Någon som är duktig på Excel?

nyttnick

Trådstartare
Eftersom vårt jobb använder sig av IT-system som inte är färdigbyggda på lååååååånga vägar, så måste en hel del jobb göras manuellt. Mycket med Excel-filer, men även papper och penna.

Jag har en fil med 15 kolumner. I kolumn B finns alla kundnummer. Kundnumren kan finnas mellan 1 och 10 gånger i kolumnen. Finns det något enkelt sätt att få fram antalet gånger som ALLA dessa kundnummer finns och få in den siffran i en ny kolumn (kolumn 16)?

Alltså - om kundnummer 1 finns 3 gånger så skulle jag vilja få siffran 3 på samma rad, men i kolumn 16. Se nedan för förklaring.

Kundnummer............................ Antal
1.................................................. 3
1.................................................. 3
1...................................................3
2...................................................1
3...................................................2
3...................................................2

Hoppas att det går att förstå vad jag far efter. Är tacksam för svar även om det är något som inte går att lösa enkelt i excel.

Har du använt pivot-tabell någon gång? Med det går det o ta fram och bearbeta mycket data. Troligtvis svara på din fråga också :)

Pivottabell är nog det bästa. Är det inte så många olika kundnummer skulle man också kunna använda funktionen "count", men då måste du precisera varje kundnummer vars förekomst ska räknas (så vitt jag vet i alla fall).

Förresten, med funktionen "count" borde du för varje rad kunna välja att det är det på just den raden som ska räknas i hela kolumnen X, du borde inte behöva skriva ett bestämt värde. Men jag använder inte excel längre så jag kan minnas fel...

Har du använt pivot-tabell någon gång? Med det går det o ta fram och bearbeta mycket data. Troligtvis svara på din fråga också :)

Jag har bara använt färdiga pivot-tabeller som jag laddat in data i enligt instruktioner, men aldrig skapat själv. Jag är hyggligt kass på excel.

Testa "=COUNTIF(A1:A5, A2)". Där är A1:A5 kolumnen som ska genomsökas och A2 det den ska leta efter (kundnumret på den aktuella raden, i det här fallet rad 2). Sen autofyller du kolumnen med funktionen för att få det för varje rad.

Pivottabell är nog det bästa. Är det inte så många olika kundnummer skulle man också kunna använda funktionen "count", men då måste du precisera varje kundnummer vars förekomst ska räknas (så vitt jag vet i alla fall).

Det är runt 3000 kundnummer :nailbiting:

Jag får ta en snabb titt på både count och pivot och se om jag förstår eller tror att det går att använda.

Testa "=COUNTIF(A1:A5, A2)". Där är A1:A5 kolumnen som ska genomsökas och A2 det den ska leta efter (kundnumret på den aktuella raden, i det här fallet rad 2). Sen autofyller du kolumnen med funktionen för att få det för varje rad.

Tack! Får testa imorgon på jobbet.

Förtydligar med att A2 alltså inte är själva kundnumret utan cellen det finns i, för att du inte ska behöva ange det. Är dålig på att förklara.

=COUNTIF(A:A,A2)
... i cell B16

A:A är hela kolumn A = den ska räkna alla
A2 är första cellen med det värde den ska räkna

Sedan kopierar du denna formel till alla andra rader (kolumn 16) så att formeln automatiskt anpassas till respektive rad.
rad 3: =COUNTIF(A:A,A3)
rad 4: =COUNTIF(A:A,A4)

Jag testade idag på jobbet och COUNTIF fungerar - efter att jag fattat att jag måste ta det på svenska eftersom det är svenska kommandon i vårt excel, så ANTAL.OM.

Eftersom det rör sig om så många rader (9000 ungefär) så kan jag inte kopiera formeln för varje rad, utan drog en kopia över hela kolumnen. Resultatet blev ju då förstås att det minskade med en/rad i kolumn 16 (dvs om kundnummer 1 fanns 3 gånger, så stod det inte 3-3-3 utan 3-2-1). Det spelar ingen roll i detta fallet, för efter att ha tagit bort dubbletterna så stämde siffrorna ändå, eftersom första raden alltid blir kvar i den sorteringen.

Stort tack för hjälpen! Det sparade in minst en arbetsdag åt mig :)

• Gilla
Reactions: Sar
För att slippa att området som formeln beräknas på åker ned en rad när du drar formeln nedåt kan du låsa fast den med ett $. Säg att du vill räkna antal i området B3-B12, om du då sätter $ bakom B så låser du cellområdet som du vill beräkna värdet på. B$3-B$12.
Vill man även förhindra att beräkningsområdet flyttar sig åt höger eller vänster sätter man $ framför bokstaven $B3-$12. Man kan även kombinera dessa $B$3-$B$12 då åker området för formelberäkning ingenstans.

Denna låsning är även bra om man vill göra längre uträkningar där ex en faktor i en multiplikation alltid ska vara den samma.

Med vänlig hälsning/ Derivata som använt många arbetsdagar på sådant som excel hade kunnat fixa åt mig :)

För att slippa att området som formeln beräknas på åker ned en rad när du drar formeln nedåt kan du låsa fast den med ett $. Säg att du vill räkna antal i området B3-B12, om du då sätter $ bakom B så låser du cellområdet som du vill beräkna värdet på. B$3-B$12.
Vill man även förhindra att beräkningsområdet flyttar sig åt höger eller vänster sätter man $ framför bokstaven $B3-$12. Man kan även kombinera dessa $B$3-$B$12 då åker området för formelberäkning ingenstans.

Denna låsning är även bra om man vill göra längre uträkningar där ex en faktor i en multiplikation alltid ska vara den samma.

Med vänlig hälsning/ Derivata som använt många arbetsdagar på sådant som excel hade kunnat fixa åt mig :)
Åh tack snälla!! Det ska jag använda mig av, helt klart. Jag önskar så att jag fick utbildningen i Excel som jag och chefen pratat om sen 2011 O_o

Liknande trådar

Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068
Skola & Jobb Jag jobbar för ett pyttelitet företag som inte har något "officiellt" system för semesterdagar, utan vår HR-person loggar och håller...
Svar
13
· Visningar
1 846
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Jag har ju hört om hundar med järnmage men här hemma kämpar vi med att få till ett foderbyte utan att behöva leva med konstant diarré...
Svar
10
· Visningar
2 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka