Mystiskt hälta

Ingridl

Trådstartare
Min femåring har varit halt i en dryg vecka utan att jag vet vad som är fel .... Hon blev plötsligt halt när vi var nästan hemma efter en en timmas tur i skogen. Det enda sambandet jag kan se är att hon glattade till vid två tillfällen då det var lite halt i löven. Hon är inte öm, inte varm, inte svullen, inget sår, ingen ökad puls ... Ohalt is skritt men tydligt halt i traven, lika mycket i båda varven. Reagerar inte på böjprov och inte på visteringstång. Vet var här i förra veckan och nu står hon på Metacom ( anitinflammatoriskt) sedan igår ( ... medicinen var slut och fick beställas). Hovslagaren kommer imorgon ...
NGN som haft liknande problem????? Vad var det????????? Hur gick det??????????

Sv: Mystiskt hälta

Mitt gamla avelssto råkade ut för en liknande hälta som vi inte vet var den kom ifrån. Satte in butta hemma som inte hjälpte ett dugg. Hältutredningen på klinik gav ingenting, fortfarande lika halt när hela benet var nersläckt, röntgen visade endast helt felfritt skelett. Deras enda lösning var nervskada i bogområdet då de tyckte att hon kanske såg aningens mindre musklad ut där än på andra sidan. De gav henne en månad sedan skulle hon dömas ut. Som tur var blev hon betyligt bättre veckan efter klinikbesöket och på ytterligare en vecka var hon helt ohalt. Däremot blev hennes sadeltvång efter detta så illa att hon aldrig accepterade en sadel mer. Hade detta varit nu hade man kanske forskat mer i det men då fick hon gå till avel istället, tack och lov, annars hade jag inte haft min nuvarande stjärna!

Jag skulle gissa på en sträckning/någon muskelskada högre upp om du inte får någon reaktion på böjprov? Har du palperat högre upp?

Jag har försökt efter bästa förmgåga, men det är ju svårt att komma åt och palpera ordentligt i bog / bringa tycker jag, dels är det svårt att känna ngt annat än de mkt ytliga strukturerna och dels är det svårt att veta om en reaktion från hästen sida beror på att den har ont av en skada eller för att man helt enkelt nyper hästen i sina försök att känna ngt ... Ngt tips?

Mindre senskador kan ju yttra sig i att hästen blir halt först och sen mer diffust liksom. Det behöver inte synas om det är en senskada, men om man känner riktigt riktigt noga så borde det finnas en antydan till värmeökning. Hade en sådan skada på min på ett gaffelband bak och det syntes bara på ultraljud.

Sen om det är en muskelsträckning så märks det heller inte alltid inte på böjprov.

Senast ändrad av en moderator:

Hovslagaren var här idag. Även han kände och böjde samt kollade hoven förstås ... utan att hitta ngt! Tycker att hältan har minskat ngt efter två dagar på Metacam... fast det kan ju vara önsketänkande ,,,,
Ingen som har ngn liknande erfarenhet?????

Våran häst har en mystisk hälta just nu. Står på kliniken just nu. Var på hältutredningn i torsdag då hästen var i princip ohalt men behandlades för kotledsinflammation h.b. Dagen efter var hon blockhalt. Nu står hon på kliniken. Vet inte hur historien slutar än.

För er som undrar hur det gick ....
Hästen blev ohalt av det antiinflammatoriska & smärtstillande men när det gått några dagar efter sista dosen markerade hon lite igen. Jag beställde tid på klinken fyra dagar framåt men dagen innan vi skulle iväg så var hon ohalt. Tog för säkerhets skull ut min vet för att bekräfta det hela och få råd. Hon tyckte inte att det fanns ngt att utreda. Så nu får hon gå i större hage .. brallade runt rejält idag till min stora förskräckelse men verkade ohalt vad jag kunde se när jag tog in henne idag! Hon får vila några veckor till och jag håller tummarna! Så ... antagligen en vrickning eller sträckning högt upp eller långt ner ..

Liknande trådar

Hästvård Vill bolla en hälta, veterinär bollas huvudsakligen med såklart. Är det någon som haft en seg läkt kotvrickning? Eller någon...
Svar
14
· Visningar
1 434
Senast: Svejsan
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 592
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 453
Senast: mackan
·
Hästvård Är det här ett onödigt/småaktigt/kinkigt mail att skicka till en veterinärklinik? (Bakgrunden är att jag, mycket motvilligt, åkte till...
2
Svar
21
· Visningar
3 437
Senast: domesticus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka