CurlySue
Trådstartare
jag är nu näst intill säker på att mitt nyaste sto har fått ringorm då min sambo fått liknande symtom.. han har inte rört hästen men har varit med i stallet, jag däremot har petat i hästens första hårlösa parti när jag upptäckte det men har sedan haft handskar på mej när hon fick två till men jag har inte fått några utslag. kan jag ha överfört smitta på honom?
När vet vart och chippade mitt föl och vaccinerade det och även vaccinerade stoet visade jag dom hårlösapartierna som (flagnade/hade torrhudyta) för vet och h*n sa att det kunde vara svamp av något slag och att jag bara skulle ha koll om hon fick flera, inget mer med det.
hovslagare ska komma ut någon gång i veckan för det är i stort behov att verka fölisen nu men ska man avbeställa detta???
-om jag ska smörja hästen med någon salva?
-vad är bästa sättet att stoppa spridningen? (har inte sett några tecken på mina andra hästar eller på stoets föl)
-är det farligt om fölet får smittan?
-om min sambo ska smörja med något vad är bäst?
JAG HAR INGEN GARANTI ATT DET ÄR RINGORM MEN ÄR NÄST INTILL SÄKER PÅ DET DÅ DET SER UT ATT VARA DET VÄLDIGT TYDLIGT på både häst och sambo.
När vet vart och chippade mitt föl och vaccinerade det och även vaccinerade stoet visade jag dom hårlösapartierna som (flagnade/hade torrhudyta) för vet och h*n sa att det kunde vara svamp av något slag och att jag bara skulle ha koll om hon fick flera, inget mer med det.
hovslagare ska komma ut någon gång i veckan för det är i stort behov att verka fölisen nu men ska man avbeställa detta???
-om jag ska smörja hästen med någon salva?
-vad är bästa sättet att stoppa spridningen? (har inte sett några tecken på mina andra hästar eller på stoets föl)
-är det farligt om fölet får smittan?
-om min sambo ska smörja med något vad är bäst?
JAG HAR INGEN GARANTI ATT DET ÄR RINGORM MEN ÄR NÄST INTILL SÄKER PÅ DET DÅ DET SER UT ATT VARA DET VÄLDIGT TYDLIGT på både häst och sambo.