När förutsättningarna i stallet förändras

kolblakkur

Trådstartare
Jag har ett "litet" bekymmer. Står i ett toppenbra stall och allt har varit hur bra som helst fram tills för cirka ett halvår sedan. Upplever det som att trafiken blivit tyngre och mer intensiv på vägen utanför stallet - som jag såklart måste köra på för att komma någonstans :( I och med detta har jag börjat köra mer sällan vilket är SÅ trist, för jag älskar att köra. Mina ponnys är trafiksäkra, men har inte mött lastbilar. Känner mig osäker mycket på grund av detta. Hur tränar man inför detta? De står längst vägen där bilarna kommer, men det är ju inte alls samma sak som att vara utanför hagen utan flocken.
Mina ponnys tål typ allt vanligtvis, lyssnar bra men mötte en traktor med min klippa till ponny i våras och det var inte populärt, han reste sig i vagnen. Denna traktor hade såklart dubbla däck och ett monsterredskap på släp och inte saktade gubben ner heller :grin: Hade det varit en vanlig traktor hade det garanterat varit okej. Detta gör att jag blir osäker när det gäller att möta lastbilar :nailbiting: Funderar på att köpa en vagn med bromsar, men vet inte om detta kan göra att hästen får ännu mer panik p.g.a. att den inte kan fly från det farliga.

Tacksam för all input! :bow:
 
Jag har ett "litet" bekymmer. Står i ett toppenbra stall och allt har varit hur bra som helst fram tills för cirka ett halvår sedan. Upplever det som att trafiken blivit tyngre och mer intensiv på vägen utanför stallet - som jag såklart måste köra på för att komma någonstans :( I och med detta har jag börjat köra mer sällan vilket är SÅ trist, för jag älskar att köra. Mina ponnys är trafiksäkra, men har inte mött lastbilar. Känner mig osäker mycket på grund av detta. Hur tränar man inför detta? De står längst vägen där bilarna kommer, men det är ju inte alls samma sak som att vara utanför hagen utan flocken.
Mina ponnys tål typ allt vanligtvis, lyssnar bra men mötte en traktor med min klippa till ponny i våras och det var inte populärt, han reste sig i vagnen. Denna traktor hade såklart dubbla däck och ett monsterredskap på släp och inte saktade gubben ner heller :grin: Hade det varit en vanlig traktor hade det garanterat varit okej. Detta gör att jag blir osäker när det gäller att möta lastbilar :nailbiting: Funderar på att köpa en vagn med bromsar, men vet inte om detta kan göra att hästen får ännu mer panik p.g.a. att den inte kan fly från det farliga.

Tacksam för all input! :bow:

Jag är ju rätt pragmatisk så i dina skor och med så små lätthanterliga hästar skulle jag förmodligen ta kontakt med en lastsbilsterminal och sen lasta ponnyerna och åka dit och hänga i ett par timmar. Gärna med ett välfyllt hönät så att hästarna kan stå och mumsa bredvid grinden medan lastbilarna åker fram och tillbaka och pyser med sina pysbromsar.
 
Jag är ju rätt pragmatisk så i dina skor och med så små lätthanterliga hästar skulle jag förmodligen ta kontakt med en lastsbilsterminal och sen lasta ponnyerna och åka dit och hänga i ett par timmar. Gärna med ett välfyllt hönät så att hästarna kan stå och mumsa bredvid grinden medan lastbilarna åker fram och tillbaka och pyser med sina pysbromsar.

Jag tycker dessa förslag är bäst, att man låter hästen utsättas för det den är rädd för så kommer den komma över det tillslut om man ger det tid och tränar i lugn och ro. För ingen som utsätts för något blir heller inte van vid det/trygg.

Ett annat tips är ju att prata med folk i närheten så kan man träna lite möten med olika fordon.

Vi hade en häst en sommar på ett tidigare bete som var sjukligt rädd för mopeder..Vad vi gjorde? Raggade ihop lite moppepojkar och lät dem köra runt i hagen/träna på att se mopeder och slutligen träna på möten.
Detta skedde naturligtvis under kontrollerade former där alla inblandade blivit informerade om hur det bör gå till, alla hästar leddes runt så att ingen kunde börja härja runt och trigga igång de andra + att vi hade stabila hästar som den osäkra individen fick ta lärdom av.
Mycket titta till en början för att slutligen kunna komma nära och inse att det inte är farligt.

Låter kanske hemskt men vi bestämde oss för att "nä, nu får du ta och acceptera detta" för det fanns inget alternativ att inte kunna vistas bland trafik där mopeder kan dyka upp.

Jag säger inte att det fungerar på alla dock, men tipset om att träna acceptans och störning tror jag mycket på :)
Detta förutsätter dock att man går in med en relativt neutral känsla för att kunna förmedla till hästen att det är en naturlig grej och inget att vara rädd för, så är man själv osäker och rädd ska man absolut ta hjälp.
 
Senast ändrad:
Jag har ett "litet" bekymmer. Står i ett toppenbra stall och allt har varit hur bra som helst fram tills för cirka ett halvår sedan. Upplever det som att trafiken blivit tyngre och mer intensiv på vägen utanför stallet - som jag såklart måste köra på för att komma någonstans :( I och med detta har jag börjat köra mer sällan vilket är SÅ trist, för jag älskar att köra. Mina ponnys är trafiksäkra, men har inte mött lastbilar. Känner mig osäker mycket på grund av detta. Hur tränar man inför detta? De står längst vägen där bilarna kommer, men det är ju inte alls samma sak som att vara utanför hagen utan flocken.
Mina ponnys tål typ allt vanligtvis, lyssnar bra men mötte en traktor med min klippa till ponny i våras och det var inte populärt, han reste sig i vagnen. Denna traktor hade såklart dubbla däck och ett monsterredskap på släp och inte saktade gubben ner heller :grin: Hade det varit en vanlig traktor hade det garanterat varit okej. Detta gör att jag blir osäker när det gäller att möta lastbilar :nailbiting: Funderar på att köpa en vagn med bromsar, men vet inte om detta kan göra att hästen får ännu mer panik p.g.a. att den inte kan fly från det farliga.

Tacksam för all input! :bow:

Jag hade inte bromsat om den är skraj och man vill förändra beteendet. Får flyktdjur fly lite och man bara upprepar, upprepar och upprepar brukar viljan att fly lägga sig. Håller du dem kvar kan man ha svårt att få lugn mentalt.

Jag hade nog kört på Sveas förslag och även kollat om man kanske kunde få tag på någon som kan köra de äckliga monsterbilarna/traktorerna och leda hästen först bakom dem. Springa efter dem också!
Sen hade jag testat möten.
Men att först "jaga dem" brukar hjälpa.

Det är dumt att ha vagn direkt om den nu skulle reagera. När det funkar ridet eller i ledning kan man testa köra.
 
Jag är ju rätt pragmatisk så i dina skor och med så små lätthanterliga hästar skulle jag förmodligen ta kontakt med en lastsbilsterminal och sen lasta ponnyerna och åka dit och hänga i ett par timmar. Gärna med ett välfyllt hönät så att hästarna kan stå och mumsa bredvid grinden medan lastbilarna åker fram och tillbaka och pyser med sina pysbromsar.
Fast de går ju redan två meter från lastbilar som pyser. Hagen ligger längst med vägen. Vissa chaufförer tycker det är skitball att pysa precis när de är jämte hästarna...
 
Jag hade inte bromsat om den är skraj och man vill förändra beteendet. Får flyktdjur fly lite och man bara upprepar, upprepar och upprepar brukar viljan att fly lägga sig. Håller du dem kvar kan man ha svårt att få lugn mentalt.

Jag hade nog kört på Sveas förslag och även kollat om man kanske kunde få tag på någon som kan köra de äckliga monsterbilarna/traktorerna och leda hästen först bakom dem. Springa efter dem också!
Sen hade jag testat möten.
Men att först "jaga dem" brukar hjälpa.

Det är dumt att ha vagn direkt om den nu skulle reagera. När det funkar ridet eller i ledning kan man testa köra.

Min häst älskar att förfölja fordon :o cyklar, mopeder, bilar, lastbilar, fyrhjulingar..Har t o m suttit på fyrhjuling och haft honom på släp efter en gång när jag behövde transportera vatten tillbaka till hagen och det var för långt att gå + att jag ville ha pålle med tillbaka.

Så det är också ett sätt, att försöka "leka" i stället för att göra det till ett allvar och sätta situationen in i vardagen..blir fordonen ett naturligt inslag, roliga och intressanta i stället så lär rädslan försvinna mycket snabbt.
 
Fast de går ju redan två meter från lastbilar som pyser. Hagen ligger längst med vägen. Vissa chaufförer tycker det är skitball att pysa precis när de är jämte hästarna...

Då låter det som att det är själva situationen med mötet som är laddat inte ljuden i sig. Men i överlag är det alltid en helt annan grej om de står i sin hage och tittar eftersom att de själva kan välja att gå därifrån medans de inte kan det på samma sätt utanför hagen när man leder, rider eller kör den och då har den börjat tycka att det är obehagligt.
Bara begränsningen att fly kan göra en del hästar väldigt laddade.

Pysningarna är inte alltid nåt som styrs av chaufför utan är nåt som sker automatiskt också, så man behöver inte förusätta att någon vill jäklas. Har man den tanken kommer man att oroa sig själv - så det bästa är att själv inte förutsätta nåt också :)
Själv tänker jag alltid oavsett häst "jaha, en bil.." men ägnar ingen tanke åt att fundera om bilföraren är trevlig att möta eller ett rikspucko, vad som eventuellt kan hända..skulle jag göra det kan jag lova att jag aldrig skulle våga mig ut, för om jag väl oroar mig undviker jag nåt.
 
Senast ändrad:
Mina ponnys är trafiksäkra, men har inte mött lastbilar. Känner mig osäker mycket på grund av detta. Hur tränar man inför detta? De står längst vägen där bilarna kommer, men det är ju inte alls samma sak som att vara utanför hagen utan flocken.

Du behöver ju inte ta med hagen och flocken på lastbilsträningen i så fall.

Alternativ 2 är ju att tömköra på vägen och se hur de reagerar.
 
Då låter det som att det är själva situationen med mötet som är laddat inte ljuden i sig. Men i överlag är det alltid en helt annan grej om de står i sin hage och tittar eftersom att de själva kan välja att gå därifrån medans de inte kan det på samma sätt utanför hagen när man leder, rider eller kör den och då har den börjat tycka att det är obehagligt.
Bara begränsningen att fly kan göra en del hästar väldigt laddade.

Pysningarna är inte alltid nåt som styrs av chaufför utan är nåt som sker automatiskt också, så man behöver inte förusätta att någon vill jäklas. Har man den tanken kommer man att oroa sig själv - så det bästa är att själv inte förutsätta nåt också :)
Själv tänker jag alltid oavsett häst "jaha, en bil.." men ägnar ingen tanke åt att fundera om bilföraren är trevlig att möta eller ett rikspucko, vad som eventuellt kan hända..skulle jag göra det kan jag lova att jag aldrig skulle våga mig ut, för om jag väl oroar mig undviker jag nåt.

Ja, det är ju som jag skrev en helt annan grej utanför hagen än när de är i hagen. De är dock väldigt trygga i sig själva, vi kan möta bilar som kommer i 70 km/h. Har tom varit med om att jag kört i mörker och det kommit en bil susandes förbi med ett metallsläp med skrot i som SÅKLART kör i en håla precis när de ska passera oss (med 1-1,5 meter) - hästen rör inte ens på öronen när ekipaget väsnas när det når hålan.
Jag vet om att mycket är mina egna hjärnspöken gällande det tyngre trafiken, jag måste dock även ha feedback på hur jag ska bemöta det och träna bort eventuell rädsla hos hästarna. Jag har alltid varit en "jaja, de får väl bli rädda om de vill"-typ, och det har ju uppenbarligen fungerat för de är mycket "tåliga" när det gäller trafik, men nu har jag blivit osäker. De har inte ens mött en lastbil, jag vet ju inte ens om det blir ett problem! Men det var bra att höra att det är en dålig idé att bromsa vagnen, jag har själv funderat i de banorna men det är alltid bättre med input.
 
Ja, det är ju som jag skrev en helt annan grej utanför hagen än när de är i hagen. De är dock väldigt trygga i sig själva, vi kan möta bilar som kommer i 70 km/h. Har tom varit med om att jag kört i mörker och det kommit en bil susandes förbi med ett metallsläp med skrot i som SÅKLART kör i en håla precis när de ska passera oss (med 1-1,5 meter) - hästen rör inte ens på öronen när ekipaget väsnas när det når hålan.
Jag vet om att mycket är mina egna hjärnspöken gällande det tyngre trafiken, jag måste dock även ha feedback på hur jag ska bemöta det och träna bort eventuell rädsla hos hästarna. Jag har alltid varit en "jaja, de får väl bli rädda om de vill"-typ, och det har ju uppenbarligen fungerat för de är mycket "tåliga" när det gäller trafik, men nu har jag blivit osäker. De har inte ens mött en lastbil, jag vet ju inte ens om det blir ett problem! Men det var bra att höra att det är en dålig idé att bromsa vagnen, jag har själv funderat i de banorna men det är alltid bättre med input.

Jag gav dig bara input om hur man kan tänka, det var ingen kritik som så :)

Kanske fundera för dig själv, varför du blivit så osäker plötsligt? Dvs, tror du att nåt kommer hända eller är det bara osäkerheten i att inte ha mött vissa fordon speciellt ofta eller inte alls som är jobbig? Att du tror att du inte kommer ha kontroll? Är det jag själv som är mest rädd eller är det hästen/hästarna? Har nåt farligt inträffat?

Om det är en sån fråga, så skulle jag absolut försöka ragga lite folk för träning. Man kan t o m ibland vara så knäpp att stanna folk.."hej, skulle du ha tid att köra förbi oss några vändor"
 
Jag gav dig bara input om hur man kan tänka, det var ingen kritik som så :)

Kanske fundera för dig själv, varför du blivit så osäker plötsligt? Dvs, tror du att nåt kommer hända eller är det bara osäkerheten i att inte ha mött vissa fordon speciellt ofta eller inte alls som är jobbig? Att du tror att du inte kommer ha kontroll? Är det jag själv som är mest rädd eller är det hästen/hästarna? Har nåt farligt inträffat?

Om det är en sån fråga, så skulle jag absolut försöka ragga lite folk för träning. Man kan t o m ibland vara så knäpp att stanna folk.."hej, skulle du ha tid att köra förbi oss några vändor"

Tog inte det som kritik, sorry om det verkade så.

Jag tror bara att jag är osäker över att inte ha mött alla fordon på hela planeten ;) Har inte mött timmerbilar, bussar, lastbilar och tåg. Allt annat har jag mött; mopeder, MC, cyklister, bilar, bilar med olika släp, traktor, traktorer med släp, vilt, hundar osv. Ingenting farligt har inträffat, det absolut värsta var det att min ponny reste sig och stack iväg 2-3 steg p.g.a. den enorma traktorn med släp och det var ju för några månader sedan bara. De är körda i fem år och det är det enda som hänt av typen "kan bli farligt". De har aldrig skenat eller så. De lyssnar alltid på kusken, stannar när man säger ifrån.

Tyvärr känner jag ingen med lastbil och de som kör längst vägen kan liksom inte vända någonstans i närheten och köra tillbaka för att hjälpa mig. Tror de använder den lilla grusvägen som genväg för att slippa köra längst den stora vägen. Kanske är det någon GPS som visar att den vägen är kortare/snabbare? Vem vet.
 
Tog inte det som kritik, sorry om det verkade så.

Jag tror bara att jag är osäker över att inte ha mött alla fordon på hela planeten ;) Har inte mött timmerbilar, bussar, lastbilar och tåg. Allt annat har jag mött; mopeder, MC, cyklister, bilar, bilar med olika släp, traktor, traktorer med släp, vilt, hundar osv. Ingenting farligt har inträffat, det absolut värsta var det att min ponny reste sig och stack iväg 2-3 steg p.g.a. den enorma traktorn med släp och det var ju för några månader sedan bara. De är körda i fem år och det är det enda som hänt av typen "kan bli farligt". De har aldrig skenat eller så. De lyssnar alltid på kusken, stannar när man säger ifrån.

Tyvärr känner jag ingen med lastbil och de som kör längst vägen kan liksom inte vända någonstans i närheten och köra tillbaka för att hjälpa mig. Tror de använder den lilla grusvägen som genväg för att slippa köra längst den stora vägen. Kanske är det någon GPS som visar att den vägen är kortare/snabbare? Vem vet.

Hör dig för hos närmsta åkeri då kanske? Eller där det finns större fordon du nämner :)

Man kan ju motivera det som så att det är en win-win för alla av sån träning
 
Det verkar ju som att du har mer problem än dina ponnyer...

Mental träning för dig vore nog något.
Det är ju något som vi inom hästsporten generellt är kassa på och skulle behöva använda oss mycket mer av.
 
Du kan inte parat med de lastbilschafförer som åker förbi och fråga om du kan få miljöträna med en riktig situation? Kanske be någon annan person som är lugn köra ditt ekipage för att du ska se att de kanske inte är någon fara?
 
Jag har ett "litet" bekymmer. Står i ett toppenbra stall och allt har varit hur bra som helst fram tills för cirka ett halvår sedan. Upplever det som att trafiken blivit tyngre och mer intensiv på vägen utanför stallet - som jag såklart måste köra på för att komma någonstans :( I och med detta har jag börjat köra mer sällan vilket är SÅ trist, för jag älskar att köra. Mina ponnys är trafiksäkra, men har inte mött lastbilar. Känner mig osäker mycket på grund av detta. Hur tränar man inför detta? De står längst vägen där bilarna kommer, men det är ju inte alls samma sak som att vara utanför hagen utan flocken.
Mina ponnys tål typ allt vanligtvis, lyssnar bra men mötte en traktor med min klippa till ponny i våras och det var inte populärt, han reste sig i vagnen. Denna traktor hade såklart dubbla däck och ett monsterredskap på släp och inte saktade gubben ner heller :grin: Hade det varit en vanlig traktor hade det garanterat varit okej. Detta gör att jag blir osäker när det gäller att möta lastbilar :nailbiting: Funderar på att köpa en vagn med bromsar, men vet inte om detta kan göra att hästen får ännu mer panik p.g.a. att den inte kan fly från det farliga.

Tacksam för all input! :bow:

Om det gick att ordna hade jag som bland annat Svea skriver miljötränat med lastbilar. Går det annars att köra i hagen och på så sätt träna lastbilsmöte med vagn bakom? Jag tänkte om det känns bättre för dig att vara på inhägnat område? Annars hade jag promenerat efter vägen och tränat på så sätt och tänkt att allt går inte att träna på och att man inte kan undvika allt för då blir man så begränsad. Tussar i öronen på hästen kan ju också kanske fungera, ibland har jag tänkt att det är jag själv som ska ha tussarna så att jag inte hör och därmed inte börjar stressa upp mig :)

Oftast går det ju bra om de annars är vana vid trafik. Det jag upplevt hjälper är om hästen får hålla sig i rörelse så går det bättre men jag har å andra sidan mest kört travhästar och de har väl lite annat sinnelag. Efter den gången då jag och nerviga varmblodet blev överflugen av en helikopter som röjde ledningsgator (sågklingor som hängde under helikoptern och lät rätt illa) och vi inte dog har nog härdat mig. Det enda som fanns att göra då var att ha tömmarna i lagom längd, sitta stabilt, stirra rakt fram och inte låtsas om helikoptern. Lastbilar klarar du galant i jämförelse med den skräckupplevelsen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 857
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 781
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 403
Senast: WSLPZF
·
Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 854
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp