Någon som är bra på kylskåp??

bettysmatte

Trådstartare
Mystiskt fel på kylskåpet. Det är ett kombinerat kyl- och frysskåp. Häromdagen hittade jag en liten pöl vatten framför kylskåpet. Det fanns inget UNDER, men lite grann i framkant. Plockade bort hyllorna i frysen och hittade is allra nederst under den lägsta hyllan. Såg att det hade smält och runnit ut - därav pölen. Knackade bort isen och allt var frid och fröjd i två dagar, sedan samma visa igen. Pöl och knacka bort is. Idag kollade jag igen. Ingen pöl ännu, men ett islager som jag knackade bort. Det har varit VARMT i köket nu i några dagar, ca 27-28 grader just nu. Kylskåpet går mest hela tiden. Kan det var så enkelt att det inte orkar med, eller vad kan det vara som felas? Bruksanvisningen känns rätt kryptisk (som vanligt)... Något jag behöver städa/rengöra/fixa? Kylskåpet är nog ca 5 år gammalt ungefär. Självavfrostande. Kan det vara det som krånglar någonstans?

Kolla så det inte är något stopp i avloppet för självavfrostningen? I mitt sitter det en avrinning ungefär mitt i bakre väggen av kylskåpet där det är meningen att kondensvatten ska rinna ut och sedan kondensera, är avrinningen dålig så rinner det ut framtill när man öppnar dörren istället.

Snacka om IDIOTISK bruksanvisning :mad: ! Jag kan inte ens, från minibilden, tyda ut om vattenbehållaren sitter i kylskåpet, i frysen, eller på baksidan av kylskåpet... Har mejlat Samsung...

Jag tycker det ser ut som baksidan - eftersom den annars skulle varit under dörren och så mycket plats finns det väl inte där? Eller?

Ja, det är antagligen baksidan... Och jag som hade hoppats på att slippa dra ut det från väggen... Får väl ta tjuren vid hornen imorgon!

Fast du kan ju kolla inifrån om det är något som stoppat igen öppningen först innan du börjar dra fram kylen?

Håller med föregående inlägg. I min kyl så stoppar lite klägg igen avrinningshålet ibland och då kan man få en sådan pöl framför kylen..

Fast du kan ju kolla inifrån om det är något som stoppat igen öppningen först innan du börjar dra fram kylen?

Och öppningen sitter? Jag anser mig själv - från och till i alla fall - vara hyfsat teknisk och praktiskt lagd. Men detta är ju hopplöst. I bruksanvisningen står det: "Smält frostvatten rinner i kylskåpet. Vattenuttaget är blockerat. Ta bort blockeringen med en vaskrensare eller liknande." Det är allt. VAR sitter detta vattenuttag då?? Inte en bild och inte ett ord om var jag ska leta. Och vaskrensare - då tänker jag på en sådan där gummipropp på pinne, men det måste väl vara något annat de menar? Ja...:crazy:

Om du plockar ut hyllorna borde du se ett mindre hål på väggen inne i kylskåpet, troligen är det även falsat en avrinning mot hålet. Det händer att något sätter igen det så avrinningen inte fungerar som det ska och då rinner det ut i kylskåpet istället för bak där det avdunstar.

Översta illustrationen som du skickade visar insidan av skåpet och en hylla.

Vattenuttaget är blockerat. Ta bort blockeringen med en vaskrensare eller liknande." Det är allt. VAR sitter detta vattenuttag då?? Inte en bild och inte ett ord om var jag ska leta. Och vaskrensare - då tänker jag på en sådan där gummipropp på pinne, men det måste väl vara något annat de menar? Ja...:crazy:
Jag brukar ta en piprensare. Har faktiskt ett paket piprensare bara av den anledningen. I min lägenhet geggade det igen stup i ett. Det går i värsta fall med en ståltråd eller annat styvt att peta med. Även tops funkar hjälpligt om man verkligen inte hittar nåt annat.

Fick svar från Samsung. Snabbt och trevligt, men kan väl inte precis påstå att det gav så mycket?

"Hej X,

Tack för ditt mail till Samsung Support

Det är tråkigt att höra att du upplever problem med ditt kylskåp! Vi ska göra vårt bästa för att hjälpa dig felsöka problemet! Till att börja med så ska vattenbehållaren sitta på baksidan av kylskåpet längst ned enligt bruksanvisningen, och det kan absolut vara bra för underhåll att rengöra den. Vidare har dit kylskåp automatisk avfrostning vilket innebär att du inte ska behöva avfrosta på egen hand och om du upplever att det bildas is i frysen är det något som inte står riktigt rätt till.

Vanliga rekommendationer är att inte ställa in varm mat i frysen och även att se till att innehåll med mycket vätska är ordentligt förseglat för att undvika frost och isbildning. Det kan också vara bra att kontrollera så att listen kring dörren för frysen sluter helt tätt. Kontrollera den runtom för att se så att det inte finns några glapp och när dörren öppnas ska det inte göras utan att man känner att ett vakuum släpps. Om allt verkar i ordning och du har rengjort vattenbehållaren kan du eventuellt prova att manuellt avfrosta frysen för att undersöka om problemet du upplever uppstår på nytt.

Om du upplever att det blir is på nytt rekommenderar vi att en servicetekniker undersöker ditt kylskåp, kontakta då får telefonsupport så ska vi hjälpa dig att göra en felanmälan så att en servicetekniker kommer hem till dig."

Får väl fortsätta "Jakten på det försvunna hålet" nu i eftermiddag... ;)

Efter många om och men har jag nu haft allt ute från kylen. Letade efter hålet - hittade inget - och ringde sedan Samsung. Nej, vattenuttaget sitter bak. Okej, ut med kylskåpet från väggen. Hittar då att något har läckt i ena hörnet. Känns inget vått på kylskåpet så antagligen läcker det bara lite, och har gjort så under en längre tid. Känns oljigt. Köldmedium? Olja - från? Trist :( ! Jag ser tusenlapparna FLYGA ut genom fönstret... :(

Hur menar du då? Det rinner väl i ledningar inuti?

Fast nu tror jag ju inte att det är vatten som har läckt bakom kylskåpet, utan olja. Får ringa och rådfråga imorgon...
Kondensvattnet som bildas måste ju ta sig ut från insidan av skåpet. Nåt hål måste ju finnas nånstans :)- Jag som nyss skaffat ett självavfrostande hittade ett hål längst ner så småningom :meh:

Kondensvattnet som bildas måste ju ta sig ut från insidan av skåpet. Nåt hål måste ju finnas nånstans :)- Jag som nyss skaffat ett självavfrostande hittade ett hål längst ner så småningom :meh:

Jag tog faktiskt en bild på insidan av kylskåpet när jag hade tagit ut alla mat och alla hyllor. Jag ser faktiskt ingenting som jag med säkerhet kan säga att det skulle kunna vara ett hål för vattnet... Någon annan som tror sig veta?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka