Mystiskt svullnad vid buken ??

moon

Trådstartare
Upptäckte nu innan jag släckte i stallet att våra gamla halvblodsvalack har en STOR svullnad under magen på höger sida, efter sadelläget & fram till skapet. Vid skapet ytterligare en mindre svullnad, stor som en handboll.

Det ser ut som om han släppt ner magen på den sidan strax innan en fölning. Det hänger ner minst 10 cm & är inte hårt, utan känns bara som en svullnad.

Han tycks inte ha ont av det.Dom har fått vara på vallen idag & ätit fruset gräs då dom grävt i den andra hagen pg. av kabelbrott på Telia kabeln.
Han har aldrig haft ont av att äta fruset gräs på vintern förut då jag brukar släppa på dom när det är fruset på marken, någon dag då & då.

Dom andra två halvbloden har inte svullna bukar, & på han är det bara på höger sida.
Kan det vara att han svullnat upp pg.av det frusna gräset, eller är detta akut som vi måste åka upp djursjukhuset med imorgon ?

Orolig ägare:cry:

Sv: Mystiskt svullnad vid buken ??

Det kan inte vara en sparkskada som orsakat svullnaden? Han borde iofs ömmat då men tänkte att det kan ju bli rejäla blodutfyllnader av sparkar. Rådfråga veterinär är alltid det bästa vid oklarheter. Hoppas det blir bra.

blir det avtryck i svullnaden om du sticker in fingret? isf är det ett ödem (vätske) och det beror ofta på dålig cirkulation. motioneras hästen något?

Fysioterapeten var här idag för att behandla honom för hans rygg. Det är ingen muskelskada, hon tror det är lymfsystemet. Hon föreslog arnika tabl (homopatiskt medel), men visste inte hur en veterinär behandlar det.
Har någon av Er någon ide om vad det kan vara ?

Hans allmäntillstånd är gott.

manne8.jpg

manne4.jpg

Han är även svullen i skapet på höger sida & ömmar mycket där. Dock inte på magen.

Det blir ingen inglutning om man trycker på svullnadern, utan det känns bara som en fast svullnad.

Men jisses som han ser ut:eek:.jag skulle ringt ut veterinär för mindre. När du sa att han hade en stor svullnad så trodde jag inte det va så här illa. Kanske ser värre ut än vad det är men det bästa är väl att få ut en veterinär som kan säga vad det är säkert och ge behandling?

Ja tanken är att jag ska spendera min Måndag förmiddag i telefonen med veterinären, som jag förresten redan skickat bilderna till. Men inte fått svar avaännu.
Ville höra om någon haft något liknande, då man vill veta helst igår !! Men så länge hästen inte är sjuk finns det ingen anledning att ta ut veterinären på jourtid, om det kan vänta till imorgon förmiddag.

Min veterinär hade en teori om att det kan vara en allergisk reaktion,men då hade jag inte skickat bilderna till henne. Vad gör man då ? Är det kortison behandling då ?

Jag ville även avvakta massören så hon kunde utesluta spark skada. Hon misstänkte oxå att det kunde vara ett bråck..........kan det vara det bara så där ?

Senast ändrad:

Det ser ut som ett ödem.
Orsakerna kan vara många, proteinbrist, dåliga lever/njurvärden, hjärtfel, en spark som någon sagt, cuschings syndrom (stavning?).
Ett blodprov behövs för att fastställa/utesluta någonting.
Utan att skrämma dig så skulle jag ringa veterinär.

Jag har ingen erfarenhet av detta alls, men hoppas det inte är något allvarligt och att hästen blir återställd.

Hmmm, bråck... tja, kanske....
Min häst hade ett navelbråck som "gick upp", men då hade hon blivit jagad och sprungit massor i hagen.
Bråcket på min häst satt längre bak, men ett bråck kan ju uppkomma lite varsomhelst.
Ett bråck i buken beror ju på att bukhinnan brister och tarmen ramlar ner och då är det akut!

Fysioterapeten var här idag för att behandla honom för hans rygg. Det är ingen muskelskada, hon tror det är lymfsystemet. Hon föreslog arnika tabl (homopatiskt medel), men visste inte hur en veterinär behandlar det.
Har någon av Er någon ide om vad det kan vara ?

Hans allmäntillstånd är gott.

manne8.jpg

manne4.jpg

Han är även svullen i skapet på höger sida & ömmar mycket där. Dock inte på magen.

Det blir ingen inglutning om man trycker på svullnadern, utan det känns bara som en fast svullnad.

Jag tänker också på bråck när jag ser översta bilden, men jag vet inte om skap/juver brukar bli svullet av det. Bra att du kontaktar vet för det ser inte så kul ut :crazy: Hoppas hästen är kry snart!

Jag hade ringt ut veterinär direkt om min häst sett ut så, för även om den inte är sjuk, är det ju dumt o vänta tills den blir det..för något är ju fel, oavsett..Såna stora plötsliga förändringar är ju aldrig bra..
Hoppas du får tag i en vetrinär!

Uppdatera gärna, då det kan vara intressant o veta vad det kan vara!
Har varit med om att min första häst (övervuxen connemaraponny) fick bulor på magen ibland, men det berodde på att han var för fet:o, så det var som fetvalkar..Men det var aldrig såna stora förändringar som din har!'

Hoppas det inte är nåt allvarligt! Lycka till!

Vilket sammanträffande! Min unghingst hade precis likadant förra veckan (satt dock placerat precis så det täckte naveln och fram till skapet, mest på vänstra sidan av magen).

Ingen temp, pigg och kry. Svullnaden kändes betydligt hårdare än ett ödem men var inte stenhårt men det kändes lite varmt.

Jag konfererade med vetrinären (hemska tankar på brock och liknande for genom huvudet) men bestämde oss för att avvakta då det troligast var en spark. Enligt vetrinären brukar navebrock sitta mitt för naveln och inte specifikt på en sida.
Jag hade sett honom "rida" på sin hagkamrat så jag var rätt säker på att det var en sparkskada. Det var helt borta på 3 dagar.

Enligt min stallägare som är gammal grisbonde så är inte heller brock varma, i alla fall inte på smågrisar (han hade ingen aning om hur det var för hästar).

Hoppas att det bara är en sparkskada i ditt fall också men ta gärna kontakt med vetrinär för en riktig bedömning.

Det ser ut som ett ödem.
Min gamla valack fick ett ödem förra hösten vid den här tiden.Prover togs omedelbart men dom visade att allt var okay.Ödemet kom och gick under vintern.Även en annan mycket yngre häst fick det.Tog alla prover som gick att ta på båda men hittade inget fel på dom alls.Det enda dom kunde komma på var att det eventuellt var en allergisk reaktion på gräset när det var fruset eller n att det fanns mögelsporer i gräset under vintern.den yngre hästen blev helt fri när snön föll och låg i tre veckor,det kom tillbaka ytterst lite efter det och försvann sen för gott när gröngräset kom.I år har hon inte fått något.Gammelvalacken dog i februari,av vad vet vi inte men man vet ju aldrig om det kan ha ett samband.

ge inte arnica, ska du ge något homeopatmedel så ge istället apis D30 3x3. mkt bra effekt på denna sortens svullnader!

min gammla häst fick ibland ödem under buken på vintern när han inte rörde sig så mkt. även skapet svullnade upp. försvann alltid med akupunktur, äppelcidervinäger och apis. din et kanske inte är bra på akupunktur? om hon kan så är stimulering av mjält och njurpunkter väldigt effektivt, särskilt KI1.

veterinärer brukar behandla med kortison eller inget alls.

Testade med kortison en eller två gånger och svullnaden gick ner för tillfället,men kom tillbaka igen,så jag valde att avstå då jag inte gillar kortisonbehandlingar i onödan och hästarna led ju faktiskt inte av åkomman.

nej precis, och kortison ska man verkligen inte ge till hästar om det inte är absolut nödvändig pga fångrisken.

Veterinären sa att vi skulle avvakta så länge han inte har feber. Hon tror oxå det är ett ödem pg.av en allergisk reaktion, el. sparkskada. Får han feber så ska han in på klinik för vidare utredning, under tiden skulle jag massera & lägga på liniment för att öka cirkulationen. Har även BoT paddar på benen, magnet täcke på ryggen & tunt ylletäcke på det. Hoppas han uppskattar det gammelgubben :(
Blev rekommenderad Arnica, men även Silicea (homopatpreparat) Min fysioterap tryckte på dom punkterna hon kunde för att hjälpa honom, så vi får hoppas han blir bättre till slutet av veckan. Har en veterinärtid på Fredag.
Tack för Er som delat med sig av sina erfarenheter. Man känner sig inte så ensam & orolig över det då man hör att andra drabbats av det, & överlevt. Tack :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka