Någon med erfarenhet av ringorm??

CurlySue

Trådstartare
jag är nu näst intill säker på att mitt nyaste sto har fått ringorm då min sambo fått liknande symtom.. han har inte rört hästen men har varit med i stallet, jag däremot har petat i hästens första hårlösa parti när jag upptäckte det men har sedan haft handskar på mej när hon fick två till men jag har inte fått några utslag. kan jag ha överfört smitta på honom?

När vet vart och chippade mitt föl och vaccinerade det och även vaccinerade stoet visade jag dom hårlösapartierna som (flagnade/hade torrhudyta) för vet och h*n sa att det kunde vara svamp av något slag och att jag bara skulle ha koll om hon fick flera, inget mer med det.

hovslagare ska komma ut någon gång i veckan för det är i stort behov att verka fölisen nu men ska man avbeställa detta???

-om jag ska smörja hästen med någon salva?

-vad är bästa sättet att stoppa spridningen? (har inte sett några tecken på mina andra hästar eller på stoets föl)

-är det farligt om fölet får smittan?

-om min sambo ska smörja med något vad är bäst?

JAG HAR INGEN GARANTI ATT DET ÄR RINGORM MEN ÄR NÄST INTILL SÄKER PÅ DET DÅ DET SER UT ATT VARA DET VÄLDIGT TYDLIGT på både häst och sambo.

Sv: Någon med erfarenhet av ringorm??

På SVAs hemsida (länk) hittar du bra information om ringorm. Ett sätt att få smittan att läka av snabbare är att vaccinera. Vaccinet heter Insol, det finns många trådar här på Buke om ringorm och ringormsvaccin.

Jag har en gång fått litet ringorm på mina underarmar. Behandlade med Lamisil kräm, som man kan köpa receptfritt på Apoteket. Fläckarna försvann på några dagar. Om man får mer utbrett eller ihållande angrepp ska man givetvis kontakta sjukvården.

Du måste förstås kontakta din hovslagare. Om hovslagaren går med på att ta dina hästar sist under arbetsdagen och efteråt tvättar sina kläder och sanerar sin utrustning bör h*n kunna minimera risken för smittspridning.

Senast ändrad av en moderator:

vet att ringorm är väldigt smittsamt, vet inte säkert men tror att man måste ringa "smittskydds grejen" (förlåt kommer inte ihåg va det heter) just för att det smittas mellan djur och människor. hoppas att det försvinner snart.
Kram Jezzysnor

det har nog aldrig varit så rent i stallet som det är nu! har desinficerat nästan allt och inne i boxarna :)

det stod på SVA:s sida att det inte är anmälningspliktig i Sverige för ringorm.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Avel Ni som har hingstar som betäcker naturligt...vad anser ni enklast/bäst. Håller både sto + hingst båda hästarna fritt i hagen håller...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
11 362
Senast: token
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 465
Senast: Simply me
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka