När började ni gå upp i vikt?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sanette

Trådstartare
Jag är gravid i 14 veckan. Och har redan gått upp 2,5 kg, är inte det mycket med tanke på att jag precis är i början av graviditeten? Jag rör mig mycket på dagarna. Rider 2 hästar om dagen, mockar 7 boxar om dagen, tar in och ut 12 hästar till hagen och så går jag ca 1/2 timme om dagen med min hund i skogen. Det kan ju inte va barnet som väger speciellt mycket, vad är det då som väger? Är orolig över att jag kommer gå upp massor i vikt. Tycker inte att jag äter mer än vanligt snarare mindre sötsaker än vanligt. Och lite mer mat i sådana fall.
Tacksam för alla svar!:banana:
 
Sv: När började ni gå upp i vikt?

Det är jätteolika hur mycket man går upp under graviditeten och när viktuppgången sker. Jag gick inte upp nånting alls nästan i början men har nu sedan v. 19 lyckats lägga på mig hela 22 kilo!!! :D (BF om en vecka). Jag var ganska smal innan, så kroppen behövde väl lägga på sig lite, men jag tror att den största orsaken till viktuppgången var at jag fick stora foglossningsproblem och inte kunde röra mig ordentligt på flera månader. :eek: Jag tycker inte att det låter alls ovanligt att gå upp 2.5 kg under de första tre månaderna, det är ungefär vad jag går upp när jag ska ha mens (binder massa vatten ).
 
Sv: När började ni gå upp i vikt?

Från inskrivningen ve 12 till ve 20 hade jag gått upp 5 kg. Om det är normalt eller inte har jag ingen aning om. Nästa ve ska jag på bm besök och vi ska börja mäta magen. Ska passa på att väga mig igen då. Personligen tycker jag inte jag har gått upp något förutom på magen men min kära? svärmor frågade häromdagen om inte min bm tyckte jag gått upp för mycket!!!!

Jag har aldrig intresserat mig så mycket för min vikt innan jag blev gravid, har aldrig ägt en våg. Utan gått efter hur kläderna känns. Nu väntar jag tvillingar och tycker fortfarande inte det är så intressant, så länge jag och framförallt de små liven där inne mår bra. Hade kanske varit intressantare om jag hade någon i min omgivning att jämföra med. Men en sak är säker, jag kommer att gå upp mer än de jag känner som fått barn! :) Läste förresten lite om hur mycket olika tvillingmödrar gått up på FL och det var inte helt ovanligt att gå upp 37 kg! :smirk:

/Timsetim
 
Sv: När började ni gå upp i vikt?

Jag har alltid varit mer eller mindre vikt fixerad, Så det är nog därför jag reagerar. Men jag får väl släppa det nu då kanske......
 
Sv: När började ni gå upp i vikt?

När jag var på inskrivning i vecka 13 hade jag gått upp 3 kg trots att jag spydde varje dag. Var dock så dålig så att jag låg i soffan hela dagarna och rörde mig knappt alls.
Nu i vecka 23 har jag gått upp 4,5 kg som allt. Så min mesta viktökning var i början av graviditeten och nu står det rätt still trots att magen växer som bara den.
 
Sv: När började ni gå upp i vikt?

Jag gick upp jättemycket i början. På inskrivningen (i v.11 tror jag det var) hade jag redan gått upp 4 kg. Jag mådde konstant illa och det blev bättre om jag åt.
Jag tyckte det var jättejobbigt (är "normalviktig" och har alltid haft lätt att "hålla" vikten). Sa det till min bm som sa att jag absolut inte alls fick tänka på vikten, man går upp det man behöver, så vida det inte är så att man konstant slänger i sig onödiga saker som godis osv. Men det gjorde jag ju inte.
I alla fall så jämnade det ut sig för mig, gick totalt upp 14 kg (tänkte inte alls på vikten men åt heller inte en massa onödigt, typ som jag är ju ändå gravid...).

Men visst är det olika. Äter du inte en massa onyttigt så går du upp det du behöver. Blod, vatten osv...
 
Sv: När började ni gå upp i vikt?

Jag hade gått upp 1 kg mellan v.12 och v.22.
Är nu i v.28 och har gått upp 6 kg.
När jag väntade sonen hade jag gått upp 15 kg i v.29.
Sammanlagt gick jag upp 25 kg.

Hoppas slippa gå upp så mycket den här gången. Hade iofs en startvikt på 10 kg den här gången :crazy:
 
Sv: När började ni gå upp i vikt?

Gick inte upp i stort sett alls förrän fram till v 20. Nu har jag gått upp 6kg och har 7v kvar till bf. Hade väl lite hull innan att ta av.. Men har tyvärr börjat att äta mer onyttigt nu så nu kommer väl kilona.. Och kan tyvärr inte röra mig så mycket pga foglossningen som jag haft sedan v12.
 
Sv: När började ni gå upp i vikt?

Gick upp 1,5 kg mellan positivt test v 5 och inskrivning v 9. Nu är jag i v 29 och har gått upp 10 kg totalt. Gick upp snabbt i början och sen har det planat ut, har stått stilla den senaste månaden tex.

Ät vettigt och fortsätt röra på dig så mycket du kan! Kroppen tar hand om det där själv och går upp lagom mycket om du ger den en chans. Ät INTE för två!
 
Sv: När började ni gå upp i vikt?

Jag började nog gå upp i vikt direkt. Det kändes väldigt tydligt att hela matsmältningssystemet ändrade sig. Allt går långsammare.

Dessutom åt jag väldigt mycket i början. Visserligen bara nyttig mat, men ändå. Jag var tvungen att äta varannan timme för att inte må så illa.

Nu äter jag inte så mycket, men ökar ändå stadigt i vikt. Jag har gått upp 12 kg. (Är i vecka 26.)

Jag var väldigt smal innan jag blev gravid, så jag antar att kroppen behöver lägga på sig ett fettlager runt om. Det är ju viktigt att ha sen när man ska amma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 533
Senast: Modest
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 815
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 439
Senast: Destiny_D
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp