När får man börja rida igen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

havreflinga

Trådstartare
På föräldrautbildningen fick vi besök av en sjukgymnast. Hon sa att man ska undvika hopp/stutsande rörelser tills man varit på efterkontroll och sett hur mycket musklerna i underlivet har dragit ihop sig.

Jag frågade min bm när efterkontrollen brukar vara. Efter tre månader!!!:eek: Alltså bör man inte rida (mer än skritt) på tre månader efter förlossning?! Jag hade tänkt börja rida efter två, tre veckor, om allt känns bra. Men det tyckte min bm lät dumt.

Efter tre månader hade jag tänkt börja tävla! Måste man verkligen vänta så länge? Om man kniper som sjutton både morgon, middag och kväll borde man väl kunna bli klar snabbare? Min bm menade att det är många som slarvar med knipövningarna, men om jag är flitig så kanske jag kan börja rida tidigare.

Hur har ni gjort/ska ni göra?
 
Sv: När får man börja rida igen?

Min bm sa till mig att det inte endast beror på knipet utan oxå att höfterna faktiskt flyttat lite på sig. Men hon sa oxå att man får känna sig fram. Lyssna på din kropp och får du ont så vänta. Ta det lungt i början.

Var det inte Malin Bayard som var ute på tävlingsbanorna redan 1-2 månader efter förlossningen?
 
Sv: När får man börja rida igen?

Mysaan skrev:
Var det inte Malin Bayard som var ute på tävlingsbanorna redan 1-2 månader efter förlossningen?

Jag tror att hon tävlade efter tre eller fyra veckor. Hur sjutton gjorde hon?

Fast risken är väl att det känns bra nu, men så får man problem sen när man blir äldre.
 
Sv: När får man börja rida igen?

kan inte säga något personligen, men min syster har en liten tjej som föddes i mitten på februari och hon (syster alltså, inte barnet) rider ganska ofta nu och har så gjort i några veckor. visserligen inte några jättepass eller ansträngande dressyr/hoppträningar eftersom hästen inte är särskilt igångsatt, men rider gör hon och hon har inte känt av några som helst problem. Har dessutom efterkontrollen imorgon... så hon har då börjat rida före den iallafall
 
Sv: När får man börja rida igen?

Jag var upp på min pålle efter någon månad, men kände rätt snart att jag var för ostabil i bäckenet, så jag red bara en liten, liten sväng.

Sen väntade jag någon månad till innan det kändes tillräckligt bra i bäckenet för att jag skulle vilja prova och då gick det så bra så!

Tror att det är väldigt individuellt hur fort du kan börja rida igen. Som någon redan sagt, lyssna till din egen kropp.

Jenny
 
Sv: När får man börja rida igen?

OM jag inte fattat helt fel så är ju ridningen BRA för bäckenbottenmuskulaturen. OM det känns okej kan du säkert rida efter nån vecka, typ. Men du kanske inte behöver rida halvtimmespass där du sitte rner i arbetstrav :angel:.
Sen är det väldigt olika hur instabil man blir i bäckenet. Efter min första satt jag upp typ 2 månader efter hon föddes och var så instabil i bäckenet att jag bara fnittrade. Det gick inte att göra NÅGOT vettigt av det alls! :D Jag lade ner projet ridning en månad till innan jag försökte igen :D
 
Sv: När får man börja rida igen?

Har dålig koll. Jag kände nog att jag hade kunnat rida efter knappa två månader, om det inte hade varit just då mina foglossningar (eller annat skumt ryggont) kom tillbaka.

Jag födde med kejsarsnitt (hon var dock på väg ut vanliga vägen först) om det har någon betydelse.
 
Sv: När får man börja rida igen?

Jag red som vanligt efter ca en vecka, snabbjobb efter två och kapplöpning efter fyra månader (tog ett tag att gå ner i vikt)
 
Sv: När får man börja rida igen?

Jag frågade inte! Om man råkar på en barnmorska eller läkare som inte vet något om ridning, så tenderar de att tro att ridning "hoppar och studsar" mycket mer än det i verkligheten gör. Att själv springa, till exempel, tycker jag skumpar mycket mer än att rida!

Sedan är jag ganska övertygad om att kroppen säger ifrån om man gör något som inte är bra. Har man dessutom ridit hyfsat långt in i graviditeten, har man ju så att säga en del ridmuskler kvar och borde därigenom återhämta sig snabbare.

Jag red efter fem veckor, och tyckte jag väntade länge! Jag hade ingen ridbar häst tillgänglig just då, annars hade jag nog börjat försiktigt efter 1-2 veckor.

Då skall tilläggas att jag hade en "lätt" graviditet och förlossning, och tyckte att jag återhämtade mig väldigt snabbt.
 
Sv: När får man börja rida igen?

Du måste lyssna på din egen kropp.

Jag red långt in i min första graviditet, men sedan hade jag problem efter förlossningen. Det tog 2 veckor innan jag kunde gå en promenad längre än några hundra meter utan att känna att jag höll på att tappa hela underredet. Det roliga i kråksången är att jag veckan innan förlossningen ringde och ville anmäla mig till dressyrträning i grupp som skulle gå en gång i veckan. Jag berättade då att jag skulle ha barn, så jag ville inte komma förrän någon vecka efter att barnet var fött. Först var det tyst i telefonen, och sedan sa hon "Det är ditt första barn, va? Jag tycker att du ska känna efter hur det känns, och inte anmäla dig förrän du sitter i sadeln igen." Kan säga att det tog 4 månader innan jag satt upp, och då hade jag ändå världens snällaste häst. Sedan är inte ridningen vad den varit, och det finns inte lika mycket tid som innan, så tävla är INTE aktuellt för mig ÄN.

Efter andra graviditeten var jag i sadeln efter två månader, och det var helt OK. Jag hade nog kunnat börja tidigare, men det var då det fanns tid. Under andra grav slutade jag rida tidigt, hade en 4-åring som var färsk.
 
Sv: När får man börja rida igen?

Jag red in i sjunde månaden men i slutet var det mest skogsritter.
Efter förlossningen frågade jag gynläkaren, vid kontollen innan man fick åka hem, hur snabbt man kunde börja rida. Han svarar mej -Jag hade fått vänta ett halvår men du, som van ryttare och med god balans kan börja när du känner att det känns bra. Jaf satt i sadeln efter en månad, på en yster herre som stått och laddat upp i fyra månader. Men det gick så bra så.
 
Sv: När får man börja rida igen?

*harkel*

Jag red redan efter 2 veckor och det gick bra, det enda som var svårt var att hålla tätt :angel: särskilt i galoppen. Men jag hade inte några foglossningar som gjorde det svårt för mig att gå, jag hade nästan bara ont i blygdbenet och har det fortfarande efter 6 år.

När sonen var ca 2 månader så jobbade jag som turledare och satt på hästryggen ca 6 timmar per dag och mjölkade ur mellan varven medans sambon var hemma.
 
Sv: När får man börja rida igen?

Det beror naturligtvis på många olika orsaker, men jag kan tala om att skulle det vara så att man spricker en del vid förlossningen, (vilket ju inte är helt ovanligt) kan jag tala om att du kommer inte vilja TÄNKA på att rida den första tiden::angel: Det är isåfall ett helt företag att sätta sig på en vanlig stol!:crazy:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 415
Senast: paradiset
·
L
Träning Hejsan. Har skaffat mig en liten envis russdam som tror att hon vet bäst! Enligt uppfödaren som jag köpte henne utav så är hon ingen...
Svar
12
· Visningar
1 271
Senast: Lantlolla
·
E
Hästvård Hej! Jag har tankar på att hyra en häst under en tre månads period nu och den hästen jag eventuellt kan hyra har nyligen haft...
Svar
5
· Visningar
1 565
Senast: Piraja
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 674
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Sadelgjord när gjorden glider bak?
  • Fjordingtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp