När är det okej att ge upp?

E.M.E

Trådstartare
Hej! Jag är ny här så får se om allt går väl.

Jag är medryttare på en valack som är 9år.
Under 5-6månader har jag ridit denna häst och det är inte något jätteroligt eller enkelt. Han är väldigt grön i utbildningen, vilket jag visste. Det jag inte var beredd på var att han skulle stegra, slänga av mig och hitta på allt möjligt. Varje gång jag känner att vi har gjort framsteg är det som bortblåst nästa gång jag rider. Frustrationen är på topp så att säga då det är två till som rider samma häst och gör allt annorlunda antar jag:banghead:

Han är jättegullig i hanteringen och när vi lyckas med något glömmer jag bort alla saker som inte funkar, men börjar tappa motivationen nu helt enkelt.

Nu till problemet, ägaren har frågat om jag skulle vilja ta över som halvfodervärd. Jag var intresserad av erbjudandet då jag bara såg det goda i hästen. Men jag sa aldrig Ja.
Nu känns det inte lika bra längre. Känns som att jag har misslyckats totalt och är nästan rädd för att ägaren ska bli arg på mig om jag backar nu?
Vad ska jag göra? Är så himla kluven för vill verkligen inte svika ägaren samtidigt som jag vill själv tycka att det är värt det?

Vad skulle ni ha gjort i denna situation??

Mvh, tjejen som har svårt att säga nej.
 
Hej! Jag är ny här så får se om allt går väl.

Jag är medryttare på en valack som är 9år.
Under 5-6månader har jag ridit denna häst och det är inte något jätteroligt eller enkelt. Han är väldigt grön i utbildningen, vilket jag visste. Det jag inte var beredd på var att han skulle stegra, slänga av mig och hitta på allt möjligt. Varje gång jag känner att vi har gjort framsteg är det som bortblåst nästa gång jag rider. Frustrationen är på topp så att säga då det är två till som rider samma häst och gör allt annorlunda antar jag:banghead:

Han är jättegullig i hanteringen och när vi lyckas med något glömmer jag bort alla saker som inte funkar, men börjar tappa motivationen nu helt enkelt.

Nu till problemet, ägaren har frågat om jag skulle vilja ta över som halvfodervärd. Jag var intresserad av erbjudandet då jag bara såg det goda i hästen. Men jag sa aldrig Ja.
Nu känns det inte lika bra längre. Känns som att jag har misslyckats totalt och är nästan rädd för att ägaren ska bli arg på mig om jag backar nu?
Vad ska jag göra? Är så himla kluven för vill verkligen inte svika ägaren samtidigt som jag vill själv tycka att det är värt det?

Vad skulle ni ha gjort i denna situation??

Mvh, tjejen som har svårt att säga nej.
Var ärlig med ägaren och förklara hur du känner. Ta inte på dig mer än du klarar, det ska vara roligt att rida. Har du möjligheter att få hjälp av instruktör att hitta "knapparna"? Fungerar det bättre för de andra när de rider eller gör han likadant? Kan han ha ont? Passar utrustningen?

Om du känner att du börjar bli rädd eller tappa lusten så sluta, men var framförallt ärlig och prata igenom det här med ägaren så denne inte tror att allt är grönt när du istället inte trivs med situationen.
 
Hej! Jag är ny här så får se om allt går väl.

Jag är medryttare på en valack som är 9år.
Under 5-6månader har jag ridit denna häst och det är inte något jätteroligt eller enkelt. Han är väldigt grön i utbildningen, vilket jag visste. Det jag inte var beredd på var att han skulle stegra, slänga av mig och hitta på allt möjligt. Varje gång jag känner att vi har gjort framsteg är det som bortblåst nästa gång jag rider. Frustrationen är på topp så att säga då det är två till som rider samma häst och gör allt annorlunda antar jag:banghead:

Han är jättegullig i hanteringen och när vi lyckas med något glömmer jag bort alla saker som inte funkar, men börjar tappa motivationen nu helt enkelt.

Nu till problemet, ägaren har frågat om jag skulle vilja ta över som halvfodervärd. Jag var intresserad av erbjudandet då jag bara såg det goda i hästen. Men jag sa aldrig Ja.
Nu känns det inte lika bra längre. Känns som att jag har misslyckats totalt och är nästan rädd för att ägaren ska bli arg på mig om jag backar nu?
Vad ska jag göra? Är så himla kluven för vill verkligen inte svika ägaren samtidigt som jag vill själv tycka att det är värt det?

Vad skulle ni ha gjort i denna situation??

Mvh, tjejen som har svårt att säga nej.
Var ärlig mot ägaren, det är inte schysst mot den att låta den tro att allt fungerar fint. Den kan heller inte hjälpa dig med hästen om den inte vet om problemet. Så för hästen och för ägarens skull och även för din så säg till ägaren som det är, är du rädd för att svika så är det inte läge att undanhålla hur det går för dig och hästen.
 
OM du vill försöka med hästen tror jag du måste ta hjälp utifrån. En duktig tränare/problemlösare.
De andra som rider kan du inte fråga dom om hjälp, de verkar inte ha samma problem?

Men absolut ska du inte ta emot en häst du inte riktigt vill ha bara för ägarens skull!

/tjejen som också har svårt att säga nej
 
I den situationen kan jag inte komma med annat råd än att backa! När ridningen bara blir rädsla och frustration så blir det inte bra för någon. Tänk dig att du i din rädsla går och tjuvhåller hästen i ridningen. Hästen å sin sida går o blir trängd, frustrerad och osäker. Har man inte en riktigt bra tränare som är med ständigt och hjälper er att vända situationen så är risken att spiralen fortsätter neråt tills ni skadar er eller tappar lusten för ridning helt.
Det är ok att backa, och det hälsosamma alternativet för er båda. Och det jag säger nu är för att jag äger en häst såsom du beskrivit den, som beter sig som ett riktigt praktarsle med den osäkre.
 
Tack för alla svar!
Jag är den modigaste av vårt "team" och ägaren är väl medveten om hur det står till med ridningen. Hon vågar inte rida hästen just nu vilket i sig säger mycket. Jag är inte lättskrämd så att säga

Utrustningen sitter bra och han blev kollad av vet när han återlämnades av hans senaste fodervärd.

Jag försökte rida för en instruktör men han blev så himla stressad, så tog hjälp av en jäkligt kunnig tjej från samma stall. Hon har ingen riktig utbildning men hon förstår sig på hästen. Hon hjälpte mig att förstå hästen och att arbeta lugnt.
Det känns som att jag gör mest framsteg med hästen och försöker då förmedla det jag har lärt mig/ det som fungerar, men de verkar inte ta åt sig.

Bara att skriva av mig här har gett mig mer perspektiv på det hela, tror att jag måste prata med ägaren imorgon:idea:
 
Har kanske skrivit lite skevt men jag är inte rädd att rida utan mer omotiverad och förväntar mig att han kommer explodera i vilken sekund som helst.

Jag har jobbat mycket med att ge honom plats i ridningen så han kan röra sig "fritt", men efter flera avramlingar och en fin voltningsolycka tär det på en.

Jag får nog ta upp detta med henne.
 
Har kanske skrivit lite skevt men jag är inte rädd att rida utan mer omotiverad och förväntar mig att han kommer explodera i vilken sekund som helst.

Jag har jobbat mycket med att ge honom plats i ridningen så han kan röra sig "fritt", men efter flera avramlingar och en fin voltningsolycka tär det på en.

Jag får nog ta upp detta med henne.
Du behöver egentligen varken ta upp för diskussion eller försöka igen, säg bara att du slutar pga att hästen är farlig ?
 
Säger som övriga : backa. Du gör ingen en tjänst, varesig hästen, ägaren eller dig själv att ta på dig hästen när magkänslan säger något annat .

Det blir obekvämt en stund för dig att ”backa” gentemot hästägaren men alla tjänar på att du backar i tid och är ärlig. Om hästägaren är vettig kan denne också se och förstå detta .
 
Hej! Jag är ny här så får se om allt går väl.

Jag är medryttare på en valack som är 9år.
Under 5-6månader har jag ridit denna häst och det är inte något jätteroligt eller enkelt. Han är väldigt grön i utbildningen, vilket jag visste. Det jag inte var beredd på var att han skulle stegra, slänga av mig och hitta på allt möjligt. Varje gång jag känner att vi har gjort framsteg är det som bortblåst nästa gång jag rider. Frustrationen är på topp så att säga då det är två till som rider samma häst och gör allt annorlunda antar jag:banghead:

Han är jättegullig i hanteringen och när vi lyckas med något glömmer jag bort alla saker som inte funkar, men börjar tappa motivationen nu helt enkelt.

Nu till problemet, ägaren har frågat om jag skulle vilja ta över som halvfodervärd. Jag var intresserad av erbjudandet då jag bara såg det goda i hästen. Men jag sa aldrig Ja.
Nu känns det inte lika bra längre. Känns som att jag har misslyckats totalt och är nästan rädd för att ägaren ska bli arg på mig om jag backar nu?
Vad ska jag göra? Är så himla kluven för vill verkligen inte svika ägaren samtidigt som jag vill själv tycka att det är värt det?

Vad skulle ni ha gjort i denna situation??

Mvh, tjejen som har svårt att säga nej.

Jag hade tackat nej. Det är så mycket tid och pengar, det måste ge tillbaka i samma proportion för att vara värt det för mig.

Du är inte misslyckad, alla passar inte med alla hästar, särskilt inte på hobbynivå.
 
Själv hade jag inte utsatt mitt liv och hälsa för en sådan häst.

En häst som mår bra skickar inte av sina ryttare, tappar sina ryttare ja men inte skickar av.
Möjligtvis en liten smart ponny som lärt sig bli av med den lilla ryttaren för att slippa jobba.

Själv skulle jag kallt anta att hästen har ont i kroppen eller av utrusning även om inga experter hittar något.
 
Tack allihoppa! Jag har snackat med ägaren. Hon förstår varför jag tycker så och var inte ett dugg irriterad eller annat.

Det kan vara så jäkligt svårt att hitta en lugn häst här omkring. Det är därför jag försöker alltid komma överenns men har insett nu att det kanske inte är det bästa.
 
Tack allihoppa! Jag har snackat med ägaren. Hon förstår varför jag tycker så och var inte ett dugg irriterad eller annat.

Det kan vara så jäkligt svårt att hitta en lugn häst här omkring. Det är därför jag försöker alltid komma överenns men har insett nu att det kanske inte är det bästa.


Lugn är kanske inte ett krav, men iaf en häst som inte skickar av dig med jämna mellanrum.

Det låter som en hel del problem om ägaren inte heller vågar/vill rida den. Fysisk fel, utbildningsmissar, eller annat - icke att jag skulle riskera hälsan för en häst som inte ens är min egen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 373
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 553
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Är i full gång med att kika runt efter stallplats inför kommande häst. Eftersom det blir min första häst vill jag stå i ett större stall...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
8 009
Senast: fio
·
Hästmänniskan Hej, Jag flyttade i somras upp till norra Sverige och i samband med flytten skaffade jag en ny medryttarhäst. Under sommaren gick hon på...
2 3
Svar
59
· Visningar
10 258
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp