När släpper ni sto+föl på bete?

H

Hovdam

Efter åtta dagar bestämde jag att mitt sto och pigga föl skulle få stanna ute på betet. Hade egentligen planerat att släppa dom senare men fick möjlighet att ha ytterligare ett sto med föl i samma hage över sommaren och tyckte det verkade bäst att låta mina gå kvar dygnet runt efter att det nya stoet och fölet kommit till hagen. Nu har ju vädret här på västkusten inte varit det bästa med regn etc.

Har nu fått kommentarer att jag kanske skulle ta in den lilla eftersom hon är så ung och inte har så mycket päls (fölull) medans andra håller med mej och tycker att det är helt rätt att låta dom vara ute trots lite taskigt väder. Känner mej splittrad! Fölet är en riktig krutgumma med massor av energi, men när jag kom ut till hagen i dag - just efter att hon hade rest sig efter en stunds vila - frös hon lite. Tvekade en stund (hönsig?) men bestämde att de skulle fortsätta vara ute. Fölis visade inga tecken på svaghet eller ohälsa, inget rinn i näsborrar etc.

Vad tycker ni? Är jag "elak" som låter dom gå ute i småregn på bete i ca 8 - 12 grader? :crazy:
 
Sv: När släpper ni sto+föl på bete?

*host*
Jag har ju låtit min "flock" på sto med föl och en valack gå ute från dag ett.
JAG frös och tyckte att fölet borde få komma under tak när det hällregnade till och från i flera dagar. Och jag tog ju faktiskt in dem så de fick torka upp några gånger.
Men fölet trivdes i början inte alls inomhus. Det tog flera dagar av invänjing innan hon kände sig avslappnad nog att hon kunde börja vara nyfiken på vad som fanns runtomkring henne.
Nu är hon tre veckor och jag har släppt på storbete med 5 nya hästar!

Under all denna tid har stoet varit lite hostig i några dagar (pollenallergi?), men inte fölet.

Vad jag vet har ingen hittils dött av att huttra lite. Så länge fölet är friskt och piggt ser jag ingen anledning att "dalta" med dem. Får de vara ute i friska luften blir de så mycket friskare själva! :)
 
Sv: När släpper ni sto+föl på bete?

Föl som föds i april-början på maj tar jag in vid dåligt väder ochh nattetid tills vädret är bra(enligt min åsikt...) då får de gå ute dygnet runt... föl som föds under sommaren kan gå ute dygnet runt från första dagen om det är bra väder...

Sedan tar jag in dom ibland för att torka upp lite...

Men jag har aldrig haft problem med förkylningar på fölen...
 
Sv: När släpper ni sto+föl på bete?

Jag har 2 av mina fölisar ute dygnet runt oavsett väder jut nu. De är 5 resp 3 veckor gamla. Den minsta som bara är 1 v går på smalbete vid gården med sin mamma och om det regnar så tar jag in dem för att torka upp pälsarna. Detta gör jag mest för att jag även tar in gamla Bella som snart ska föla. Torra dagar går de ute dygnet runt.
 
Sv: När släpper ni sto+föl på bete?

jag har två föl ute 2 månader resp 1,5 månader gamla, men dom går in om det spö regnar.
Min 8 dgr gamla går inte ute i regn och inte på nätterna, han är ute vid fint väder vid regn står han inne, jag släpper ut mina på nätterna vid torrt och varmt väder inte vid detta väder risk för lunginflammation är stor.
 
Sv: När släpper ni sto+föl på bete?

Min föddes i början på juni fjol. Dom åkte på bete då han var 3 veckor. Hade ant blivit tidigare om det ej varit för att jag var bortrest & inte hade möjlighet att skjutsa dit dom tidigare.
 
Sv: När släpper ni sto+föl på bete?

Jag skulle inte låta mitt nyfödda föl gå ute i detta väder om dom inte hade tillgång till ett bra vindskydd eller ligghall. Mina hästar går ute dygnet runt och kryper gärna in under tak när det regnar. Kryper också gärna in och lägger sig i halmen och tar en tupplur både när det regnar och är väldigt varmt och mycket insekter.
 
Sv: När släpper ni sto+föl på bete?

alla mina föl går ute även halvblodet och de har fortfarande att de kan gå in i ligghall men inte är de där inne även om det ösregnar .
 
Sv: När släpper ni sto+föl på bete?

Har också mina föl ute nu. En är född 12 maj och har varit ute någon vecka nu (född för tidigt och fick därför sova inne extra länge), den andra är född 29 maj och sov ute första gången i natt.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Mia_R
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·
Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 946
Hästhantering Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: eldkyss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp