Någon mer som har shettis med fri tillgång på hö?

Sirpafinnen

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av att övergå från speciella fodertider till fri tillgång med shettlandsponny? Min lilla kuse är 14 år och jag köpte honom i början av juli i somras, han var då van att ridas ca 1h om dagen och hade "vanliga" fodertider. Då jag har nordisen på fri tillgång och lösdrift så vill jag ju försöka ha shettisen på samma sätt. Motioneringen har ännu så länge bestått av ca 1h cykling (som med hund alltså) var tredje dag ungefär, lite skogspromenader och några gånger som handhäst. Han har dock gått från lite smårund till "tunna-varning"! Om ett par veckor skall vi ha fått ihop en sele och rockard så då ska körningen äntligen komma igång. Cyklingen ger bättre och bättre kondition men magen består :crazy:

Någon som kan dela med sig av liknande erfarenhet? "Hur gick det sedan" typ :smirk:

Nordisen lade också på sig lite men då jag både kan rida och köra honom så har det gått bra att stävja svullnaden ;) Tilläggas bör kanske att shettisen ej får kraftfoder, endast morots- och äppelbitar för att inte känna sig alltför diskriminerad *ler*
 
Sv: Någon mer som har shettis med fri tillgång på hö?

Jag har ingen erfarenhet själv av att ha shettisen på fri hö-tillgång dygnet runt. Fast man ser på han direkt när han fått mer än han ska ha! Men det kan ju bli så i början kanske och sedan slutar dom käka konstant eftersom dom lär sig att det inte tar slut? Lika illa som det är att ge hästen för lite mat tycker jag nästan det är att ge den för mycket. Det blir ju bara synd om hästen om det är överviktig. Men du kan ju prova och se hur det går kanske..men jag tror det är viktigt med motion då! Berätta gärna om resultatet...!
 
Sv: Någon mer som har shettis med fri tillgång på hö?

Hade Shettis med bl.a. Nordis förra vintern, han gick även stundtals med andra stora och de gick på lösdrift och fri tillgång.

Vi gjorde som så att vi räknade ut på ung. vad alla kunde tänkas sätta i sig och gjorde induviduella foderstater till varje häst efter det. Vissa dygn var det slut när vi kom och vissa hade de kvar så det var lite variation från dag till dag och beroende på väder och vind.

Han var i mkt. fint hull och växte på sig och blev musklad. Så visst går det. Vilket jag inte tror han varit om han bara gott på enbart det höt vi hade då.
Även om man har fri tillgång så kan man räkna ut en ungefärlig foderstat som alla individer mår bra utav..

MVH/
 
Sv: Någon mer som har shettis med fri tillgång på hö?

Cykling? Lite häftigt faktiskt! Hur gör du för att det ska fungera med det? Har också en shettis som sällskap till min nordiskorsning och givetvis kan jag inte rida honom. han är bara 1,5 år också. Men det kanske man skulle testa med honom!
 
Sv: Någon mer som har shettis med fri tillgång på hö?

Hade min shettis på fri tillgång förra vintern, i början åt han som en galning men lugnade ner sig efter ett tag när han märkte att maten inte tog slut. Visst blev han lite rund till en början men blev väldigt fin efter ett tag.
 
Sv: Någon mer som har shettis med fri tillgång på hö?

Jag har prövat fri tillgång på min lille buspojke. Det var inte så lyckat. Oj, oj, oj! Efter fyra månader så kom han inte in mellan skalmarna. :eek: :mad: :o :D Trodde att han skulle lugna ner sig efter ett tag. Tji fick jag!

Nä! Det enda min pålle har fri tillgång på är vatten.
 
Sv: Någon mer som har shettis med fri tillgång på hö?

Mina shetlandsponnyer går på fri tillgång på analyserat hö. Jag har höhäck i en halmad ligghall och de går på lösdrift året runt, dygnet runt. De väljer att helst vara ute och knapra i sig gräs och buskage, går in mest om nätterna och äter hö då det är frost i gräset.

Det fungerar väldigt bra för oss. De motionerar varandra när de busar i hagen. Jag tycker det är viktigt att ha flera hästar tillsammans när man har fri tillgång på hö. Sedan kör jag dem ibland och de är i fint hull. Ofta kan vinterpälsen lura en att de är jättefeta. Känn under pälsen för att få ett hum om hullet! De måste även få sätta lite späck för att klara minus 15 och därunder. Hälsar inelin. www.gindemo.on.to
 
Jo cykling...

Med den hära pållen går det alldeles ypperligt att cykla *skrattar*. Han är väääldigt cool och ödslar inte bort energi i onödan på att bli skraj för saker. När jag märkte detta så provade jag gå med honom och cykeln - han rörde inte en min. Trampade snart iväg i sakta mak och han har sedan dess varit lättare att cykla med än någon av mina hundar jag haft/har :rofl: Han kan tom galoppera (medans jag trampar som en mupp) till mina tjoanden och påhejjanden, men då därför att han inte brallar iväg utan springer så fint *stolt*. Har grimma, grimskaft och dressyrspö. De två senare i höger hand på samma sida som pållen. Ser till att kunna släppa efter eller släppa grimskaftet helt om det skulle behövas, spöet är riktat bakåt för att lätt kunna peta honom i skänkelläget om det behövs. Hjälm inte att förglömma!

En annan motionsform jag grunnar på är att binda honom i torkvindan och hänga en påse morötter framför - voila! En skrittmaskin!!!!




Nä jag skojja :p
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej. Vi ska prova begränsad (genom hängande småmaskiga hönät) fri tillgång i hagen. Jag är lite skeptisk till att det kommer att funka...
Svar
17
· Visningar
2 140
Senast: lil-sis
·
Islandshäst Detta borde kanske ligga på foder men det gäller en islänning därför frågar jag här. Vi hade ännu en diskussion i stallet i går om...
Svar
19
· Visningar
2 407
Senast: Elina8
·
B
Foder & Strö :confused: Jag har inge erfarenhet av det alls men är nyfiken på hur det funkar?...så med risk för att ni tycker att frågorna är dumma...
Svar
16
· Visningar
1 629
Senast: Pigalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp