Någon info om ridbarheten på denna stam?

nocki

Trådstartare
Funderar på att köpa en häst med denna stam, blev nog lite rörigt när jag kopierade från galoppsidan, men ni ser ju vad han har i sig...
Har tänkt rida terräng!:bump:

GREEN DESERT (USA) 1983 DANZIG (USA) 1977 NORTHERN DANCER (CAN)

PAS DE NOM (USA)

FOREIGN COURIER (USA) 1979 SIR IVOR (USA)

COURTLY DEE (USA)

BADAWI (USA) 1988 DIESIS (GB) 1980 SHARPEN UP (GB)

DOUBLY SURE (GB)

BEGUM (USA) 1981 ALYDAR (USA)

RULLAH GOOD (USA)

Sv: Någon info om ridbarheten på denna stam?

ja jag vet, men det är lite halv kännsligt att skriva ut namnet, då inte alla inblandade parter ännu vet vad som kommer att ske med denna häst... han står med en hov här, en hos tränaren och en i himmlen...(den fjärde har han själv *lol*) så jag vill inte att det ska bli en massa snack!:p

Jag listade ut det ändå:D och jag skulle tycka det var en väldigt bra stam som ridhäst, men du frågar om ridbarhet?
Fullblod avlas inte för det utan för att springa fort som du nog vet.

Jag tycker det är svårt att svara, kanske kan den vara lite tuff, men som sagt jag skulle tycka det var en bra stam, om hästen står med en fot i himlen låter ju däremot inte så bra:crazy: Varför det?

pga det vanliga, som kanske är ovanligt.. hehe.. de lämnar inte hästen till vem som... eftersom tyvärr många hamnar i fel händer, och som du ju vet är den ganska tuff... och då kan det ju bli väldigt fel. Men jag känner hästen och har ridit den.
Så jag är bara glad att de fråga mej:):bump:
Men sen är man klart nyfiken, för jag har inte en aning om vad "de med samma stam" presterat som ridhästar...
Men nu är i alla fall två hovar hos mig...

Om det är den häst jag tror,:idea: så skall han vara trevlig och okomplicerad att rida.

du kan ju pm:a mig med namnet på den du tror...

Han har väl lite egna ideer om vad han vill göra för dagen.

Ja det kan det vara med den stammen, men bra! (Såna som jag tycker om tex. ) Dom kan bli bra ridhästar!
Men som jag skrev fullblod avlas inte med hänsyn till ridbarheten, dom ska kunna springa.......

Men ts känner hästen vad jag förstår.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det kan det vara med den stammen, men bra! (Såna som jag tycker om tex. ) Dom kan bli bra ridhästar!
Men som jag skrev fullblod avlas inte med hänsyn till ridbarheten, dom ska kunna springa.......

Men ts känner hästen vad jag förstår.

Har inte påstått något annat. Skulle själv kunna tänka mig köpa den hästen.

Senast ändrad:

*KL*
När vi var på besök i ett träningsstall i Newmarket så sa stallets head lad att hästar efter Green Desert ville han helst inte ha pga deras "attityd". Han tyckte att de var svåra och krångliga.

Kl
Vet av egna erfarenheter att hästar efter Green Desert är lite speciella.

Northern Dancer kan man hitta bakom hopp/fälttävlanshästar, resten är nog inte så "vanlig" stam på någon ridhäst (ännu i alla fall)

jo men det vet jag.... som hoppryttare, men de andra är rena grekiskan för mig...:smirk:

jo men det vet jag.... som hoppryttare, men de andra är rena grekiskan för mig...:smirk:
Nu står han här hemma i stallet och uppför sig som en kung :)
Återstår sen bara och se om han gillar livet som ridhäst.
Det första han gjorde när han kom ut i hagen var att titta, ja han stod där och titta och titta.. på alla håll och kanter så stod han bara och titta.... sen kom jag på det!
Han har ju rest så pass mycke i sitt liv, och bara gått löp ju. Så han undrade nog var galoppbanan låg denna gången.... inte här, inte där, ok på andra hållet då... nä... hm.. jaja...
Så såg det ut som han tänkte!
:p

Northern Dancer kan man hitta bakom hopp/fälttävlanshästar, resten är nog inte så "vanlig" stam på någon ridhäst (ännu i alla fall)

Northern Dancer finns i snart varannat fullblod:cool: Det säger inte mycket numera i alla fall om hur de är som ridhästar. Lika lite som Nearco.
Men det finns vissa som återkommer i bra ridhästar enligt folk som är betydligt mer insatta än jag. Och Native Dancer är en av dem tex.

Man tittar inte heller enbart på hingstar utan linjer vilket är något delvis annat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka