Här har du en gotlänning
Jag älskar att bo här men så är jag uppvuxen här och gillar småstadsliv.
Ska man bo i visby så är väl som
@Masqueradee skriver Gråbo och Vitkålen, även Dillen, sedda som Visbys "ghetton" vilket dock inte behöver betyda så mycket. Jag har vänner och kollegor som bor där och trivs bra och med fastlandsmått mätt är det lugnt och fint. Mest lite småstök under helgnätter. Kan vara bra att komma ihåg att låsa cykeln/bilen.
Terra Nova är trevligt, har bott här drygt 1, 5 år nu. Och härligt naturnära med Visby travet så nära att jag nästan kan följa loppen via speakern.
Innanför murarna, dvs innerstan, är krångligt att bo... Hyrde lägenhet ett tag och man visste aldrig om man skulle hitta parkering eller behöva gå... Av förklarliga skäl är boytan ofta liten och planlösningen... speciell. Om man nu inte har en 7-11 miljoner att handla boende för.
Men visst är det vackert och charmigt och troligen värt det för den som verkligen gillar den historiska charmen. Det gäller att gilla liv och rörelse sommartid också då innerstan är full av folk och det poppar upp restauranger och caféer överallt samt att gissningsvis 90 % av Visbys nattliv finns här.
Räkna med att köpa boende är DYRT. Vi köpte villa från 80 talet, lättare renoveringsbehov, 154 kvadrat boendeyta och "normalstor" trädgård för ett villakvarter i utkanten av visby för drygt 4,5 milj förra året. Priserna har inte gått ner sedan dess... Grannhuset såldes nyligen för ungefär samma pris.
Bostadsrätt på 2-3 rum får man räkna med kostar 2,5 miljoner minst om man vill bo i Visby och slippa renovera en massa.