När ha sex?!

Status
Stängd för vidare inlägg.
A

anni0301

Vaknade inatt av ÄL
Började då tänka på detta med befruktning å när bästa tiden för sex är. Har läst överallt å ingenstans å det verkar vara "överenskommet" att man "ska" ha sex varannan dag runt ÄL.
vi myste senast i lördagskväll, ÄL känningar i natt-söndag (å idag då)
Spermierna kan leva upp till flera dygn, men kan även ta ett dygn på sig att hitta rätt fram till ägget vad jag har förstått av läsandet. Ok.
Då kanske lördagsspermierna ev hunnit dö på vägen, men om vi då har sex ikväll så kanske de inte hinner "hitta rätt" innan det är för sent??? Jag VET att jag är nojjig å funderar alldeles för mkt men man vill ju såååå gärna att det ska lyckas! Är det så pricknoga så jag skulle ha behövt väcka sambon i natt kl två å be honom gosa lite :rofl: . Det känns som jag läst lite väl mkt å grubblar på en massa mysko vetenskaplig fakta om en väldigt naturlig grej :angel:

Nu ska jag nog gå å kräkas en sväng.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: När ha sex?!

Oj.. tre gånger per dag hinns då inte med.. ;)
är man bara fertil just det dygn man har ÄL? (läste nånstans att även dygnet efter var "fertilt"

Å NÄR lossar ägget egentligen? När man känner symptomen eller innan/efter?
 
Sv: När ha sex?!

haha 3 snabbisar a 5 minuter, hinner ju vem som helst med ;) hahahaha

bäst är väl att köra på dagarna innan, spermierna ska ju simma en bit.... jag tror på att ju fler skott desto större chans är det man lyckas.... för mig var det så att jag hade stenkoll, alltid ägglossning 14 dagar innan mens vilket var en torsdag, vi körde på söndag, måndag, tisdag, onsdag, paus torsdag (bortresta) och sen fredag.... och det tog sig :) jag kände inte av ägglossning själv annat än ökade flytningar och ökad lust.... vi hade dessutom tur, det tog sig på första försök.... och det resulterade i Lilla Lova 1 januari i år! :)
 
Sv: När ha sex?!

Så alltså borde jag, rent teoretiskt sett, kunna bli gravid denna månad eftersom vi myste i lördags, äl idag å säkert mys ikväll eftersom det inte blev nått igår *bus-sjuk*:angel:
(sen vet jag ju inte hur länge hans simmare lever eller hur snabbt de simmar..)

Usch, känner mig urdum med dessa frågor... Jag har grymt kontrollbehov :crazy:

Lova är så grymt fin!! :love:
 
Sv: När ha sex?!

Det där är ju så individuellt. Har man sämre spermier kanske man inte hinner producera "befruktningsdugliga" spermier om man har sex för ofta. Min sambo har sämre kvalitét på sina och vår gyn rekommenderade sex varannan dag. För oss skulle det troligtvis inte hjälpa att ha sex oftare.
 
Sv: När ha sex?!

det har jag oxå hört, att spermierna får bättre kvalitet om man gosar varannan dag.. så jag har gått efter det... :p
 
Sv: När ha sex?!

Sen är det ju dessutom så att somliga kvinnors ägg inte är befruktningsdugliga lika länge som andras. Det handlar m.a.o. inte bara om spermiernas livslängd. Vissa kvinnors ägg "håller" bara någon timme vid varje ÄL!
 
Sv: När ha sex?!

Nä visst är det ju så, jag vet ju inte ens om det kommer nått ägg eller om det bara är så det känns. (bara andra försöket så inga tester å grejer än)
Men när lossar ägget då? Innan/under/efter symptomen??
Mår grymt äckligt illa idag å det har jag aldrig gjort innan men det är väl hormoner som spökar + lite mensvärk + glatt "slem" allt e som vanligt förutom illamåendet.
 
Sv: När ha sex?!

Ja, det är verkligen inte enkelt detta för oss kontrollmänniskor! Förutom att se till att spermierna har en rimlig chans så kan man ju inte göra så mycket...

Vi är inne på 13:e försöket och har ännu inte lyckats trots test med ÄL-stickor så att vi vet att vi håller på vid rätt tillfälle...

Vi är snart färdigutredda - min man är det inget fel på och jag har ägglossning. Det enda som återstår för oss är att kolla att jag har passage i äggledarna vilket jag ska göra om några veckor (om jag inte får ett positivt besked på söndag! Håll tummarna för oss!!).

Vad gäller mig själv så kan jag konstatera att de gånger jag får ont (vilket inte händer så ofta) så får jag det ca 12 timmar efter utslag på ÄL-stickan och ÄL-stickan ska ju visa utslag 24-48 timmar innan ÄL sker. Så i min kropp visar nog ondhet på att ägglossningen snart sker.

Lycka till med era försök!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 198
Senast: skuggi
·
N
  • Låst
Övr. Barn Hej... en ny medlem här på buke. brukar mest annars springa runt på hästsidorna men nu har jag även hittat ett nytt forum - detta är...
Svar
3
· Visningar
985
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp