Någon skämta med mig aprillo...??

M

MALINox

Börjar undra om det är jag eller pållen som är underlig...?
Har ju varit krångel med hans bakända i flera månader nu, har skrittmotionerats och ätit smärtstillande. Nu ska han spattröntgas bak om 3 veckor, och ska fram tills dess travas igång igen.

Idag var jag ute och red i ca 40 minuter, mycket skritt och lite trav på fina skogsvägar, pållen gick urfint och var mkt pigg och glad att få komma ut.
Efter ridningen lasttränade vi i ca 40 minuter, något som vi hållit på med senaste veckan eftersom han är lite skeptisk till transporten :angel:

Allting gick bra, han trampade in och ut ett par gånger, men sen gick han på och vi var klara för dagen! Tar in honom i stallet för att ta bort benlindorna och sätta på täcket. När jag sen ska ta ut honom i hagen så haltar han riktigt rejält hö bak :cry:
Vi går in igen och jag känner igenom benen samt kollar hovarna så han inte trampat in något. Hittar inget, men vill inte lyfta hö fram, eftersom han då måste flytta över tyngden på hö bak. Känner på höger bak, som är lite värmeökat och han reagerar lite när jag trycker och känner.
Ställer in honom i boxen för att hämta en tjej som kan leda honom så jag får kika hur han rör sig. När jag kommer ut i stallet igen för att ta ut honom, haltar han i boxen och ut genom stalldörren, i samma sekund som jag kommer ut på stallbacken så går han normalt igen, syns inte för en sekund att han är halt. Skrittar och travar honom, han visar ingenting. Fortfarande viss värmeskillnad över kotan. Beslutar mig för att släppa honom i hagen för att se hur han reagerar, om han har ont brukar han ställa sig i ett hörn och inte röra på sig mer än nödvändigt, men pållen far iväg i världens fart, galopperar och bockar som om ingenting i världen var fel!

Står och kikar på honom en stund, men han visar inget, betar obekymrat vidare. Låter honom vara kvar i hagen och ber den som bor vid stallet att kika till honom och genast höra av sig om han ändrar sitt beteende.

Åker tillbaks upp nu på kvällen för att kika.
Han visar ingenting när han går, är inte längra värmeökad, dock lite gallig och ömmar lite när jag trycker kring kotan...?!

Vad tror ni :confused:

Sv: Någon skämta med mig aprillo...??

Har träffat en häst med dylika symptom. Han kunde vara blockhalt o knappt kunna stäödja på benet, men sen hux flux gick han rent igen. Han led av spatt.

Ja usch...det är det jag är orolig för att han ska ha spatt iaf. Ska ju spattröntgas om ~2.5 vecka!
Har läst en hel del om just spatt, där dom beskriver dessa konstiga kast mellan hälta och icke synbar hälta...:(

Någon mer som har någon ide?
Idag är han fortfarande lite gallig och svullen över kotan, men inge värmeökad och visar ingenting!

Kan inte patella-upphakning ge samma symtom?

Jo det har du rätt i! Patellaupphakningen syns ju mest när man går ut ur stallet, eller när hästen stått still ett tag. Relativt lättåtgärdat och ofarligt. Man brukar kunna höra hur det "knäpper" om en "patella-has".
Men tillbaka till spatthästen jag hade, han var ju blockhalt, togs in, veterinären kom, o inte fan syntes det ett dugg ens på böj. Så här pågick det hos den förra ägaren, tills en dag kunde han knappt gå alls. Då hämtade jag honom och åkte via klinik. Och det var spatt med stort S.

Ahh..okey, det måste jag läsa på lite om!
Tack för tipset!

Okey, ja det känns ju skönt att veta att jag har en röntgen tid om lite drygt 2 veckor!

Hästen i vårt stall som har patella ser ju riktigt illa ut.Det ser inte ens ut som om den är halt, utan benet hakar verkligen. Helt plötsligt lyfter han jättehögt och konstigt på ena bakbenet och går sedan normalt. Men det ser inte ut som om han ömmar eller haltar liksom.. Vet inte om det ser olika ut på olika patellahästar..

Har läst på lite om patellaupphakningar och jag tycker inte att det låter som om det vore det han har.
En upphakning är ju detsamma som när en led låser sig hos oss människor, vilket resulterar i att man inte kan sträcka ut/böja den som vanligt. Samt vid upphakningar borde dom inte bli varma och ömma?!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 136
Senast: Freazer
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
844
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 525
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV