Nå´n som har någon mirakelkur för tagel.....

B

bruksnordis

Håller på att bli tokig på man & svans som trasslar sig................

Manen är väldigt tjock & alldeles i lagom längd för att tvinna in sig & fastna i tyglarna när man rider :mad:

Efter ridturen får man stå i evighet för att reda ut manen som då endast består av en stor kludd :eek:

Har tvättat både man & svans & sedan "efterbehandlat" med diverse medel, men inget verkar hjälpa.
När man sprayat taglet med dessa färdiga produkter avsedda för ändamålet, så känns det nästan som om det skulle vara riktigt fett & smutsigt efter några dagar.

Har ni några bra tips eller mirakelkurer för att få ett lättutrett, glansigt mjukt tagel :D

Sv: Nå´n som har någon mirakelkur för tagel.....

Jag säger bara: Pälsglans :bow:

Annars är det viktigt att hela mineral och vitaminbehovet blir tillgodosett. Får hästen för lite vitaminer går de till de viktigaste inre funktionerna (det nödvändigaste för att hästen ska fungera), men får den tillräckligt, så räcker det även till hårrem och hovar. Vanlig matolja eller linfröolja ska också vara bra för en fin glans.

Håller på att bli tokig på man & svans som trasslar sig................

Manen är väldigt tjock & alldeles i lagom längd för att tvinna in sig & fastna i tyglarna när man rider :mad:

Efter ridturen får man stå i evighet för att reda ut manen som då endast består av en stor kludd :eek:

Har tvättat både man & svans & sedan "efterbehandlat" med diverse medel, men inget verkar hjälpa.
När man sprayat taglet med dessa färdiga produkter avsedda för ändamålet, så känns det nästan som om det skulle vara riktigt fett & smutsigt efter några dagar.

Har ni några bra tips eller mirakelkurer för att få ett lättutrett, glansigt mjukt tagel :D

Ett annat tips är att fläta manen, i en fläta längs mankammen när du rider, så slipper du trasslet med fingrar och tyglar i alla fall. Har du svårt att få flätan att hålla ihop så gör som man brukar göra på ardennrar, fläta med bast. Det kan dock vara svårt att få tag och det går ju bra att lägga i tex tre balsnören istället.

Jag säger bara Foxfire pälsglans:love:. Man och svans hålls tovfria i en vecka. Enda nackdelen är att det blir så :devil:halt att det går inte att fläta.
Lagom kul också nu då vi har en bakhov gipsad för hovböld, gipset ska bytas var tredje dag. Knyter man upp svansen glider den upp bara hästen viftar minsta lilla på den. Man vill ju inte ha massa tagel i gipset, eller gips i svansen för den delen...
Annars brukar jag också göra en mankamsfläta från 2/3 av halsen och till manken, då slipper man tygeltrassel.

Detta låter ju jättebra !
Vart får man tag på Foxfire ? Är det någon särskild återföräljare ?

Här har du hästen som använder Foxfire, ungefär likadan kaliber på manen som din kanske?

stormefter.jpg

Jag säger bara Foxfire pälsglans. Man och svans hålls tovfria i en vecka. Enda nackdelen är att det blir så halt att det går inte att fläta.

Instämmer till 110%!!! Finns inget medel som är bättre än det och då har jag haft hästar som har haft man ner till knäna!

ooooops............glömde texten.

Här är Älvis. Kortet är lite väl litet, men man får ursäkta sig med att man är amatör............är glad att jag överhuvudtaget får in en bild :D

Fin häst!
Har han man på bara ena eller båda sidor? Min har ju man på bägge sidor...

Han har som din, man på båda sidorna.
th_lvishovar022.jpg

Jag säger bara Foxfire pälsglans:love:. Man och svans hålls tovfria i en vecka. Enda nackdelen är att det blir så :devil:halt att det går inte att fläta.

Jag håller ned helt och fullt. Jag skulle inte klars mig utan detta underbara medel.... :bow:
17732076.jpg

Nope! En bruksnordis med dreads...hur skulle det se ut!? Fast jag har iofs bara erfarenhet av Equistars pälsglans. Håller sig flera dagar.

Fin häst förövrigt! (ser ut som min...:love:)

Använt mkt foxfire förut men testade TIB som var ännu bättre.

Brukar göra lösa flätor av den delen av manen som jag trasslar in mig i

baby schampo/balsam eller baby olja eller vad det heter, det är ett mirakelmedel... enligt mig bättre än foxfire... men om du ska köra pälsglans så finns det 1l flaskor på ÖB som också enlig mig och mina kompisar som använt det är bättre än foxfire, dessutom är det billigt... :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka