När är det lämpligt att hämta hem stoet från hingsten efter konstaterad dräktighet?

Toudi

Trådstartare
Är det under några särskilda dygn som man ska låta bli att transportera? Vad jag förstått så råder det lite delade meningar om detta. Det handlar om en resa på 45 mil.
 
När det är så långt brukar jag göra UL på dygn 40, teckna foster- och fölförsäkring och sedan transportera hem stoet.
 
Skulle inte hämta stoet förrän efter dag 42 och då försäkra ungen .
Känsligast ca 19-42 .
 
Jag är så snål, lat och försiktig att jag helst hade väntat till 90-dygnskollen, tänker att du då minimerar du risken att behöva köra den långa resan ToR en gång till om hon skulle vara tom senare. Men så är jag väl medveten om att jag nog är överdrivet försiktig också.
/Hon som aldrig lämnade seminstationen med första stoet och fortfarande står kvar, 2 år senare. :D
 
Får jag fråga om detta gäller oavsett sträcka?

Ska åka ner med mitt sto till hingsten i början av Juni och kommer betäckas på juni brunsten, tar hon sig på den blir jag glad men om inte blir det såklart på nästa.

Hingsten står 3.40 tim från mig, jag vill såklart inte riskera någonting så därför frågar jag.
Blir som sagt ca 4 timmar körning.
 
Får jag fråga om detta gäller oavsett sträcka?

Ska åka ner med mitt sto till hingsten i början av Juni och kommer betäckas på juni brunsten, tar hon sig på den blir jag glad men om inte blir det såklart på nästa.

Hingsten står 3.40 tim från mig, jag vill såklart inte riskera någonting så därför frågar jag.
Blir som sagt ca 4 timmar körning.
Om du syftar på mig så hade jag nog låtit stoet stå 90 dygn såvida det inte handlar om en väldigt kort resa. Men återigen, jag är väldigt ovillig att flytta på dräktiga ston längre sträckor, speciellt i början. Det är min personliga åsikt och ingen allmän rekommendation, du känner ditt sto bäst.
 
Sen kan man ju se om man låter stoet stå kvar så länge så ökar olika ev smittorisker när stona kommer och går ?
Vilket iof hänger på hur många ston som kommer och går och med ardenner kanske det inte handlar om så många ston .
Skulle hämtat mitt sto efter dag 42 .
 
Känner mig lite orolig över detta. Är osäker på om hon vill ha kvar mitt sto så länge. Men är det alltså stora risker även före dygn 20? Stoet i sig är väldigt trygg med att åka transport och har rest mycket fram och tillbaks på utställningar sedan hon var 1 år gammal.
 
Känner mig lite orolig över detta. Är osäker på om hon vill ha kvar mitt sto så länge. Men är det alltså stora risker även före dygn 20? Stoet i sig är väldigt trygg med att åka transport och har rest mycket fram och tillbaks på utställningar sedan hon var 1 år gammal.

Nej det är det inte. Kan hingsthållaren ultraljuda ditt sto på dygn 16-17 och konstatera dräktighet kan du ta hem henne med en gång. Sen får du göra en koll runt dygn 30 hemma för att se om hon fortfarande är dräktig.
 
Ja det är ett annat allternativ , det är säkra dagar dock får du köra tillbaka henne igen om hon resorberat innan 30 dagarskoll.
 
Förlåt @Toudi om jag lånar din tråd lite men när jag såg rubriken blev jag själv orolig över hur jag skall göra. Hoppas det är OK att jag frågar med?

@Fritidsryttare det var nog en fråga till alla mer men tack för ditt svar.

Har jag fattat det rätt att det är mindre risker att köra hem stoet före dygn 20 eller efter dygn 42 alt 90 dygnet?

Min hingsthållare gör första kollen vid dygn 16-18, så jag skulle kunna hämta henne innan dygn 20 isåfall, men precis som någon skrev då lär man isåfall köra tillbaka henne om hon resorberat vid dygn 30. Det gör inte mig något direkt iof.

Vi har inte disk något av detta, bara att hon kommer åka ner någon vecka innan hon kommer i brunst.
 
Man kanske ska tillägga här att anledning till att en del undviker att köra sitt sto mellan dag 20-40ca är att stoet blir stressat av att resa.
Vi som inte har sådana ston utan resvanan individer,behöver inte oroa oss för det.
Jag som avlat på tävlingshästar,kör när det passar,ofta fram o tillbaka mellan semin o UL fram till 90 dygn.
 
håller med @dobbis här, har man ett sto som är vant att åka längre resor, och inte stressar upp sig, så är det nog ingen större fara.

Sen har jag funderat en del på det där med "känsligaste perioden" och jag undrar om det inte handlar om att man har märkt att det "försvinner" en del dräktigheter under den tidsperioden. Och jag funderar på om det verkligen har så mycket med stress att göra egentligen. Kanske är det som med människor, att det är de "tidiga missfallen" man ser mellan dag 20-40. Kanske är det såna dräktigheter som inte hade stannat kvar oavsett vad man gjort, för att det är "något fel på" embryot. Kanske är vi överdrivet riskmedvetna just den här perioden. Kanske??

//Hon vars första dräktiga sto (1992) transporterades 30 mil (enkel resa) vid runt 30 dygns dräktighet och sen sövdes för att operera ett avsparkat griffelben. Och sen åkte hem igen samma kväll. Fortfarande dräktig och dräktigheten fullföljdes...
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 079
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 527
Senast: ptr
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp