Mystiskt svullen

G

Gifted

Min oturs förföljda tjej har nu svällt upp i v. bak.
Det hela började med att hon blev sparkad i hagen, en reva och två mindre "hål" på bakbenet, under hasen och neråt. ett av "hålen" kan möjligen ha nuddat stäcksenan enligt vet.
Då hon hade feber två dagar efter skadan och skakade i hela kroppen så tillkallades vet. Hon fick då penicillin kur och boxvila. detta är drygt två veckor sedan. Såren har hela tiden varit fina och läker mkt bra. Hon fick gå ut i hagen i måndags och har varit "bra" blivit lugnt riden och det harinte varit ngra problem, hon har dock varit lite lite svullen runt såren men inte så man reagerat på det. såren vätskar inte och är torra fina och läker innifrån.
Men igår var jag ute och galopperade lite försiktigt i skogen för första gången sedan skadan. och igår kväll när de fick sin natt man så var hon svullen från hasen och ner till kotan, påtagligt svälld och varm, jämntjock. jag tror inte att det är lymfangit vilket var min första tanke.

Vad tror ni att det kan vara borde jag ta ut vet på måndag om det inte är bättre?
tilläggas ska att hon inte är halt för fem öre.
Tack för svar

Sv: Mystiskt svullen

lymfangit lr så har hon blivit överansträngd...? är det jag kan komma på som anledning iaf..

Hej.

Jag läste funderingen du hade om din häst som svullnat i benet.
Jag har själv stött på samma fenomen på nåra av mina egna hästar , även på sådana som jag har på min behandlingslista.(är hästkiropraktor).
Det kan möjligt vis ha blivit en liten skada eller retning på benhinnan, då kan svullnaden komma och gå ett bra tag efter såren är läkta. man brukar då kunna känna som att det skulle vara en liten tunn hinna med vätska hellan huden och muskulatur och ben, även en liten teperatur höjning. Rid hästen så mycket som möjligt, men inte allt för hårt, eller på hårt underlag under en lång tid. trava lätt på hårt underlag ca 5min, det kan bli en värre reaktion först innnan det börjar gå tillbaka. Denna skada blir inte bestårnde, men som sagt du får nog räkna med 4-8 veckor innan svullnaden i benhinnan ger sig helt. Jag tror att det kan vara felet ut efter din beskrivning, du får maila mig om du har funderingar om kring mitt svar.

Hästkiropraktor Cathy Andersson :)

Kansk kan det vara en spricka eller kanske tom lös benbit?

Jag skulle ha åkt och röntgat för att vara på säkra sidan.

kl*

cathyandersson: Kan man se en retning på benhinnan? Ultraljud eller
på nån slags scanbild??

Eftersom benhinnan, periostet, ligger dikt an skelettet låter det ganska märkligt att den skulle kunna palperas under huden. Personligen har jag aldrig stött på en periostit som yttrar sig som jämn svullnad i hela benet.

Ts
Du bör låta en veterinär kolla. Det är inte otänkbart att det trots allt är en lymfangit som en senkomplikation till såren. Ett ödem i benet kan även uppstå till följd av en inflammation i sena eller tom en skelettskada. Eftersom hästen inte reagarar med hälta är de två senare mindre troliga.

KillerQ
En periostit ses tydligt på röntgen och förorsakar en kraftig smärtreaktion vid palpation av (skelett)benet. Det är denna reaktion som brukar leda till överben.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Nu behöver jag tips och råd igen.. I måndags (för en vecka och två dagar sedan) busade min häst till det i hagen, och som resulterade i...
2
Svar
32
· Visningar
4 935
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 679
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar