Näe.. då hände det som jag alltid varit rädd för....

C

Colombia_Girl

Hästen åkte på kolik.. *suck*

Nu är hästen under behandling/observation i hemmet. Men vi har ett stort problem.. han vill inte dricka som han ska. Har ni några tips? Har försökt med följande

Vatten både kallt och ljummet
Betforvatten både kallt och ljummet
Äppeldrika både kallt och ljummet
äppelcider vinäger både kallt och ljummet
saltat vatten både kallt och ljummet
vatten med morötter kallt och ljummet
Kli vatten
Men han bara fnyser åt det...

Fick dock i honom en hink rejält mörk betfor vatten idag. (har ständig kontakt med kliniken ang. detta). Äter precis som han ska. Träck och kiss ok
snälla har ni några tips? är helt vildrådig....

en till sak.. har ni några tips om hur jag ska få i honom parafinolja lite varje dag i förebyggande (enligt. vet)?

Han fick blindtarmsförstoppning i måndags.

tacksam för svar

Sv: Näe.. då hände det som jag alltid varit rädd för....

Det är besvärligt när de inte vill dricka som vi tycker- men tänkte hästen får kanske i sig tillräckligt med vätska genom gräset.
parrafinoljan kanske går att hälla på maten - de brukar ju äta till slut även om det kan lukta lite annorlunda!
Lycka till!

Vi har en ponny här som är "kolikhäst" (han får förstoppning.)

Han får när han har "känning":
Betforvatten med lite betfor i plus att vi häller i nån dl melass (i en 10 l hink) för att öka smakligheten, brukar gå bra att få i honom parafinoljan i det också.

När han är frisk så får han salt i maten plus att betforen är mer blötlagd än hos dom andra hästarna (allt för att få i honom vätska). Viktigast av allt när det varit frågan om förstoppning är att dom rör på sig. (inte jaga runt dom utan mer promenera)

Han får alltid vatten i hink, man har bra koll då.

Lycka till! Vet hur jobbigt det är:cry:

Senast ändrad:

Jag skulle få i min häst paraffinolja förra sommaren när hon stod på Finadyne pga. den medicinen (enligt vet.) kunde ge förstoppning/koliksymptom. Jag rev morötter och blandade paraffinoljan i det (tillsammans med medicinen). För mig var paraffinoljan helt lukt- och smaklös.

Du skrev att du gett din häst kli. Kanske kan du blanda rivna morötter, kli och paraffinolja?

Lycka till!

//tina_tiger

det lättaste sättet att få i dem paraffinoljan är helt enkelt att ta en stor spruta eller en gammal ketchupflaska och ge det i munnen.så slipper man oroa sig över att dom inte äter det som dom ska.

Ang vatten du skriver att han kissar normalt?Hur lite dricker han? och går han på gräs?Är han uttorkad?

Min dricker lite just nu men han går på bete och gräset innehåller en hel del vatten.

Usch, det här med kolik är inte kul. :(
Får han kolik även sommartid?
Har ni provat med loppfrön?
Har han haft det många gånger antar jag att ni är duktiga på det där, så ta inte illa upp..

Åhhh tackar för alla snabba svar! Han har nu börjat dricka, han dricker helst betforvatten =) så då får han göra det hehe. Över vattnad betfor till kvällen (istf kraftfoder) samma sak till morgonen och så till middagen. NU har han även börjat kissa rejält och det känns så bra! *Pust*

Åter igen tack!
Har ni nå mer tips el förlsag, skriv gärna ner det!

Han har aldrig(?) haft kolik mej veterligen... Detta är första gången och han hade ju en ganska "ovanlig" åkomma som förstoppning i blindtarmen. Hm.. Har provat loppfrån tidigare, vetten tipsade om linfrö och parafin oljan.

Liknande trådar

S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 446
Senast: Madick
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 066

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka