Nackdelar med okastrerad hankatt?

Fishli

Trådstartare
Jag ska eventuellt ta över en 2-årig okastrerad hankatt.. Men har dålig koll på varför det är så negativt att ha en okastrerad hankatt, efter vad jag hört i alla fall?? Katten kommer vara innekatt då den bor i stan, vilket han är van vid.. Att vara inne alltså.. Och vad kostar en kastrering i så fall?
 
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

En okastrerad hankatt kan lätt bli rastlös och börja skvätta/strila (revirmarkering). Om katten redan är två år och har funkat bra som innekatt hittills så är det kanske möjligt att fortsätta så, men jag har sällan hört om okastrerade hankatter som trivs så. Värst är det runt våren, då blir drifterna starka.

Jag tror en kastrering kan tänkas ligga runt 800-1000kr, det varierar mellan olika kliniker. Ring runt till de du har i närheten och kolla.
 
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

Är han som du säger van vid att vara innekatt så kommer det nog att funka bra. Jag antar att de förra ägarna hade sagt till ifall han höll på att skvätta inne.

Annars är ju det största problemet att de beger sig ut på vandringar och kanske aldrig kommer tillbaka, men är de innekatter så borde ju inte det vara något problem.
 
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

Annars är ju det största problemet att de beger sig ut på vandringar och kanske aldrig kommer tillbaka, men är de innekatter så borde ju inte det vara något problem.

Risken finns att han tillbringar tre månader eller mer skrikandes i fönstret på vårkanten.
 
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

Är han som du säger van vid att vara innekatt så kommer det nog att funka bra. Jag antar att de förra ägarna hade sagt till ifall han höll på att skvätta inne.

:angel: JA och då kanske han inte hade alla hormoner och sitt begär!
Och dessutom(!) var på samma ställe som han föddes på, nytt ställe= REVIRMARKERING!


Det är fan skrämmande hur lite allmänt folk kan om katter!!
Vart tog det sunda förnuftet vägen?
 
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

Kastrera den på vägen hem är mitt råd. Du vill inte ha en vuxen hankatt som börjar märka in sitt revir överallt när han kommer till sitt nya hem. Det inte bara luktar skunk precis när det är nygjort utan det är i stort sett hopplöst att få bort lukten också. Inte kul att få ett förstört hem :crazy:
Katrerar du inte nu så lär du ångra dej till våren då den kommer skrika dygnet runt under den ljusa årstiden. Markerar den inte inne nu direkt så kommer den göra det då.
Jag skulle inte lita på att förra ägarna säger om han kissar överallt, kanske är det därför de vill bli av med katten.

Häromkring kostar en kastrering 400-500 kr.
 
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

Som många andra skrivit finns det en risk att han börjar skvätta och markera revir. Detta gör dock inte alla hanar men det är svårt att veta i förväg. Många uppfödare sätter blöja på sina hanar för att slippa det och för att undvika tjuvbeteckningt.
Ska han inte användas till avel tycker jag att du ska kastrera honom för både din och hans lugnt. Men be det gamla hemmet fixa det så att hans första intryck hos dig inte är operation och obehag.
Lycka till med kissen.
 
Senast ändrad:
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

Tack för era svar :)

Mina föräldrar har idag en kastrerad hane på 15 år men han har de senaste 5 åren skvättat :( och han går runt och mjauar (eller som vi säger Bauar) så vi vet inte om han är felkastrerad på något vis? Känns ju inte som att kastrering är 100%-igt.. Men jag förstår att det är bättre i alla fall..

Där denna 2-åring bor nu så har han möjlighet att gå ut men han föredrar att vara inne. Hon som har honom säger att han aldrig gjort sig oren inne och då bor han ändå med honor.. Problemet är att han tydligen är elak mot honorna men i övrigt en mysig katt..
 
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

Kastrera. Finns absolut ingen anledning att hålla honom fertil, finns inget positivt i det om han inte ska avlas på. Även om han funkar som fertil. Majoriteten av hanarna strilar ändå och dom som inte gör det kan börja.
 
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

En sällskapskatt ska självklart kastreras. Den enda anledning att inte kastrera en hankatt är om det är en raskatt som ska användas i avel. Även en sådan kastrerar man så fort den är färdig med sina insatser. Mer än 500 kr brukar det inte kosta, och det är mycket prisvärt.

Bortsett från de olägenheter det medför för ägaren att ha katten okastrerad är det inte rätt mot katten att förvägra den den harmoni det innebär att vara kastrerad. Att han inte är snäll mot honorna är ett typiskt beteende från en frustrerad okastrerad hankatt.

Om man inte inser vikten av en kastrering ska man nog sätta sig in lite mer i vad som är god katthållning innan man bestämmer sig, och det är ju det du nu också gör genom att ställa frågan. Lycka till! :)
 
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

:angel: JA och då kanske han inte hade alla hormoner och sitt begär!
Och dessutom(!) var på samma ställe som han föddes på, nytt ställe= REVIRMARKERING!


Det är fan skrämmande hur lite allmänt folk kan om katter!!
Vart tog det sunda förnuftet vägen?

Vilken tur att det finns trevliga människor på bukefalos då som fördomslöst delar med sig av all sin kunskap.
 
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

Problemet är att han tydligen är elak mot honorna men i övrigt en mysig katt..

Troligtvis är honorna högre i rang än honom men han försöker komma upp i rang och utmanar därför honorna hela tiden. Om han plötsligt kommer upp i rang så är det han som markerar vilket då kan hända om han inte har någon som håller honom nere i rang.

Min gamle kastrerade hankatt kan också strila men det luktar inte alls som en fertil katt och min gör det bara ibland.
 
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

:angel: JA och då kanske han inte hade alla hormoner och sitt begär!
Och dessutom(!) var på samma ställe som han föddes på, nytt ställe= REVIRMARKERING!


Det är fan skrämmande hur lite allmänt folk kan om katter!!
Vart tog det sunda förnuftet vägen?


Då jag haft katter ganska länge anser jag mig inte helt okunnig angående katter, men du vet ju givetvis allt om hur den aktuella katten kommer att reagera. Det jag lärt mig om katter är att de kan vara väldigt olika.

Mina katter är kastrerade, men jag kan förstå att det finns de som inte vill kastrera då de kanske vill se deras gener vandra vidare även ifall det inte rör sig om någon 'fin' raskatt.

Sen är väl inte problemet större än att man tar och kastrerar ifall det inte funkar, det lär man ju märka ganska snart.
 
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

Då jag haft katter ganska länge anser jag mig inte helt okunnig angående katter, men du vet ju givetvis allt om hur den aktuella katten kommer att reagera. Det jag lärt mig om katter är att de kan vara väldigt olika.

Mina katter är kastrerade, men jag kan förstå att det finns de som inte vill kastrera då de kanske vill se deras gener vandra vidare även ifall det inte rör sig om någon 'fin' raskatt.

Sen är väl inte problemet större än att man tar och kastrerar ifall det inte funkar, det lär man ju märka ganska snart.

Fast du som inte är helt okunnig borde veta att om dom börjar strila kan det vara svårt att få dom att sluta. Det är ju inte alltid så att det slutar bara för att man kastrerar :angel:
 
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

Tack för era svar :)

Mina föräldrar har idag en kastrerad hane på 15 år men han har de senaste 5 åren skvättat :( och han går runt och mjauar (eller som vi säger Bauar) så vi vet inte om han är felkastrerad på något vis? Känns ju inte som att kastrering är 100%-igt.. Men jag förstår att det är bättre i alla fall..

Där denna 2-åring bor nu så har han möjlighet att gå ut men han föredrar att vara inne. Hon som har honom säger att han aldrig gjort sig oren inne och då bor han ändå med honor.. Problemet är att han tydligen är elak mot honorna men i övrigt en mysig katt..

Om dina föräldrars katt på 15 år börja skvätta som 10åring börjar jag fundera om de tagit han till veterinären för att utesluta andra fel tex UVI, kristaller mm. En hane kan inte felkastreras om han haft båda kulorna nere då man plockade bort dem.

Risken om du köper en fertil hane så kan den mycket väl börja strila då den kommer till ett nytt revir där han är ensam herre på täppan.
 
Sv: Nackdelar med okastrerad hankatt?

Jag har själv en hane, som jag väntade med att kastrera. Men när han var 3 år, så började han markera överallt. Då kastrerade jag honom, och som tur var så slutade han att markera.
Men om man har otur, så kan ett "markerande som väl börjat" vara svårt att få stopp på.
Jag tycker att katten bör kastreras innan den flyttar hem till dig. För allas bästa.
Katten får vara konvalecent i en miljö den känner väl, då blir den mindre stressad (av att kastreras)
När katten väl kommer hem till dig, så kan ni koncentrera er på att ha det bra tillsammans..
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778
Katthälsa Har ni tandvårdsrutiner? Några bra produkter? Jag har varit nästan löjligt förskonad från katter med tandproblem hittills. Hanoo hade...
Svar
13
· Visningar
767
Senast: Sassy
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 533
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp