Någon som använt "Kolla masken" på katt?

aprilmaj

Trådstartare
Fungerar det? Hur ofta kollar ni i så fall? Eller ska man räkna med att katter som får vara ute ska avmaskas regelbundet utan koll?
 
Sv: Någon som använt "Kolla masken" på katt?

Ja, avföringsprover fungerar. Jag tar när jag har kattungar. Så fort de lämnar fast avföring och en gång kort innan de flyttar.

Har man utekatter får man räkna med att de åker på mask regelbundet. Man ska inte avmaska "bara för att" utan vid symptom. Är man osäker tar man avföringsprov först.
 
Sv: Någon som använt "Kolla masken" på katt?

Tack för svar! Är det idé att t ex ett par gånger om året ta avföringsprov, dvs även utan symptom? För att förebygga att det hinner bli symptom? (Dåligt förklarat, men du förstår?)
 
Sv: Någon som använt "Kolla masken" på katt?

Jag hittar bandmaskar i kalsipperna på mina katter och då har de inga som helst symtom.

Har du bara symtom och inga synliga maskar så tycker jag du ska kolla masken först.
 
Sv: Någon som använt "Kolla masken" på katt?

vi avmaskar enbart nar det finns synliga maskar. Sa vi kollar, men inte med avforingsprover.

Varan ena ar nu resistent mot maskmedlerna som ar receptfria, tyvarr. Det blir avmaskning ungefar tva ggr om aret for den katten (han ar valdigt "duktig" pa att bli maskangripen), den andra har inte varit har sa lange. vill inte precis att han ska bli resistent mot recept medlena ocksa :crazy: han tappar allt hull sa fort han gar lite for lange nar han ar angripen + att han har svart att komma upp i hull. Att han kan ga sex manader utan synliga maskar ar nog rekord for honom.
 
Senast ändrad:
Sv: Någon som använt "Kolla masken" på katt?

Jag skulle kanske kolla efter sommaren iaf eftersom sommaren brukar vara lite högsäsong för jakt. ;)
 
Sv: Någon som använt "Kolla masken" på katt?

vi avmaskar enbart nar det finns synliga maskar. Sa vi kollar, men inte med avforingsprover.

Varan ena ar nu resistent mot maskmedlerna som ar receptfria, tyvarr. Det blir avmaskning ungefar tva ggr om aret for den katten (han ar valdigt "duktig" pa att bli maskangripen), den andra har inte varit har sa lange. vill inte precis att han ska bli resistent mot recept medlena ocksa :crazy: han tappar allt hull sa fort han gar lite for lange nar han ar angripen + att han har svart att komma upp i hull. Att han kan ga sex manader utan synliga maskar ar nog rekord for honom.

Fast det är ju inte katterna som blir resistenta utan parasiterna och det låter märkligt att bara en av katterna skulle drabbas av resistenta maskar när de lever ihop. Då låter det mer som att katten med resistenta maskar inte har blivit av med masken.
 
Sv: Någon som använt "Kolla masken" på katt?

Tack Sol och ni andra som svarat!

Då ska jag skicka in prover till hösten (om de inte får symptom dessförinnan, vill säga). Nu mår de finfint och jag är inte alls orolig för att de ska ha mask, utan jag vill bara tänka efter före...
 
Sv: Någon som använt "Kolla masken" på katt?

ja precis :) jag vet inte om det ar maskarna som ar resistenta eller om det receptfria helt enkelt inte klarar av att ta bort alla maskar da angreppen har varit sa svara.

Den nya katten har bara varit har i sex manader ungefar ;) har darfor ingen aning om vad dem avmaskade med innan (eller....hon hade val avmaskat typ en gang under hans liv....). Vi avmaskade honom for forsta gangen vid jul och da korde vi det receptbelagda eftersom det fanns hemma.
 
Sv: Någon som använt "Kolla masken" på katt?

Har man utekatter får man räkna med att de åker på mask regelbundet. Man ska inte avmaska "bara för att" utan vid symptom. Är man osäker tar man avföringsprov först.
Jag har utekatter som givetvis har mask då och då - eller förmodligen typ hela tiden.
Jag bara funderar på hur ofta man egentligen bör hålla koll på dem angående mask. Det är ju ändå rätt sällan man ser de där risgrynskornen runt rumpan på dem, även om man kan vara ganska säker på att de finns där. Man blir ju knappast av med både maskar och larver i alla stadier vid varje avmaskning, så att säga. Så frågan är väl hur ofta man bör avmaska, om man nu är ganska säker på att där finns mask? Vad är det för rekommenderade intervaller på t.ex milbemax?
 
Sv: Någon som använt "Kolla masken" på katt?

Jag har utekatter som givetvis har mask då och då - eller förmodligen typ hela tiden.
Jag bara funderar på hur ofta man egentligen bör hålla koll på dem angående mask. Det är ju ändå rätt sällan man ser de där risgrynskornen runt rumpan på dem, även om man kan vara ganska säker på att de finns där. Man blir ju knappast av med både maskar och larver i alla stadier vid varje avmaskning, så att säga. Så frågan är väl hur ofta man bör avmaska, om man nu är ganska säker på att där finns mask? Vad är det för rekommenderade intervaller på t.ex milbemax?

Information om eventuellt rekommenderade intervaller finns att läsa i FASS. Dock ser jag ingen större poäng att behandla om katten inte är allmänpåverkad på något sätt. En vuxen och frisk katt kan hantera mask och utvecklar även en viss motståndskraft mot dem.
 
Sv: Någon som använt "Kolla masken" på katt?

en bra anledning kan kanske vara att man slipper uppspydda maskar inomhus.... *urk* (ja, det var ett bra tag sen de maskades då det hände)
 
Sv: Någon som använt "Kolla masken" på katt?

Information om eventuellt rekommenderade intervaller finns att läsa i FASS. Dock ser jag ingen större poäng att behandla om katten inte är allmänpåverkad på något sätt. En vuxen och frisk katt kan hantera mask och utvecklar även en viss motståndskraft mot dem.

Aha, så man behöver inte avmaska bara för att man hittar bandmask i kalsipperna?
 
Sv: Någon som använt "Kolla masken" på katt?

min veterinär rekommenderade att inte gröa det.
hon förklarade att när man avmaskar så dör ledarmasken och då kan de mindre frodas varpå katten "tappar" ut mask och kan må sämre.

låter man de gå med en ledarmask håller den det på en jämn nivå som katten kan hantera.
 
Sv: Någon som använt "Kolla masken" på katt?

Nej, mår katten bra klarar den masken bra men man kan ju vara lite extra uppmärksam om katten har mask i kalsipperna. Min gammelkatt brukade jag avmaska när han kräktes upp bandmask, det var tecknet på att det var dags.
 

Liknande trådar

Katthälsa Nu när vi (äntligen) har flyttat till skogen har katten fått börja vara ute. Troligen kommer hon med tiden upptäcka det här med jakt...
Svar
6
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
411
Senast: Elbe92
·
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
549
Senast: Jeps
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
21
· Visningar
729
Senast: Emmi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp