någon här som ger tryptovit till pållen?

S

smurfolina

Skulle vilja höra era åsikter om tryptovit.
Varför började ni med det, har det funkat?
Tar ni undehållsdosen eller bara till speciella tillfällen?
Tacksam för svar!

Sv: någon här som ger tryptovit till pållen?

Funkat kanon för mig på ena hästen och jag har faktiskt idag bestämt mig för att prova det även på häst nr 2. Det är ju godkänt när man tävlar och jag törs inte chansa med örter som kan ge utslag i dopingtest.

Båda mina blir väldigt spända emellanåt och den jag har testat det på har blev (han får det inte längre, är numera promenadhäst) lugn men ändå pigg och framåt. Tog inte på något sätt bort framåtbjudningen utan bara tosserierna. OBS! Det är inte lugnande medel som en del tror utan tar endast bort spändhet.

Jag gav högre dos i början som man ska, sedan underhållsdosen. Tre dagar före tävling (eller annan sak som man vet kan göra hästen spänd) gick jag upp på dubbel dos.

Jag började med det eftersom min häst är en mycket spänd och nervös sak i sig själv. Häst nr 2 är inte alls nervös utan blir bara spänd ibland vid tävling (är ganska orutinerad än) och kan man hjälpa hästen tycker jag det är bra. Är dock relativt dyrt preparat men för mig var det värt att ha en ridbar och avspänd häst.

Kan man ge t.ex. underhållsdosen o sedan vid speciella tillfällen öka dubbelt o gå tillbaka till underhållsdosen och sedan någon tid sluta helt o gå tillbaka igen, eller måste det finnas nått mönster?

Hörde att ibland kan det räcka att ge 25g i ca. 6 månader därefter gå ner till 12,5g i ytterligare ett halvt år och sedan kan man kanske sluta helt fast med samma resultat?

Men går det hoppa lite med det? Fast då kanske det inte ger något långvarigt resultat?

Ja, priset var lite saftigt. Men tycker oxå att det kan vara värt det om det funkar. :D

Det är nog olika från häst till häst hur man kan göra.

Jag gav min underhållsdos (förutom vid enstaka tillfällen då) hela tiden. Sen slutade jag i en period för att kolla vad som skulle hända. Tog ca 1 vecka sedan var pållen spänd och jobbig igen. Så ny burk inhandlades och så tog det ca 1 v till innan han var trevlig att rida igen. Men nu är det 1 år sedan ungefär jag slutade ge honom och han är halvspänd nu för tiden kan man väl säga. Men nu rids han 90% utomhus och det har alltid gjort honom mindre spänd så det beror nog mest på det.

Tryptofanpreparat, t ex Tryptovit är numera dopingklassat. 96 timmars karens.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 577
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 555
Senast: Liten
·
Gravid - 1år Vår son är 8 månader nu och sedan en tid tillbaka har vi börjat försöka introducera riktig, vanlig mat till honom. Med dottern körde vi...
Svar
9
· Visningar
528
Senast: gulakatten
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
1 932
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka