nyttnick
Trådstartare
Eftersom vårt jobb använder sig av IT-system som inte är färdigbyggda på lååååååånga vägar, så måste en hel del jobb göras manuellt. Mycket med Excel-filer, men även papper och penna.
Jag har en fil med 15 kolumner. I kolumn B finns alla kundnummer. Kundnumren kan finnas mellan 1 och 10 gånger i kolumnen. Finns det något enkelt sätt att få fram antalet gånger som ALLA dessa kundnummer finns och få in den siffran i en ny kolumn (kolumn 16)?
Alltså - om kundnummer 1 finns 3 gånger så skulle jag vilja få siffran 3 på samma rad, men i kolumn 16. Se nedan för förklaring.
Kundnummer............................ Antal
1.................................................. 3
1...................................................3
2...................................................1
3...................................................2
Hoppas att det går att förstå vad jag far efter. Är tacksam för svar även om det är något som inte går att lösa enkelt i excel.
Jag har en fil med 15 kolumner. I kolumn B finns alla kundnummer. Kundnumren kan finnas mellan 1 och 10 gånger i kolumnen. Finns det något enkelt sätt att få fram antalet gånger som ALLA dessa kundnummer finns och få in den siffran i en ny kolumn (kolumn 16)?
Alltså - om kundnummer 1 finns 3 gånger så skulle jag vilja få siffran 3 på samma rad, men i kolumn 16. Se nedan för förklaring.
Kundnummer............................ Antal
1...................................................3
2...................................................1
Hoppas att det går att förstå vad jag far efter. Är tacksam för svar även om det är något som inte går att lösa enkelt i excel.