg så han får bra grepp i mattan. Men mattan glider på en löpyta, en platta mellan rullarna. Han kan inte gärna springa på en hängmatta, utan det behövs en plan löpyta under, som mattan glider mot. Det är alltså den jag har problem med, mattan glider på tok för dåligt mot den oljeboard jag lagt som löpyta och mina försök att hitta något halkigare att lägga emellan har inte funkat.

Mja, både ja och nej... Ja, bandet drivs av hunden och går över rullar i båda ändar (de löper hyfsat lätt, men inte lika bra som jag tänkt mig för all del - de är dock på lager så de duger i alla fall), i mitt fall är bandet en bit heltäckningsmatta med filtad baksida (är ungefär som en fleecefilt) och ganska tjock lugg så han får bra grepp i mattan. Men mattan glider på en löpyta, en platta mellan rullarna. Han kan inte gärna springa på en hängmatta, utan det behövs en plan löpyta under, som mattan glider mot. Det är alltså den jag har problem med, mattan glider på tok för dåligt mot den oljeboard jag lagt som löpyta och mina försök att hitta något halkigare att lägga emellan har inte funkat.
Nu kan jag vara helt ute och vimsa men om du spänner upp den som han springer på så det blir lite som en hängmatta så kommer hans tyngd ändå att göra att den kommer ner och han får stabilt under tassarna men den kommer att löpa lättare eftersom det är mindre "dömatta" som ligger emot oljeboarden, om du kikar på ett vanligt löpband så märker du att det finns lite spänning i det som sedan inte märks när man står på det och springer, just för att det ska glida lättare.

Nu kan jag vara helt ute och vimsa men om du spänner upp den som han springer på så det blir lite som en hängmatta så kommer hans tyngd ändå att göra att den kommer ner och han får stabilt under tassarna men den kommer att löpa lättare eftersom det är mindre "dömatta" som ligger emot oljeboarden, om du kikar på ett vanligt löpband så märker du att det finns lite spänning i det som sedan inte märks när man står på det och springer, just för att det ska glida lättare.

Ja, det skulle kanske göra lite skillnad, men det skulle krävas en sjujäkla spänning för att hålla uppe mattan misstänker jag... Vet inte vad den kan väga, men det är alltså fyra meter rätt tjock heltäckningsmatta det handlar om. (Som är ihopsydd med fiskelina, skulle jag dra den så spänd att mattan skulle hållas i luften misstänker jag att linan skulle skära rakt igenom filten...)

Sen verkar det misstänkt att den rackaren kanske töjer sig en aning... :cautious: Jag får erkänna att den inte blev så spänd som jag tänkt mig att den skulle bli, men jag misstänker ändå att den faktiskt var mer spänd i början i alla fall så, ja, den är lite suspekt. (Dock är rullarna högre än löpytan, så lite lyft får den därav.) Vet heller inte om det är så bra för tassarna att mattan är så spänd att steget trycker ner den från luften, känns snubbligt?

Men ja, jag kan tänka mig att det skulle kunna vara något att förbättra, men i nuvarande tillstånd riskerar man tvärnit när mattan går emot plattan i alla fall för friktionen är helt enkelt för hög, så oavsett måste jag försöka lösa glidet...

Du har inte monterat rullarna så du kan förlänga avståndet mellan rullarna? Det är nog svårt att få till med de förutsättningar du har, fundera på om du inte ska byta matta och dessutom montera rullarna så du kan ändra avståndet dess emellan på ett enkelt sätt.

Du har inte monterat rullarna så du kan förlänga avståndet mellan rullarna? Det är nog svårt att få till med de förutsättningar du har, fundera på om du inte ska byta matta och dessutom montera rullarna så du kan ändra avståndet dess emellan på ett enkelt sätt.

Nä, jag funderade på något sådant men kom fram till att jag var för dum för att räkna ut hur jag skulle göra. :up:
:laugh:

Inga tankar om själva glidet alltså?

Nä, jag funderade på något sådant men kom fram till att jag var för dum för att räkna ut hur jag skulle göra. :up:
:laugh:

Inga tankar om själva glidet alltså?
Nja jag tror helt enkelt att det inte går att göra så mycket för att öka glidet, tyvärr...
När det gäller rullarna så funderar jag vilt på hur jag ska kunna förklara hur man skulle kunna lösa det. Men muttrar och långa stänger att fästa muttrarna i på rätt avstånd. Sen finns det säkert andra lösningar också, men det är det jag skulle göra rent spontant. ;)

Hur ser undersidan av mattan ut? Du pratar hela tiden om glidet på plattan men det är ju två ytor som ska ha glid, matta och platta.

Jag hade testat en bit hårdplast på plattan och försökt få glid på mattans undersida. Nån form av plast där också, men mjuk? Också hade jag sprayat ytorna med något glatt. Silikon kanske?

Hur ser undersidan av mattan ut? Du pratar hela tiden om glidet på plattan men det är ju två ytor som ska ha glid, matta och platta.

Jag hade testat en bit hårdplast på plattan och försökt få glid på mattans undersida. Nån form av plast där också, men mjuk? Också hade jag sprayat ytorna med något glatt. Silikon kanske?

Anledningen att jag fokuserat främst på plattan är för att mattan verkar rätt svår att ändra på? Svårt att fästa något i den som inte gör den styvare (lim) eller stickig/knottrig (klamrar). Undersidan av mattan är i alla fall ungefär som rätt tjock fleecefilt, den har en jämn struktur och inget halkskydd.

Ja, just nu lutar det rätt starkt åt att prova lägga en plastskiva under... Verkar mer än lovligt dyrt dock! Såg en PET-skiva på en byggvaruaffär för tror det var 300-400 eller något sådant vilket kanske inte är så stora pengar egentligen men eftersom jag inte ens vet om den kommer att hjälpa så tar det faktiskt emot lite... Dock är en plastskiva kanske lättare att göra något åt (behandla på något sätt) än den ganska sträva oljeboarden visat sig vara. Tar gärna emot tips på var man kan hitta plastskivor också dock (såväl som vilken sorts plast man borde satsa på kanske?), är ungefär åtta mil tillbaka till den affären jag såg PET-skivan och det blir ju ännu lite mer pengar att köra dit igen.

Sen funderar jag på om jag borde byta ut oljeboarden mot (den eventuella) plastskivan, eller bara lägga den ovanpå? Det är stegdämpning under skivan som ligger nu, så jag vill helst inte göra ytan styvare och därmed förlora dämpningseffekt. Samtidigt vill jag ju inte lägga en skiva som deformeras eller går sönder på ett instabilt underlag...

För övrigt kan jag säga att jag må vara eländigt opraktisk och göra mängder av onödiga misstag, men rejält blir det i alla fall. Ikväll har ungefär 200kg entusiastiska medhjälpare dundrat fram på den i full fart (nåja, så snabbt det gick att trampa runt den på det motsträviga underlaget i alla fall) samtidigt, utan att något brakade samman, så det känns som att den kommer att hålla i alla fall! :laugh:

Hur lång är plattan? En pulka upp och ner kanske? Om du sågar bort kanterna? Eller nån sorts skidor?

När jag tänker till så är ju gamla skidor egentligen en bra ide? Går ju dessutom att valla. Borde du kunna få tar på billigt på blocket eller nåt. De är ju gjorda för att glida.

Hur lång är plattan? En pulka upp och ner kanske? Om du sågar bort kanterna? Eller nån sorts skidor?

När jag tänker till så är ju gamla skidor egentligen en bra ide? Går ju dessutom att valla. Borde du kunna få tar på billigt på blocket eller nåt. De är ju gjorda för att glida.

Hm, hänger inte riktigt med på hur jag skulle använda skiodor eller pulka?

Plattan är ungefär 170cm lång. (Lite orolig att den är för kort, men det får jag väl se om/när det är dags för Monster att springa på den. I värsta fall får väl dobben ta den, så får jag ge mig på ett större bygge sedan. :p)

Men vad är det för board du har egentligen?

En bit lagårdsplyfa är ju superblank och halkig, det borde funka bra.

Köpte den på Bauhaus, man får väl inte länka och jag vet inte om jag hittar exakt rätt heller men den som verkar likna mest är nog hård board eller oljehärdad board på deras hemsida i alla fall (har för mig det stod oljeboard på skylten där jag tog den). 3mm skiva med en helt obehandlad/sträv sida och en som är något blankare. Om det som kallas lagårdsplyfa är det jag tänker på (en mörkbrun, blank sida?) så hittade jag inget som var tunt och flexibelt nog, det var något åt det hållet jag hade tänkt mig men som sagt i affären fanns inte något sådant. Så gott som alla skivor som var mjuka nog att funka som jag tänkt var väldigt sträva, valde mellan den jag tog och en som hade en vitmålad sida (typ baksida bokylla). Färgen var dock knottrig och inte alls blank, så den jag tog verkade klart halkigast - eller det minst onda, snarare. Tänkte mig jag skulle kunna göra något med ytan för att få den halkigare, men det är som sagt där jag kört fast...

Skidor upp och ner, vallningssidan upp alltså, på boarden. De har minimal friktion och går dessutom att valla så de blir halare om det behövs.

Hmm så det ska vara lite flex också alltså... men vad sägs om att klä boarden och undersidan av mattan med glidlakan? Dvs typ satinlakan?

Skidor upp och ner, vallningssidan upp alltså, på boarden. De har minimal friktion och går dessutom att valla så de blir halare om det behövs.

Hm, så skidor i bredd över hela ytan? Blir det inte ojämnt? Och är skidor jämntjocka, har för mig de varierar både i tjocklek och bredd längsmed?

Hmm så det ska vara lite flex också alltså... men vad sägs om att klä boarden och undersidan av mattan med glidlakan? Dvs typ satinlakan?

Ja, det trodde ju jag också... Jag tog som sagt en gardin i något slags satintyg, klädde visserligen bara skivan och lät mattan vara, men vad jag upptäckte var att det där tyget är väldigt slinkigt och halkigt när man inte har någon tyngd på det, men klämmer man åt så biter det nästan som kardborre (provat tyg mot tyg sedan, utanför löpbandet också). Glidet blev bättre utan någon belastning på bandet alltså, men när man klev på så var det tvärnit. Man kunde hålla sig i (det som ska bli) räcket och försöka bli väldigt lätt på foten på så vis, och då komma upp i lite hastighet igen, men ett felsteg så högg det direkt och man sprang rakt fram av bandet. Säkert komiskt att se, men jag tror inte Monster riktigt skulle uppskatta skämtet. :laugh:

Han är för all del lättare än jag, men inte tillräckligt. Plus att det känns seriöst osäkert med ett glid som kan förvandlas till tvärstopp hux flux.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka