När hatet tränger sig på.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var det ett gäng nazister som stod med sina flaggor i Åkersberga centrum, delade ut flygblad och försökte värva folk. Ett par män gick fram till en av vakterna i centrum och pratade med denne. En av dem gick sedan ut och gick fram till den romska kvinnan som satt där. Då blev mannen omringad och grovt misshandlad, helt oprovocerat. Den andre mannen ingrep och det blev ett jäkla tumult.

När polisen kom till platsen hade nazisterna redan avvikit. Det fanns dock gott om vittnen, film och foton från händelsen.

Det här ledde till att en stilla manifestation anordnades på torget i Åkersberga idag. Hat och våld är aldrig något som kan accepteras och det här var en markering mot det. Markeringar mot hatiska människor behövs, men vad jag tycker är ännu viktigare är vad man vill ha i stället.

Jag vill stå upp för människors lika värde, gemenskap, kärlek och omtanke. Därför åkte även jag dit och deltog i manifestationen. Det kändes bra att stå där tillsammans med de andra. Jag kände dem inte men de kändes som vänner. Den unge man som ingrep igår höll ett litet kort tal. Det var kloka ord. Samhället behöver fler som han.

Det finns ingen som någonsin kan bli lycklig av att hata.
 

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp