någon duktig?:confused:

L

lantisen_girl

har en kallblodstravare som vi ridit i lite över ett år nu. lite pigg men jättesnäll!

nån som vet hur man kan få henne att sluta bocka när man ska fatta galopp? hon bockar ibland när hon är pigg men inge högt. inte alls så att man flyger av eller så, men ingen vill väl ha en häst som bockar!

ialaf är det nån som har nå tips hu man kan få na att sluta? vi har ingen ridbana men ett fält å några bommar. jag är bara 15 å tränar na själv med min lillasyrra så skulla va tacksam för hjälp :D

Sv: någon duktig?:confused:

Min häst bockar ibland i galoppfattningar när han är orastad. Det enda som verkar funka är att fatta, bryta av, fatta, bryta av etc. Då borde han bli trött och sluta..men den första bockningen är nog svår att bli av med. Om han inte gör det av glädje utan av elakhet så skull jag nog ge hästen ett rapp med spöt. Kan ju vara så att han har ont nån stans. Är det så i både höger o vänster galopp? Bockar han vid longering? Hu är öronställningen, glad eller sur?

Lutta skrev:
Min häst bockar ibland i galoppfattningar när han är orastad. Det enda som verkar funka är att fatta, bryta av, fatta, bryta av etc. Då borde han bli trött och sluta..men den första bockningen är nog svår att bli av med. Om han inte gör det av glädje utan av elakhet så skull jag nog ge hästen ett rapp med spöt. Kan ju vara så att han har ont nån stans. Är det så i både höger o vänster galopp? Bockar han vid longering? Hu är öronställningen, glad eller sur?

det är nog kanske lite glädjeskutt ochså. men hon gillar inte spöt så ibland kan hon bocka bara för att man klappat till henne med spöt, så det går nog inte. men har aldrig provat å galopphera när man longerar henne, men har funderat om det är sadeln.men har också märkt att hon bockar oftare när min lillasyrra rider. kan det vara nåt hon gör?? hon kanske inte har lika mycket respekt för henne? om det kan va nåt sånt... både höger vnster å rakt fram. men rakt fram är ialaf glädjeskutt :D

Fullblodstoet hade samma problem, bockade jämt i fattningare och värre blev de om man använde spöt, så de slutade vi med. Ibland hade vi gummisnodd på henne, det hjälpte lite. Men allt efter hon blev rider mer gick det bort. Egen vilja kanske?

Cantilda skrev:
Fullblodstoet hade samma problem, bockade jämt i fattningare och värre blev de om man använde spöt, så de slutade vi med. Ibland hade vi gummisnodd på henne, det hjälpte lite. Men allt efter hon blev rider mer gick det bort. Egen vilja kanske?
ja. egen vilja har hon, det kan man inte förneka. hon är ju ett sto trots allt.;) men vi använder thidemantygel på henne å det funkar väl lite. men inte så värst mycket mot bockningarna just. vi har ju bara ridit henne sen förra sommarn:rofl: å började inte galopphera förrens i våras så vi har gått väldigt sakta fram med henne. men mon har bockat ända sen vi börjat galopphera men bara i galoppen.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Hundträning Hej, Undrar om någon har något tips för att få hunden att sluta äta gräs i spåret. Kör personspår och när hon koncentrerar sig är hon...
Svar
5
· Visningar
954
Senast: Milowe
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 922
Senast: Badger
·
Ridning Hej! Jag har en kallblodstravare, D ponny. Hon är inriden sen 4/5 år tillbaka men har dock stått i 3 år, har ridit henne i ungefär två...
Svar
10
· Visningar
1 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka