När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

jklirla

Trådstartare
Hej
Jag har ett problem som jag behöver dryfta. I våras flyttade jag min häst från att ha haft den hemma, tillsammans med en annan häst, till ett stort stall med 10 inhyrningar. Min häst stortrivs och har förändrats massor till det bättre, han var väldigt förtryckt av den andra hästen tidigare. Vilket gjorde att han blev ängslig, otroligt flockbunden och osäker. Nu går han med fem andra hästar, han är inte längre längst ner i rangordningen. De har en otroligt stabil och bra ledarhäst i sin lilla flock, som inte sparkar eller så, utan bara håller ställningarna om det behövs. Han har fått en lekkompis som han inte haft tidigare heller, hagarna är jättestora och fina, ja det är perfekt helt enkelt. Grejen är att jag inte trivs lika bra :cry:jag känner mig utanför i stallet. Stallägaren är jättebra och de funkar jag bäst med, men de i min egen ålder pratar mycket skit, de ändrar rutiner utan att tala med mig, tar in sina hästar utan att säga något vilket gör att min osäkre flockbunde häst blivit själv ute osv. När jag sagt att de ska ringa mig så jag kan ta in honom också då, så säger de bara att han måste lära sig att vara själv också. Vi ska ha stallmöte nästa vecka och jag är väldigt blyg och osäker. Jag har pratat med stallägaren om det här och de skall ta upp detta, vilket känns bra men samtidigt tror jag att de kommer tycka ännu sämre om mig. Jag känner mig så beroende av människor jag inte kan sammarbeta med eller känner förtroende för och det är en hemsk känsla. jag är van att sköta mig själv och ha kontroll på saker och ting. Jag skulle kunna ta hem hästen igen, men det skulle innebära en massa bekymmer såsom att hitta en ny kompis och ordna med foder etc. Jag vet inte hur jag ska göra :cry: För hästen trivs ju så bra men själv har jag en klump i magen varje gång jag åker till stallet...
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Usch, vilken svår situation. Men i mycket korda ord är min tro att om du mår dåligt i stallet, så är risken stor att det förr eller senare smittar av sig på din häst. Hur det än är ska det dessutom vara roligt att äga häst, man ska inte behöva oroa sig för vad som sker med den i stallet eller vilken attityd man kommer bemötas av när man åker dit.

Vad säger stallägaren om att de andra i stallet ändrar rutiner och tar sig friheten att bestämma över din häst?
Har du möjlighet att ha någon säkrare person med dig dit, vän eller familjemedlem eller något, som vågar säga ifrån?
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Tack för ditt svar Stormkast, jag har funderat på att ta med min pappa, men han är typ utvecklingsstörd;), vilket inte gör det något bättre, dessutom vet han inget av det här eftersom jag inte kan prata om sådant med honom. Jag har ingen annan som skulle kunna vara med mig på mötet tyvärr. Ja du har rätt, det ska vara kul med häst, inte en massa ångest. Tidigare har det liksom varit den bästa stunden på dagen att vara i stallet och nu är det inte så längre. Om jag hittar en bra kompis till min häst som inte trycker ner honom så hemskt kanske det skulle bli lika bra hemma...
Pappa kommer få spader på mig, eftersom jag tjatade en hel del om fördelarna med att få hyra in hästen i våras. Det känns inte snällt mot hästen att flytta den igen, men det är ju inget nytt ställe den kommer till utan "hem" sas, där den bott sen den var 10 månader. Men jag ska kanske vänta tills efter mötet:confused:
Stallägarna säger inte så mycket om ändrade rutiner, de sköter sina hästar själv, deras går i egna hagar. De hyr ut platserna inkl. foder men sen ansvarar man för sin egen häst. Man delar på utsläppen och lunchen sen tar man in sin egen häst på kvällen när man vill. Det var sagt att de skulle gå ute om nätterna ett tag till i och med att det var så fint väder och det fanns inget schema för utsläppen ännu, men helt plötsligt tog de övriga in sina om nätterna och min blev kvar ute själv en natt. Jag hade redan varit där och skött om honom och sen åkt hem, de andra hästarna var ute då när jag åkte, sen togs de in senare...stallägaren visste inte vad som var sagt och trodde att jag visste om att min häst var ute själv :cry:. Nu gick det bra, han såg andra hästar från sin hage, men det är inte okej ändå tycker jag. De kunde ringt mig och sagt att de tog in. Jag berättade såklart för stallägaren och han blev skitsur och skulle prata med dem. De övriga är väldigt nära vänner och rider ihop och är i stallet samtidigt osv...
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Men vilka jävla idioter lämnar EN häst av 10 ute själv????

Sjävklart kan du hitta en snäll häst till din som sällskap hemma! Kanske en yngre eller lite mindre häst styr och ställer lite mindre med din?
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Att lämna en häst ensam kvar ute är självklart att man inte gör, det borde väl stallägaren hålla med om och kunna säga ifrån till de andra om. Även att alla måste informeras om ändrade rutiner. Kan du inte be stallägaren att ta upp sådana uppenbara saker, så att du slipper föra talan? Hon kanske inte måste säga att du har "skvallrat" så att du slipper få skit av de dumma stallkamraterna sen.

Sen om du inte trivs med kamraterna är ju ett annat problem som är svårare att göra något åt. Det ska ju vara kul att gå till stallet.
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Men herre GUD !!!
Ärligt alltså ! Snälla vän, det är ju 300 procent för att inte säga 1000 procent självklart att du inte trivs ! Du kan inte stå kvar där !
1) det är HELT galet med en stallägare som inte tar ansvar i fråga om grundläggande regelverk vilket uppenbarligen inte finns , eller finns det så efterföljs det inte dvs inga konsekvenser blir påföljd . I princip står du i ett stall där du är utlämnad till vad andra gör eller inte gör , utan regler !
2) vad ÄR det för folk som står där ?! HUR kan man lämna nån annans häst ensam - utan att Självklart ! Ta in den och utan att bry sig och utan att prata med dig ?! Det liknar utöver otroligt galet vett och sans rent allmänt -MOBBING och egenmäktigt förfarande !

Jag är ärligt chockad . Har haft hästar i 35 år och stått uppstallad likväl som driver stall . Det du beskriver är GALET !

Snälla vän ! Kom därifrån NU . Din häst kommer må bra - och få vara frisk och fin ! Och DU kommer må som du förtjänar att må som hästägare !
Flytta direkt är mitt råd ! Till ngt där du känner dig trygg att du vet vad som händer runt din häst . Bara bort därifrån ! Sen kan du reda ut hur du vill stå och ha det på längre sikt i lugn och ro .
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Tack snälla för era svar! Skönt att läsa att fler tycker att det låter helpuckat att lämna en ensam häst ute :crazy:...det som gör det så svårt är att hästen verkligen trivs med sina nya hagvänner, han har blivit så lugn och harmonisk...sen ligger stallet nära ridklubben vilket gjort att jag kan gå lektioner ibland innan kunde jag aldrig vara med eftersom jag inte kom dit, då vi inte har någon transport eller dragkrok...så det var mycket därför jag ville flytta från början. Men det fungerar ju inte att ständigt oroa sig över saker, jag oroar mig jättemycket för hur utsläppen blir sen när schemat kommer igång, för min häst kan verkligen inte bli uttagen sist, han flippar ur då...Det känns inte som om jag kan lita på att de tar honom först eller iallafall inte sist...jag litar inte på dem alls. :cry: Att de inte pratar med mig osv kan jag strunta i, men det är just oron över att inte ha koll som känns jobbigast, bor ju ca 7 kilometer ifrån stallet så jag kan ju inte bara gå dit och kolla heller. Nä det går inte...
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Åk därifrån !!!
Dina problem i de brister du rapporterar är så grava att det finns inga ord . Utan en stallägare som har regler och upprätthåller Några runt såna primära saker och det du beskriver om hur de som står uppstallade där hanterar andras hästar och beter sig mot dig , så kommer inget lösa sig pga ett stallmöte !
Flytta ! Omgående ! För din skull och hästens .
Flytta ngnstans som känns hanterbart. Sen kan du stå där ett tag och ladda batterierna och reflektera om var det optimala stället skulle vara på sikt för er .
Din häst kommer klara sig fint ! Det har han ju redan visat , verkar vara en oerhört lättanpassad individ !
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Varför har man ett system där var och en tar in sin egen häst. Okej om alla är i stallet samtidigt så visst men så blir det ju aldrig i verkligheten. Folk är i stallet på olika tider. Varför inte bestämma att den tiden kommer de in och en person tar in allas hästar, så har man ett rullande schema om nu inte en vill ta sig an uppgiften och då även få reducerad hyra.
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Många stall har systemet att man tar in sin egen tex helger eller allmänt osv . Det är väl knappast problemet problemet är att man oavsett detta inte lämnar en häst kvar ensam ute . det är ju inte EN isolerad händelse vi ens kan anta vara ett misstag ens enligt TS utan det har ju skett flertalet gånger och tagits ett beslut och ennkommunikation de övriga emellan om att ta in hästarna natt när de skulle gått ute , och lämnat TS häst kvar . Utan att hon visste att de skulle vara inne .
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Jag vet inte, det har väl typ alltid varit så och fungerar väl för de övriga. De tar in varandras hästar och kommer överens sinsemellan. Det är en stohage och en valack hage, och så stallägarens hagar. Stona går ute än och de människorna är rätt trevliga, fyra ston. sen är det fem valacker förutom min och det är dem jag måste komma överens med. Jag ska i allafall prata med stallägaren igen imorgon och säga som det är så han vet att jag tänker flytta när det löst sig på något annat sätt...
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Stallägaren måste sätta stopp. Visa att det inte är ok och systemet i sig är inte så bra. Bättre att alla kommer in samtidigt, åtminstone de två sista. Jag förstår inte varför man väljer att lämna en häst helt ensam. Om man nu avskyr ägaren så ska det aldrig gå ut över hästarna! Hade jag varit stallchef där hade jag satt stopp DIREKT och slopat det systemet och sen ha klart för alla att skitsnack pysslar man inte med där utan man tar upp problemet direkt med den personen det gäller. Det är många olika typer av människor som ska samsas i ett stall. Därför tydliga regler och att alla visar respekt för varandra. Jag tkr ts ska ryta till faktiskt. Och flytta om det inte blir en drastisk ändring.
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Stallägaren måste sätta stopp. Visa att det inte är ok och systemet i sig är inte så bra. Bättre att alla kommer in samtidigt, åtminstone de två sista. Jag förstår inte varför man väljer att lämna en häst helt ensam. Om man nu avskyr ägaren så ska det aldrig gå ut över hästarna! Hade jag varit stallchef där hade jag satt stopp DIREKT och slopat det systemet och sen ha klart för alla att skitsnack pysslar man inte med där utan man tar upp problemet direkt med den personen det gäller. Det är många olika typer av människor som ska samsas i ett stall. Därför tydliga regler och att alla visar respekt för varandra. Jag tkr ts ska ryta till faktiskt. Och flytta om det inte blir en drastisk ändring.

Det är ju precis det jag säger . Grundregler att man lämnar
Inte ngn häst ensam och inte baserar sin hantering av hästar på vad se tycker om ägaren , är så grundläggande fundamental att existerar inte denna filosofi i stallet per automatik vilket det inte gör enligt rapport , så är det ert symptom på hur stallet tillåts drivas rent generellt . Och i det fallet hade jag aldrig rått nån att sitta och försöka framföra budskapet på ett stallmöte med hopp om ändring , när ledningen uppenbarligen inte greppat grundpribcipen eller vill ta ställning på daglig basis .
Flytta .
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Hej!

Jag förstår precis din situation, har varit i nästan samma sits. Jag har tvingats flytta runt min häststackare flera gånger och har nu slutligen flyttat "hem" henne till det stall där JAG trivits bäst. Man har ju ändå häst för att det ska vara roligt och iaf min häst har definitivt märkt av när jag mått dåligt av stallmiljön, nu när jag trivs är hon lugn och underbar att hantera!

Det finns fler bra stall därute, du måste bara hitta det. Tills du gör det, flytta hästen omgående, det är inte vettigt att du ska behöva oroa dig för den hela tiden! Din pålle kommer kunna hitta ett stall med nya kompisar där även du kan hitta kompisar..

/Lavinia, äntligen lugn efter 3 års nästan daglig ångest, plötsligt längtar jag till stallet igen och vill inte längre åka därifrån!
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

KL

Hur länge har du och din häst varit i detta stall?
Hur länge har övriga hästar/ägare varit i detta stall?

Kan det kanske bara ta ett tag att bli "en i gänget"?

Jag hade tidigare min häst på en mycket stor anläggnign, jag trivdes men inte min häst, han blev bara stessad osv.
Flyttade till ett annat stall där ingen av oss trivdes, flyttade igen till ett 3e stall där min häst på direkten trivdes som fisken i vattnet, dock kända jag mig utanför. De flesta andra i nyaste stallet hade stått där med sina hästar i massor av år och var som en familj, jag var inte alls med i gänget. Jag kan också vara blyg och inte säga så mycket men jag tvingade mig säljv att vara mer öppen.
Det är nu ganska exact 2 år sedan pålle och jag landade i stallet och vi kunde inte ha det bättre! "Stallfamiljen" är supertrevliga och hjälpsamma människar, jag behövde bara lära känna dem!

//fast jag håller med om att man INTE lämnar en häst ute ensam när alla andra tas in. inte alls bra... :crazy:
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

*KL*

Jag blir förvånad över att det tydligen är tabu att lämna en häst kvar ute. Det är väl alldeles utmärkt om hästarna kan lära sig vara själva både ute och inne?

Jag personligen blir irriterad när hästar inte lärt sig vara själva utan att fjanta till det.
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Jag har inga som helst problem med att ha min häst ute ensam. Jag anser det dock stor skillnad på att :
**släppa ut ensam/gå ensam

till att
**bli lämnad ensam kvar efter att flocken går in
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Du jag skulle bli väldigt arg om någon (även om det inte ens skulle vara min häst) gjorde så utan att ägaren var med på det OCH med förutsättning att hästen är cool med att vara lämnad. (även den lugnaste blir mer stressad av att behöva stå själv, vakta hela tiden).

När man tränar sin häst med att stå själv så börjar man alltid att själv avlägsna sig från flocken. Inte tvärtom! När detta funkar så går man till nästa steg och det är att låta hästen gå ut sist från stallet. Visst hon blir säkert superstressad första gångerna, men i en box är det betydligt mindre skaderisk än i hagen. Var noga med att det finns grovfoder oxå så lugnar många ner sig lite (funkar dock inte på alla).

Men det jag ffa vill få sagt: man håller inte på och lämnar hästar själva bara sådär hursomhelst och utan att ägaren är på plats. Och en hel natt dessutom :crazy:. Knappast mat i hagen ens.
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

*KL*

Jag blir förvånad över att det tydligen är tabu att lämna en häst kvar ute. Det är väl alldeles utmärkt om hästarna kan lära sig vara själva både ute och inne?

Jag personligen blir irriterad när hästar inte lärt sig vara själva utan att fjanta till det.

Men det förstås väl alla att man på kvällen inte tar in hela flocken för natten bara sådär???

Annars håller jag helt med dig. Men på detta sättet gör man INTE.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 585
Senast: Karamello30
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp