När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Det spelar ingen roll vad man personligen tycker, man uppfostrar/tränar inte andras hästar utan ägarens godkännande när det inte är något som påverkar ens egen säkerhet. Jävla idiotier att komma och anse sig ha både kunskap och rättighet att lära andras hästar si och så.

(Eftersom det är Buke: Nej, svordomen var inte riktad åt någon specifik person i denna tråd utan snarare folk som personerna TS beskriver, så ingen behöver jaga upp sitt blodtryck.)
 
Senast ändrad:
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Ja, jag tror att det är precis så de andra tycker också, de tycker att jag fjantar med min häst...vilket jag kanske gör Men han fick jätteångest av att bli lämnad själv och jag klarade inte av att se honom så stressad, var rädd att han skulle springa genom tråden vilket han gjorde första veckan och försökte hoppa över boxen en gång. Nu har vi ordnat galler i hans box och han klarar att vara själv i hagen, så det har blivit bättre och kanske blir jättebra med tiden, men jag vill ända känna att jag har koll på om han ska bli själv.

Idag pratade jag i allafall med stallägaren, styrkt av era svar här :), han föreslog att jag kunde få ha min häst tillsammans med deras istället i hagen och så kunde vi hjälpas åt att ta in så de kommer in samtidigt...jag ska fundera över den lösningen.
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Kan du inte göra en deal med stallägaren om att din häst kan gå i en av deras grupper istället så att du slipper tjafset med de andra? Då kanske de kan ta in honom också, eller säga till dig?

I vårt stall har vi som regel att INGEN häst får lämnas ensam ut, det tycker jag är självklart. Men vi har också haft "puckon" som inte förstått det.
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

Idag pratade jag i allafall med stallägaren, styrkt av era svar här :), han föreslog att jag kunde få ha min häst tillsammans med deras istället i hagen och så kunde vi hjälpas åt att ta in så de kommer in samtidigt...jag ska fundera över den lösningen.

Bra att jag läste ditt svar innan jag skrev själv ^^
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

J

Idag pratade jag i allafall med stallägaren, styrkt av era svar här :), han föreslog att jag kunde få ha min häst tillsammans med deras istället i hagen och så kunde vi hjälpas åt att ta in så de kommer in samtidigt...jag ska fundera över den lösningen.

Det låter väl som en bra lösning, då kan du känna dig säker på att han inte blir lämnad ensam och ändå stå kvar med de fördelar som fanns ang. närhet till ridklubb etc.
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

*KL*

Jag blir förvånad över att det tydligen är tabu att lämna en häst kvar ute. Det är väl alldeles utmärkt om hästarna kan lära sig vara själva både ute och inne?

Jag personligen blir irriterad när hästar inte lärt sig vara själva utan att fjanta till det.

Förstår du benämningen egenmäktigt förfarande och skillnaden mellan hur du väljer att hantera egna hästar och andras ?


TS : det är väl en bra lösning om du känner förtroende gör stallägaren osv !
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

*KL*

Jag blir förvånad över att det tydligen är tabu att lämna en häst kvar ute. Det är väl alldeles utmärkt om hästarna kan lära sig vara själva både ute och inne?

Jag personligen blir irriterad när hästar inte lärt sig vara själva utan att fjanta till det.

Jag vet inte om jag tycker att det är så utmärkt om man har en häst som springer så den skadar sig eller går genom staket när den blir själv ute? Det är väl en risk som i så fall ägaren bör bestämma om den ska utsätta sin flockbundna häst för eller ej.

Jag tycker att det är ett jävla otyg att lämna en häst ute själv utan ägarens vetskap. Det brukar väl vara a och o på inhyrningsstall att den som tar in näst sista hästen även tar in den sista. Just på grund av skaderisken.
 
Sv: När man själv inte trivs fast hästen stortivs...

*KL*

Jag blir förvånad över att det tydligen är tabu att lämna en häst kvar ute. Det är väl alldeles utmärkt om hästarna kan lära sig vara själva både ute och inne?

Jag personligen blir irriterad när hästar inte lärt sig vara själva utan att fjanta till det.

Det beror val helt pa hasten i fraga. Jag har en jatte "fjantig" hast som inte klarar sig sjalv. Han maste ha en kompis ... en hast, asna, get, eller manniska. I fallet manniska ar det valdig fa som duger dock ... jag och min son:crazy: och ingen av oss ar beredda att tillbringa dygnet's flesta timmar i hagen med honom. Aven om han har en annan hast i hagen pa andra sidan staketet springer han sig mager som en kraka och ropar ynkligt ... Han ar ett riktigt vap och angslig for det mesta, han kan 'spook' over stenar (maste vara 'killer turtles') fjarillar och andra typiska hastatande monster.:angel:

<snip>
Jag tycker att det är ett jävla otyg att lämna en häst ute själv utan ägarens vetskap. Det brukar väl vara a och o på inhyrningsstall att den som tar in näst sista hästen även tar in den sista. Just på grund av skaderisken.

Yep ... vissa hastar klarar sig inte sjalva i hagen. Atminstone checkar man innan man lamnar den kvar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 166
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 585
Senast: Karamello30
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 190

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp