Jag hoppas också det.

Min nuvarande arbetsplats planerar också att införa någon aktivitetsbaserad variant och där tror jag det finns förutsättningar för att det på riktigt! Vi kommer i stor grad att fortsätta jobba mycket på distans även nu efter pandemin då det visat sig fungera så bra för många. Tanken är att det kommer finnas stora individuella variationer då vissa ju vill vara mycket på kontoret medan andra som jag själv (som dessutom redan innan pandemin jobbade hemma 3/5 dagar) kanske bara kommer vara där ett par gånger i månaden för vissa möten som gör sig bättre i fysisk form.
Vi kommer också börja dela kontorslokaler med ett annat litet företag för att få ner kostnaderna.
Där kan jag ju verkligen se poängen med att inte ha fasta arbetsplatser, då beläggningen på kontoret sannolikt kommer vara rätt låg, och då istället satsa mer på mindre rum för små möten och Team-samtal med de som sitter på distans.
Jag tror och hoppas att det kan bli bra om man verkligen tänker igenom utformandet av lokalerna innan, samt faktiskt på riktigt tillåter medarbetarna att flexibelt välja den plats som passar bäst (vilket då inkluderar hemmakontoret).
Istället för att bara köpa en färdig kontorsmall rakt av och dessutom ha många chefer som i praktiken inte gillade flexibla arbetssätt... Det fanns t.ex flera på mitt förra jobb som uttryckte att de helst såg att sina medarbetare satt tillsammans på samma ställe och att det var jobbigt när de behövde leta efter någon som satt på ett annat ställe.