När transportera föl?

maria_b

Trådstartare
Jag vet att stoet inte bör byta miljö senare än sex veckor före fölning. Det sätter mig i en sits att troligtvis ta hem stoet efter fölning från stället där de står nu. Detta bör dock ske så fort som möjligt efteråt, utefter vad som är lämpligt för fölet.

Så min fråga, när kan man transportera föl med gott samvete? Vet ju att vissa föl åker på att åka transport redan första dygnet vid akut sjukdom/skada men det är ju knappast optimalt. Detta handlar alltså om ett permanent miljöombyte för både sto och föl...

Mvh Maria
 
Sv: När transportera föl?

Innan fölning är såklart bäst, men min fråga är hur långt efter föling man kan flytta om det nu måste bli så. Vi ska försöka få till det med flytt före men jag vill ändå veta hur långt efter man kan flytta ändå, oavsett om svaret är en vecka eller ett halvår, om du förstår vad jag menar:) Måste ju vara fler än jag som kanske behövt byta miljö för sto och föl.
 
Sv: När transportera föl?

Det är ju inte alldeles ovanligt att folk tar stona till seminstation för att seminera på fölbrunst...
 
Sv: När transportera föl?

Det är ju inte alldeles ovanligt att folk tar stona till seminstation för att seminera på fölbrunst...

Nej det är sant. Nu blir ju detta ett permanent miljöombyte, men stoet har stått i detta stall tidigare och är inte typen som stressar upp sig över miljöombyten.
 
Sv: När transportera föl?

Det är lika negativt att byta miljö nära efter fölning som det är att göra det nära före fölningen. Anledningen till att de inte skall byta miljö är för att stoet skapar sin råmjölk med antikroppar utifrån den miljö det befinner sig i alltså har fölet skydd mot de ev bakterier odyl som finns i stoets närmiljö den närmsta tiden före fölningen. Dock har jag inte hört så länge som 6 veckor utan 1 månad absolut minst 3 veckor innan är vad jag har hört tex finns det ett ställe som tar emot ston för fölövervakning som drivs av veterinär och där skall stoet lämnas dit 1 månad före beräknad fölning.
Av samma anledning har fölet inget skydd genom den råmjölk den fått i sig för annan miljö om man måste flytta dem nära efter fölningen.
Det finns ju även en annan lag att ta hänsyn till och det är att det är förbjudet att transportera högdräktiga ston MEN det är även förbjudet att transportera föl tror det är yngre än en månad något som nog många missat som kör stona till station på fölbrunsten. Akutresor till veterinär är naturligtvis undantagna från de reglerna.
Om det är att stoet skall flytta "hem" till en miljö hon är hemtam i sen innan och det inte är en massa cirkulation med hästar somär tex iväg och tävlar odyl så hade jag helt klart hellre flyttat hem stoet lite för tätt inpå fölningen än att flytta sto och föl nära efter den är född.
 
Sv: När transportera föl?

Det finns ju även en annan lag att ta hänsyn till och det är att det är förbjudet att transportera högdräktiga ston MEN det är även förbjudet att transportera föl tror det är yngre än en månad något som nog många missat som kör stona till station på fölbrunsten. Akutresor till veterinär är naturligtvis undantagna från de reglerna.stoet lite för tätt inpå fölningen än att flytta sto och föl nära efter den är född.

Källa?

Jordbruksverkets hemsida säger:
---
Dräktiga ston
Du får inte transportera ett dräktigt sto
mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
tidigare än 7 dygn efter fölningen.
Tar transporten längre tid än ett dygn får inte det dräktiga stoet transporteras om det är mindre än sex veckor kvar till fölningen.

Föl
Ett föl måste vara minst 7 dagar och naveln ska vara helt läkt innan du får transportera det.
---
www.jordbruksverket.se
 
Sv: När transportera föl?

Källa?

Jordbruksverkets hemsida säger:
---
Dräktiga ston
Du får inte transportera ett dräktigt sto
mindre än 35 dygn före den beräknade fölningen
tidigare än 7 dygn efter fölningen.
Tar transporten längre tid än ett dygn får inte det dräktiga stoet transporteras om det är mindre än sex veckor kvar till fölningen.

Föl
Ett föl måste vara minst 7 dagar och naveln ska vara helt läkt innan du får transportera det.
---
www.jordbruksverket.se

Tack för svaret!
 
Sv: När transportera föl?

Tack för svaret! Jag visste att man inte ska flytta för nära inpå fölning för att råmjölken ska skydda, dock visste jag inte att råmjölken skyddade fölet en längre tid efteråt mot den nya miljön.

Läget är som så att där stoet står nu så finns optimala förutsättningar för fölning. De står i stall för endast avel och stallägaren har gedigen erfarenhet och kunskap vad det gäller fölningar och föl, har egen seminstation osv. Dessutom har hon tätt sammarbete med duktig veterinär som bor i närheten och stallägaren själv sover i sadelkammaren hela fölningsperioderna med övervakningskameror och stona har fölningsgjordar som känner av om stoet lägger sig ner och ska föla osv. Där finns helt enkelt bästa förutsättningar.

Nu är det så att stallägaren inte ska ha kvar mitt sto nästa säsong men har erbjudit sig att eventuellt kunna ha kvar henne till efter fölning. Jag ska då ta hem stoet till mig. Vi har inackorderingsstall och tävlingshästar, alltså inte optimalt för dräktigt sto. Och fölningen är beräknad mitt i slutet av min C-uppsats, vilket gör att jag inte kommer klara fölvakningen själv utan måste ta hjälp av främst min pappa som säkert ställer upp, men har mindre erfarenhet. Även om jag ka sova ute hos dem under fölningsperioden så kan ju stoet förla dagtid när jag är på universitetet....

Så, hur hade ni gjort?
 
Sv: När transportera föl?

Har inte kollat den lagen på ett tag men tidigare var det längre tid efter fölningen för det var just en massa tjafs om det när tidsregleringen kom just pga semineringar på fölbrunsten och tom så att det var svårt på nästa brunst eftersom många sätter igång så tidigt som 23 dgn efter fölning. Så uppenbart har det blivit ändrat. Iofs har jag inte varit med om något föl vars navel varit läkt och intorkad helt redan efter 7 dygn så där faller ju då 7 dygns regel på den andra.
 
Sv: När transportera föl?

I det läget hade jag helt klart haft kvar stoet där hon står och försökt få till att hon kan stå kvar en månad efter fölningen. Skall hon betäckas om ? Hade ju då varit smidigt om hon seminerades om iom att de hade seminstation och sedan åkte hem, då har ju fölet hunnit bli lite större. Alternativt om du inte själv har fölkompis odyl hemma försökt få hyra in henne på bete hos dem över sommaren och helt enkelt inte plockat hem dem förrän efter sommaren.
 
Sv: När transportera föl?

I det läget hade jag helt klart haft kvar stoet där hon står och försökt få till att hon kan stå kvar en månad efter fölningen. Skall hon betäckas om ? Hade ju då varit smidigt om hon seminerades om iom att de hade seminstation och sedan åkte hem, då har ju fölet hunnit bli lite större. Alternativt om du inte själv har fölkompis odyl hemma försökt få hyra in henne på bete hos dem över sommaren och helt enkelt inte plockat hem dem förrän efter sommaren.

Jag ska kolla med henne lite vilka möjligheter som finns. Absolut bäst är ju i alla lägen att de kan stå kvar ett tag, får se om det är möjligt eller ej.

Stoet ska betäckas om, dock är det oklart om det fölet kommer bli "mitt" eller om vi ska försöka låna ut stoet på nytt sen. Dock kommer ju stoet betäckas hos "mig" (eller om hon är kvar där ett tag då) oavsett vilket, eftersom stoet inte kommer att åka iväg till någon ny förrän fölet är avvant såklart.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hur transporterar ni era ston med föl och varför gör ni på ett visst vis? Vi kör ganska uteslutande sto med föl med mellanvägg. Samt...
Svar
1
· Visningar
1 140
Senast: Masse
·
Hästhantering Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: eldkyss
·
Avel Hej! Jag planerar att betäcka ett hispanoarab-sto med en PRE hingst. Detta är min och stoets allra första gång och jag skulle gärna...
Svar
2
· Visningar
1 644
Senast: Alina
·
Hästhantering Har ett mkt. allvarligt problem som jag vill ha seriösa svar på, av dom som har erfarenhet av PMS ston !!! Vi har bara 3 hästar. Vårat...
2
Svar
31
· Visningar
5 114
Senast: moon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp