Dennispennis
Trådstartare
Någon som har haft en häst med nackbandsmask? Blev ni av med det? Var er häst påverkad?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Åh, stackars din häst att den blev så dålig av det. Minns du om veterinären tex sa han hade en kraftig reaktion på det eller vad man ska säga? Hur lång tid tog det innan han repade sig?Jag har haft en häst som drabbades. Han blev väldigt dålig, hittade honom stående i hagen med huvudet mot marken. Svillen benen och lymfkörtlarna, kunde inte höja huvudet. Veterinären kom ut akut, fanns inte en chans att vi skulle fått in hästen i en transport.
Massa prover togs och flera behandlingar sattes in eftersom ingen visste vad som kunde vara fel. Så var det någon veterinär som tog upp nackbandmask, jag hade aldrig hört talas om det innan. Hästen avmaskades och blev efter det snabbt bättre. Det är några år sedan nu men jag tror vi avmaskade en gång till.
Hästen blev nästintill helt återställd, han hade en stelhet i halsen resten av livet, troligen där masken blivit förkalkad.
Nackbandmask är lurigt eftersom det inte syns på träckprov och är svår att hitta om man inte vet exakt vart den ligger.
Enligt veterinären har det blivit vanligare efter att man slutat avmaska på rutin.
Min häst nollade alltid på träckprov och var därför inte avmaskad på flera år.
Så sorgligt! Vad var det som gjorde att du trodde de var det? Vad visade hästen för symptom?Jag trodde att det var det min häst hade men det visade sig vara cancer. Var väldigt svårt då med att få information
Åh, stackars din häst att den blev så dålig av det. Minns du om veterinären tex sa han hade en kraftig reaktion på det eller vad man ska säga? Hur lång tid tog det innan han repade sig?
Jättelurigt! Min häst fick klåda, knutor längs mankammen som kliade massor och svullen manke. Blev mkt bättre efter en avmaskning men visar lite samma symptom igen. Ska bli provtagning av veterinären denna gången. Förra gången fick jag bara medel direkt fast jag ville ta ett prov.
Hon fick stora knutor och bulor på mankammen. Ingen av veterinärerna som tittade på henne trodde att det skulle vara cancer där. När jag avmaskade så blev det reaktion i bulorna, de blev fler och blev varma. Så här i efterhand var det nog bara en tillfällighet. I början förökades bulorna väldigt långsamt, tog nog 1.5 år från första jag såg tills hon hade många, men på slutet gick det fort och hon fick tumörer på fler ställen än mankammen.Så sorgligt! Vad var det som gjorde att du trodde de var det? Vad visade hästen för symptom?
Ja precis, det säger min veterinär också. Min får liksom små kraters och som torkar ut. (Inte regnskållor). Aha, att honan ligger inkapslad visste jag inte. Enligt min veterinär räckte det med att göra ett skrapprov i en krater? Låter jättesvårt att veta var en ev hona ligger eller träffa en larv.Ja, han hade en väldigt kraftig reaktion. Svullnaden kom av att larverna(?) var på väg ut. Avmaskningen dödar larverna men inte honan som ligger inkapslad. Det är jättesvårt att ta prov eftersom du måste veta vart honan ligger eller lyckas pricka en larv.
Usch så hemskt. Hur stora var knutorna/bulorna ca från början? Var hon en skimmel?Hon fick stora knutor och bulor på mankammen. Ingen av veterinärerna som tittade på henne trodde att det skulle vara cancer där. När jag avmaskade så blev det reaktion i bulorna, de blev fler och blev varma. Så här i efterhand var det nog bara en tillfällighet. I början förökades bulorna väldigt långsamt, tog nog 1.5 år från första jag såg tills hon hade många, men på slutet gick det fort och hon fick tumörer på fler ställen än mankammen.
Nej ingen skimmel utan ett brunt fullblod. Har efter detta hört om ytterligare ett fullblod som fick tumörer på samma sätt. När de först kom såg det ut som myggbett, några stora insektsbett i mankammen.Usch så hemskt. Hur stora var knutorna/bulorna ca från början? Var hon en skimmel?
Så tråkigt för dig och din häst men också väldigt intressant. Det ska inte vara så vanligt med cancer på bruna hästar som jag förstått det.Nej ingen skimmel utan ett brunt fullblod. Har efter detta hört om ytterligare ett fullblod som fick tumörer på samma sätt. När de först kom såg det ut som myggbett, några stora insektsbett i mankammen.
Det är inte lika vanligt på andra färger men förekommer och är inte helt ovanligt. Min ena som är rödblack har melanom. Det är dock sällan cancer utan tumörerna är vanligen godartade. Det som kan bli problem är om de spricker och blir infekterade.Så tråkigt för dig och din häst men också väldigt intressant. Det ska inte vara så vanligt med cancer på bruna hästar som jag förstått det.
Ja precis, det säger min veterinär också. Min får liksom små kraters och som torkar ut. (Inte regnskållor). Aha, att honan ligger inkapslad visste jag inte. Enligt min veterinär räckte det med att göra ett skrapprov i en krater? Låter jättesvårt att veta var en ev hona ligger eller träffa en larv.
På min satte sig tumörerna i halsen så hon fick jobbigt att andas. Har även haft en skimmel med melanom som jag fick ta bort, de här tumörerna på den bruna hästen såg helt annorlunda ut.Det är inte lika vanligt på andra färger men förekommer och är inte helt ovanligt. Min ena som är rödblack har melanom. Det är dock sällan cancer utan tumörerna är vanligen godartade. Det som kan bli problem är om de spricker och blir infekterade.
Nej man säger ju att en skimmel född brun har ett visst skydd mot melanom pga agouti (den gen som gör hästen brun).Så tråkigt för dig och din häst men också väldigt intressant. Det ska inte vara så vanligt med cancer på bruna hästar som jag förstått det.
Men hur fastställdes diagnosen då? Var det pga han blev bättre efter avmaskningen? Avmaskade du en gång eller flera gr?Min hade samma, såg ut som regnskållor.
Det togs skrapprover från dem men de kunde inte hitta något.
Stackars häst Intressant att tumörerna såg helt annorlunda ut. Hur gammal var din häst när du upptäckte det?På min satte sig tumörerna i halsen så hon fick jobbigt att andas. Har även haft en skimmel med melanom som jag fick ta bort, de här tumörerna på den bruna hästen såg helt annorlunda ut.
Ja precis, har för mig jag har både hört och läst det också.Nej man säger ju att en skimmel född brun har ett visst skydd mot melanom pga agouti (den gen som gör hästen brun).