När det inte känns helt rätt..

Eastwick89

Trådstartare
Hej alla bukefalister! Jag behöver verkligen råd och kanske fler än jag som är eller har varit med om samma problem. Är inbiten hästtjej sen länge, skaffade min alldeles egna häst för 1,5 år sen och det var underbart. Jag älskar hästen, hon är supergo och hon trivs i vårat stall. Hon var rätt grön när jag fick henne men hon har blivit bättre, jag har sänkt mina krav otroligt mycket då hon var tagen sent. Det började med ett halvår av en jädra massa bockande och det hänger ihop med att hon hade fått göra lite som hon ville länge så jag var ju tvungen att få ner henne på jorden till att börja med.;) Och det har gått bra. Bockningarna är helt borta. Men ridningen funkar inte riktigt, och jag har väl egentligen insett för ett rätt bra tag sen att hon är lite för grön för mig. Jag är tuff och är ändå rätt rutinerad men denna häst har ett psyke av sten. Det känns som om vi nöter på varann. Det känns inte rätt. Mina ambitioner är nog tyvärr för höga för henne. Jag har också mer börjat känna att det skulle vara kul att komma ut o tävla lite,lr bara pay and jumps, många stallkompisar tävlar på sina stora halvblod och tränar och tyvärr, det smittar av sig! Jag har alltid sett mig som en ren hobbyryttare, men det har börjat suga i tävlingstarmen lite, lr att bara kunna åka på terrängträning med dom andra. Det ska påpekas att jag har ridit lite för tränare men hästen verkar inte tycka det är lika roligt som jag, hoppningen är inte ens att nämna för pållan då hon river små cavalettis och tycker att ridhus är allmänt blä. Har ridit ut massor för bjudning, variation etc, men det vill sig inte riktigt.:( Hästen är otroligt fin och har potential men jag känner att min kropp orkar inte, hon är otroligt stark och det blir ofta diskussioner när vi rider. Det känns som om det tar mer energi än ger. Samtidigt står jag på en väldigt fin anläggning med goda ridmöjligheter (som kostar därefter) och jag känner att alla pengar o slit och resor inte är riktigt värt det. Jag vill ABSOLUT INTE sluta med hästar. Står i valet o kvalet om att sälja eller rentav byta med någon som vill ha en mer skogshäst, för i skogen är hon mer på, men så fort man ställer krav på bana lr ridhus så vill hon inte. Och det känns som om det sliter mer på henne än gör gott att försöka rida henne där man känner att hon inte vill..BEHÖVER RÅD! Någon annan som vart i samma situation? Känns som om jag sviker henne nåt fruktansvärt genom att göra mig av med henne men det har börjat kännas som om jag redan har gett upp i hjärtat o tanken o hon känner det. Tacksam för alla svar! :)
 
Sv: När det inte känns helt rätt..

Hur gammal är hästen? Vilka krav har du som du tycker är för höga för henne?

Jag har ett femårigt sto som just nu håller på att reta gallfeber på mig. Och antagligen är det ömsesidigt för vi är verkligen inte kompisar varje dag. Jag tränar mkt för bra tränare och får höra att hon är normal för sin ålder och att det är normalt att dom i femårsåldern har en period av extra mkt trots osv. Detta vet jag ju sedan innan, men det är drygt ändå när man står med diskussionerna varje dag.

Om du tycker att hon är jobbig tycker jag att du ska satsa ännu mer på att träna. Svackor kommer ju och går. Ofta kommer dom till ett läge i utvecklingen där dom börjar ifrågasätta varför vi gör vad vi gör, trots att det gått bra innan. De blir starkare och mer självsäkra i ridningen, till skillnad från när de var riktigt unga och inte hade så mkt erfarenhet av ridningen. Inte sällan kommer detta i femårsåldern. Är hon snäll att rida ute kanske en medryttare kan vara bra någon gång iveckan? Så att ni får "vila" från varandra ibland. Det behöver iaf jag väldigt mkt just nu när jag har mkt på jobbet och inte orkar bråka varje dag med hästen.

Om du däremot känner att det är helt fel typ av häst för ditt ändamål, är ju saken en annan. Då kanske ni inte passar ihop även om hon bler mer medgörlig så att säga.

Svika en häst på det sättet tror jag inte på. Det är att tillskriva dem mänskliga egenskaper. Jag tycker inte man ska gå och dra på en häst i flera år utan att man känner för det. Men äger man den är man skyldig att ge det en ärlig chans och se om det blir bättre. Såsom jag gör nu med min, jag tycker det är pest 7 av 10 ggr för tillfället men jag måste ge det tid och fortsätta träna regelbundet för att se om det blir en positiv utveckling. Först då kan jag egentligen fatta ett beslut huruvida vi passar ihop eller ej.
Och passar vi inte ihop om säg 6 månader med regelbunden träning, så tror jag verkligen inte att jag är den enda på jorden som kan ge henne ett bra hem ;)
 
Senast ändrad:
Sv: När det inte känns helt rätt..

Tack för svaret! Hon är åtta år o ska väl egentligen vara längre fram i sin utbildning än vad hon är, och jag har förståelse för det, jag ställer inga höga krav, men hon stänger liksom av o lyssnar inte ens på skänkeln ibland,hon tkr inte mitt dressyrande är kul :/. Men denna häst är så otroligt stark o jag känner att jag vill kunna rida henne på ett vanligt bett men bäst går hon på ett stångbett. Sen att det får gå bra 2 dagar i månaden om ens det gör att man tappar sugen, en väldigt duktig tjej i stallet red henne en gång åt mig och hon var slut i kroppen efter 15-20 min och förstod att jag får ont i händerna o kroppen. Jag som försöker köra en timme för att hon behöver verkligen motioneras, hon är en liten tjockis :P blir ju helt förstörd typ. Tänder är kollade o equiterapeut säger att hon har lite låsningar men inga stora grejer. Ska väl nämnas att hon är en d-ponny av grövre slag. Känner ofta att jag vill ha nån större och lättare häst, med inte ett psyke av stål. Det är alltid nåt känns det som, är det inte att hon har stått på bakbenen i skogen så är det bockningar o istadighet. Hon är uppkollad och det är inget fel på henne. Känns som om jag inte har lust att rida livet ur mig 90% av månaden för att få en dag då det funkar halvbra. Jag tror hon är för stark psykiskt för mig samt för grön. Har fått för mig att ingen vill bli medryttare då det är en väldigt speciell häst som du inte kan göra så mkt på..Mina ambitioner är väl att kunna vara mer delaktig i det som händer ute i vårat stall,träningar, pay and jump osv. Men jag kan inte för hon är för stark, lr ibland även för okontrollerbar.
 
Sv: När det inte känns helt rätt..

Har jag missat något eller har du inte haft regelbunden tränarhjälp alls? Har du haft en tränare som dessutom suttit upp och ridit hästen delar av träningarna?
 
Sv: När det inte känns helt rätt..

Jo jag har tränat för tränare, min tränare är gammal och inte kapabel att sitta upp på henne. Vi har pratat om att denna häst förmodligen aldrig kommer kunna göra det som jag vill, hon är en tyngre häst som egentligen kräver en lite större, tyngre och rutinerad ryttare än mig som kan göra om, göra rätt. Jag känner att jag inte har den kunskapen eller orken efter alla turer med denna häst. Hon är supergo men allt du tränat på, inklusive för tränare är som bortblåst efter några dagar. Det har antagligen att göra med att hon är tagen sent och att folk ridit henne fel eller inte ridit henne alls i perioder.
 
Sv: När det inte känns helt rätt..

sälj hästen, du har ju ingen postitiv framtidstro för den heller. Sälj den och leta något nytt. Har det väl kommit så långt att du funderar på sälja, inte ser en bättre framtid och tycker att hästen är ett hopplöst fall så mår nog både du och häst bättre av att skiljas åt. Man passar inte ihop med alla hästar :)
 
Sv: När det inte känns helt rätt..

Varför nöta med en häst som inte igentligen passar för vad du vill ha henne till? Bättre att sälja henne till någon där både häst och ryttare passar ihop.
Jag tycker personligen inte att det är att svika, du har gett det tid mer kan du inte göra. Att åka till stallet till sin häst måste ge något, om man betänker vad det kostar och vilken tid det tar.

Lycka till.
 
Sv: När det inte känns helt rätt..

Hästar kostar såpass mycket både i pengar och energi/tid så det skall vara värt det. Det finns såpass mycket hästar och ryttare att man skall inte behöva ha något som man inte har lust att hålla på med.

Sälj om du känner så. Köp/låna en häst som du kan göra allt det där du vill göra. Man sviker inte en häst genom att ge den chansen hos någon annan som vill ha den. Och som klarar av den.

Samtidigt (vet jag av erfarenhet) är det inte så lätt att sälja en speciell häst som är svårriden. Dessa behöver rutinerade ryttare som kan utbilda och rida "rätt på hästen". Sådan ryttare söker i regel inte strulhästar utan hästar att utvecklas på i träning och tävling. Skulle nog fundera på om det inte kan vara värt att lämna ifrån sig hästen på tillridning/försäljning. Alternativt tillridning för att se om man efter det kan få en nystart med hästen. När det man sysslar med (tränare man rider för/ens egen ridning) inte fungerar får man testa något annat helt enkelt. Detta är såklart en ekonomisk fråga men har man råd, kan det helt klart vara värt det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 031
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 162
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 335
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp