När icke-hästlivet känns som en tvångströja

Nevercruelorcowardly

Trådstartare
Är 21 år och läser sista året på en kandidatexamen på universitet, bor i en tvåa med sambo. Har en dressyrhäst "på sidan om" men drömmer om en egen gård, och mer tid med hästar. Är trött på skolan och är inte det minsta sugen på att jobba med det jag pluggar till. Vill egentligen inget annat än att hålla på med hästar. Hade funderat på att flytta/åka utomlands och ta ett "normalt" hästskötar/elev jobb om det inte vore för min (hästallergiska...) sambo som jag inte vill lämna.

Till saken hör att jag är rädd att jag inte skulle orka med ett sånt hästskötarjobb, då jag för några år sedan jobbade några månader i ett hoppstall och nära på gick under av utmattning på kuppen, även om jag mådde väldigt bra av stallmiljön på andra sätt.

Vad kan man göra? Jag har en krypande känsla att jag kommer sparka bakut om jag fortsätter på det akademiska spåret... Har väldigt lätt för skolan men absolut inget intresse kvar. Har funderat och tittat på ex. ridlärarutbildning men det verkar omständigt att ens gå en sådan och dessutom som ett jobb med dåligt betalt och dåliga arbetstider. Finns det flera med liknande tankar och dilemman? Hur tänker ni? Hur har ni löst det?
 
Inget mellanting då ?
Börja jobba direkt med något och hålla på mer med häst på fritid ?
Ta studieuppehåll något år och jobba eller åka iväg på någon praktik?
Personligen skulle jag aldrig i hela mitt liv palla att jobba med häst , är så slitsamt , jobbade på stuteri några veckor i mitt liv och de var de värsta veckor jag varit med om, orkade inte ens äta kvällsmat , satt som en zombie i soffan på kvällarna. :)