Någon med erfarenhet av "vindnät"

Sammet

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av "vindnät", tex i löstdrift eller i fönster i stallet.

Jag funderar på hur hållbart det är. Och om det är vanligt att hästarna biter på det?

Sv: Någon med erfarenhet av "vindnät"

Vi har satt det i överdelen av vårt vinsskydd. Tog ca 1 vecka innan hästarna hade börjat riva ner det.

Jag funderar att sätta i översta delen av vårt vindskydd men eftersom vi har rätt höga väggar i trä och sedan ett mellanrum upp till taket så kommer inte hästarna att nå upp dit. Jag undrar snarare hur det håller för väder och vind. Det verkar också lite knäppt att man måste köpa många metrar i taget av det.

Vi behöver kanske 20 meter av den smalaste sorten på ca 1 meters bredd. Jag hoppas lite på att hitta nån mindre bit på annons till ett vettigt pris...:D

Ett tips för övrigt att sätta in annons på tex blocket om man söker material att bygga vindskydd av. Vi fick tag i plåttaket till vårt ( ca 4 x 3 meters yta) för bara ett par hundralappar och i jättefint skick.:D

Men varför inte köpa den biten du behöver från en leverantör?
Du bör välja ett vindnät på 70% om du ska stoppa snö och regn också.

Vindnät i lösdrifter funkar hos många i ett flertal år men du bör kolla att det är spännt och kanske spänna om det med jämna mellanrum.

Eller så köper vi en bit och delar på:idea:

Vi behöver ca 2 kvadratmeter för att sätta i gavlarna på ladan för att få det ultimata genomdraget.

Jag hade nog valt hålplåt istället. Samma funktion, men hållbarare.

Vi har satt det i överdelen av vårt vinsskydd. Tog ca 1 vecka innan hästarna hade börjat riva ner det.

Satte ni upp det rätt? Dvs skruvade fast det i en planka upptill på väggen och sen en planka på det?

Jag har inte erfarenhet av vindnät. Men jag satte myggnät i alla fönster i lösdrifterna. Hyfsat tveksam till hur lång tid det skulle ta innan hästarna rev ner det eller tryckte sönder det.

Satte upp det i somras, det håller än dock, och det torde vara mycket mindre tåligt än vindnät. Hästarna har inte brytt sig i det alls, nosade på det i början och kollade om man kunde stoppa ut huvudet, men sen nada intresse. Och de där två är notoriska på att bita/slita/riva/leka med saker de får tag i annars.

Jag har häftat fast det på insidan av karmen med vanlig häftpistol btw, så hade de velat ta sönder det hade det varit lätt.

Jag red i ett ridhus i jönköping som hade det. Det blåste in igenom och var fruktansvärt kallt. Ridhuset var helt nybyggt. Jag skulle aldrig sätta något liknande i en lösdrift.

Var det äkta vindnät?
De vindnät jag varit i närheten av har varit vindtäta, men de har å andra sidan inte varit i skåne där jag nu ska sätta upp vindnät.

Jag har haft vindnät i stallet istället för glas i fönstren i flera år nu. Har fått det både varmare och torrare i stallet än med riktiga fönster. Hos oss har det t o m klarat orkanvindar utan problem. Blev inte blåsigt i stallet då heller. Har bara en enda häst som inte kan låta bli att pilla på det, men hon pillar faktiskt på allt, så hon får stå i box utan fönster.
Kommer att navända det på fler ställen men till mer permaneta saker (som vårt nya lösdriftstall) kommer vi att anväda perforerad plåt istället.

Bole säljer det i metervara också, finns alla de olika bredderna att köpa på löpmeter.

Det finns vindnät med olika genomsläpplighet och väljer man ett lägre värde så blir det blåsigare.

Senast ändrad:

Jag har haft vindnät i stallet istället för glas i fönstren i flera år nu. Har fått det både varmare och torrare i stallet än med riktiga fönster.
Intressant. Du har alltså vindnät istället för fönster. Jag har ett fönster i stallet som är så dåligt att jag måste kassera det. Har försökt hitta ett fönster i rätt storlek, men det verkar hopplöst. Hade tänkt sätta för en plexiglasskiva istället, men nu funderar jag på om jag ska sätta en ram med vindnät där istället. Har det funkat bra för dig alltså? Jag har inte ens tänkt på det innan, men det verkar som en bra ide. Har du någon bild av det?

Vi har vindnät på ridhuset här hemma och det varken blåser eller snöar in. Har suttit i några år nu och ser inte det minsta slitet ut eller så.

Liknande trådar

Anläggning Funderar på vad man kan så i delar av hagar där det idag växer massa ogräs. Funderar även på vilken blandning till olika hagar som...
Svar
0
· Visningar
268
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
983
Senast: hamilton1
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
343
Senast: tara
·
Anläggning Under rådande snöoväder började jag att fundera på snöröjningen här hemma på vår gård. Jag tänkte på hur man gjorde förr, när hästar...
Svar
12
· Visningar
1 079
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023