När gå över på storhäst?

ponnymuppen

Trådstartare
Hej! Just nu har jag en maxad c-ponny som jag tyvärr snart ska sälja. Jag funderar på om jag efter det ska skaffa storhäst eller d-ponny. Är 15 år och ca 160 cm lång. Vill satsa på hoppningen, hur ska jag göra?
 
Hej! Just nu har jag en maxad c-ponny som jag tyvärr snart ska sälja. Jag funderar på om jag efter det ska skaffa storhäst eller d-ponny. Är 15 år och ca 160 cm lång. Vill satsa på hoppningen, hur ska jag göra?

Gör det som känns bäst för dig är mitt tips :) Trivs du med ponny - rid ponny. Trivs du med storhäst - rid storhäst.
Jag är 162 cm lång (och väger ca. 55 kg) och har varit det enda sedan jag började rida som 11 åring. Jag har nästan uteslutande ridit storhäst, med inslag av grova maxade D-ponnyer, men vet andra i min storlek som har ridit mycket ponny också. Gör det som känns bäst för dig helt enkelt. :)
 
Hej! Just nu har jag en maxad c-ponny som jag tyvärr snart ska sälja. Jag funderar på om jag efter det ska skaffa storhäst eller d-ponny. Är 15 år och ca 160 cm lång. Vill satsa på hoppningen, hur ska jag göra?
D-ponny, rid ponny så länge som möjligt, jag tror att det är roligare. Alltså ponnytiden är så bäst. Åhh har du pengar så är ju nästan d-ponny som har utvecklat sig och är så himla fina. Svensk ridponny har de ju avlat in så mycket fullblod. Var det inte en framgångsrik hopphäst som hade en d-ponnymamman eller pappa? Rid ponny så länge som möjligt, jag tror Billigare och det är faktiskt inte så bråttom att växa upp. Vuxna är jobbiga men det vet du nog.
 
Testa båda och ta det som känns bäst. :)
Många argumenterar att ponny-åren är roligast, andra skulle säga att det är tråkigt att känna sig stor på D-ponnyer eller att det är tråkigt att behöva sälja om ett par år igen om du inte vill tävla ponny i storhästklass.

Personligen tänkte jag först skaffa en D-ponny, men sen fastnade jag för en oinriden häst på 152 (han har växt ett par cm sen dess) och är fast med honom. Då var jag 16 år men oj, vad tacksam jag är över att verkligen kunna planera att ha kvar honom nu. Det finns ingen tidgräns för oss vilket jag brukade finna stressande tidigare (man skulle byta storlek först vid 13 års åldern, sen C ponny som man växte ur, till D-ponny innan storhäst osv).
Att min lilla häst knappt är en "riktig" häst gör mig inte mycket även om jag nu är vuxen. Så jag tror definitivt på att titta på flera, provrid båda sorterna och i takt med antalet hästar ni provrider så brukar man lära sig mer och mer om vad man verkligen vill ha (jag provred ca 18 hästar innan jag köpte en oinriden unghäst, men han var perfekt för mig). :)
 
Jag hade köpt en D-ponny och samlat på mig tävlingserfarenhet innan jag gick över på stor häst. Det är smartare ekonomiskt också att ha en D-ponny i tävlingskondition att sälja för att finansiera en stor häst.
 
Hej! Just nu har jag en maxad c-ponny som jag tyvärr snart ska sälja. Jag funderar på om jag efter det ska skaffa storhäst eller d-ponny. Är 15 år och ca 160 cm lång. Vill satsa på hoppningen, hur ska jag göra?


Skaffa en snäll och hjälpsam häst att lära dig på - tror det är en bättre ingång i hästköperiet än att den måste hålla ponnymått / inte får hålla ponnymått.

En hög fullblodkorsning kan vara lättare att rida än en bred liten connemara exempelvis, och tvärtom, så prova runt tills du hittar en du känner dig trygg med och där ni blir ett stabilt ekipage.
 
Senast ändrad:
När du skriver att du vill satsa på hoppningen, vilken nivå tänker du då?
Siktar du riktigt högt, med en vilja att kunna tävla internationellt, så är ju stor häst givet.
Men annars spelar det egentligen ingen roll. Du är ju ganska liten så det är möjligt att du känner dig liten på en stor häst, speciellt om du går direkt från c-ponny. Men det är ju mest en vanesak :)

Annars skulle jag mest fundera på om du vill kunna ha den kvar "för alltid", och isåfall, kan du tänka dig att rida ponny i avd. B eller som stor häst efter att du blivit för gammal för att tävla avd. A på ponnytävlingar?

Om du vill kunna tävla seriöst och på lite högre nivå, och inte har något emot att byta häst igen om ca 3 år, så kan du absolut skaffa en d-ponny.

Tycker inte man ska tänka allt för mycket på vad kompisarna rider i din ålder. Rider de ponny kan de gå över till storhäst när som helst, så det är ingen garanti. Och även om ni alla skulle rida storhäst finns det inget som säger att ni kommer fortsätta tävla, och ligga på samma nivå, om ett halvår.

För övrigt är jag ca 175, och sålde tidigare i år mina ponnyer (en c och en d) för att gå upp på stor häst, så storleksmässigt kan du absolut rida vilket som :)
 
Hösten 2015 fick jag ta bort min dåvarande D-ponny och jag bestämde mig för att köpa ny häst. Vi proved en del men ingen som jag tyckte att jag passade ihop med, om det var för att jag var van att endast rida ponny eller om det var för att jag helt enkelt inte hittade rätt det vet jag inte. Hur som helst så började jag att titta på ponny igen och hemma i stallet står det nu en 7-årig D-ponny. Jag är så glad att jag gjorde det valet, jag kan rida honom resten av livet och då jag inte är jätteintresserad av att tävla så räcker han gott och väl till mig. Jag fyller 20 år 2018, och jag önskar att jag fick se mer ”vuxna” ponnyryttare för det är ju så roligt :love:

Sen beror det ju självklart hur och i vilken omfattning du vill satsa på hoppningen, hade jag velat kommit högt i ridningen så hade jag inte köpt en ny D-ponny. Men nu kan jag istället känna hur jag får lära, utveckla och bli ett team med min ponny, eftersom han inte var så utbildad när jag köpte honom :)
 
När jag var 14 fick jag min första häst. Det var inte ens tal om ponny. Jag skulle ha häst. Har aldrig varit lockad av ponny. Man har precis lika kul med en häst. Det hela beror på din inställning och vad du vill.
 
Hej! Just nu har jag en maxad c-ponny som jag tyvärr snart ska sälja. Jag funderar på om jag efter det ska skaffa storhäst eller d-ponny. Är 15 år och ca 160 cm lång. Vill satsa på hoppningen, hur ska jag göra?

Jag fick min första storhäst när jag var 15 år tror jag. Eller om jag hade hunnit fylla 16. Hade den parallellt med mina två D-ponnysar. Jag tyckte att det var så himla mycket roligare att rida häst, som en helt annan sport. Dom är (oftast) mer välutbildade, känsligare och mindre självgående. Om du vill hänga med och ligga långt framme under juniortiden är det också bäst att satsa på storhäst nu tycker jag. :)
 
@ponnymuppen jag gick upp på storhäst som 17 åring pga att jag är så lång (179 cm och det är benen som är lååånga) och ville tävla vidare.

Jag upplevde att det var lika roligt att tävla storhäst som ponny i fråga om gemenskap runt tävling/träning osv, så ingen nackdel där att byta från ponny för min del alls. Om man rider mycket lagtävlingar tex så blir det fort en gemenskap och den sitter i även på individuella tävlingar precis som i ponnyvärlden så ingen skillnad där.

OM jag utöver det jag skrivit här, skulle leta fram en fördel med storhäst tävlandet utifrån min egen känsla, så skulle det nog vara att jag som fortfarande då tonåring, upplevde ett lättsammare mer genuint stöttande klimat och bättre atmosfär på storhäst - inga ponnyföräldrar som kände sig hotade av andras framgångar typ ... (tyvärr ledsen att redovisa den aspekten .... )

Personligen tycker jag lite som @Sofie_B att rida storhäst är en lite mer utmaning - man lär sig mer och utvecklas på ett annat sätt än på ponny, men sånt är förstås även individuellt .
Du har ju förmånen utifrån din längd att kunna välja endera , så jag hade i din sits funderat och utvärderat vad som utifrån din egen situation känns mest gynnande .
Tävla din D-ponny om du väljer en sån kan du ju göra flertalet år till (och sen även bland storhäst om du inte vill sälja ).
Lycka till runt beslut om vad som känns vettigast i ditt fall !
 
Senast ändrad:
Jag är liten till växten (1,57) och rider maxad C-ponny (närmar mig 30). Tävlar mot stora hästar. Hade ytterligare en maxad C-ponny som jag fick som trettonåring, tävlade henne hela min ponnytid. Började rida liten stor häst (1,58) som sextonåring parallellt och lärde mig JÄTTEMYCKET, men hamnade av en slump tillbaka på ponny igen och vill aldrig rida nått annat mer.
 
Du skriver satsa på hoppningen. Tänk på att internationellt ät det 16 års gräns, så det beror ju lite på vad du menar med satsa.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
903
Senast: Emro
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 191
Senast: Johannna1
·
Hästmänniskan Hej! Jag letar av olika anledningar ponny / häst men kan verkligen inte bestämma mig för vad som är bäst. Har ni några kloka tankar...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 087
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp