Min hund har fått ett sår precis där huvud/käke går över till hals bredvid luftstrupen. Jag vet inte alls vad han har gjort. Han kliade sig på halsen/området där såret nu finns i morse men jag tänkte inte så mycket på det då det inte var något hysteriskt utan vanligt kliande. När jag kom in vid 13,30 efter att ha varit ute och ridit fanns såret där. (Han hade då varit inne ensam i ca 2 timmar och han är helt lugn med att vara ensam.) Det är ett ytligt sår, ca 1,5x1,5 cm stort. Inga tecken på fästing eller något sticksår. Lite ökad värme och såret känns som en kaka, det är liksom hårt över hela området. Det var lite gulaktigt nu ikväll men inget som rinner eller så och jag har torkat av det med alsollösning nu. Frågan är, hur ska jag få honom att låta bli att klia? Han kan inte ha tratt, det panikar han av och tratten hade förmodligen legat mot såret. Han har en uppblåsbar ring men den lär definitivt ligga mot såret. Han har skor sedan han hade en tasskada men vågar jag ens ha på dem hela natten?
Självklart kommer jag kontakta veterinär om det blir värre men det känns inte så akut att jag åker in nu. Han är som vanligt i övrigt och kliar inte hela tiden utan har bara kliat ett par gånger sedan 13,30 men jag är rädd att han kliar upp det så att det blir större inatt.
Tips och råd mottages tacksamt!
Självklart kommer jag kontakta veterinär om det blir värre men det känns inte så akut att jag åker in nu. Han är som vanligt i övrigt och kliar inte hela tiden utan har bara kliat ett par gånger sedan 13,30 men jag är rädd att han kliar upp det så att det blir större inatt.
Tips och råd mottages tacksamt!