mystiskt halt och fel i hela kroppen finns det nån bot?

P

persika

min häst är utlånad på foder och har varit det sedan vi avbröt hältutredningen i somras, för ett halvår sedan. hon var då halt i alla benen på flera ställen (ni kan läsa tidigare trådar om ni vill veta mer exakt), hade kissing spines, bäckensnedhet, låsningar. Innan det hade hon inte blivit riden på två månader, hon gick på bete osv... Vi behandlade med kortsion men hältorna var envisa, vi kände att veterinärerna tabbade sig också så vi avbröt utredningen. hon triangelmärktes senare på hösten, mot min vilja.

När jag var och hälsade på henne tyckte jag inte hon verkade pigg alls, jag skulle vilja kolla om hon fortfarande är halt, hoppas att det kanske trots allt läkt sig själv men vet inte om det är troligt? Går det att undersöka en triangelmärkt häst som vanligt på klinik? Eller kan en distriktare komma och böjprova och se? För hon blev så orolig av att åka till kliniken, vet vad som väntade och tyckte det var mycket obehagligt :(

Hovslagarn tyckte att det var väldigt märkligt att hästen var så mycket halt efter så pass mycket vila, och jag med. Har funderat på fästingsjukdom eller liknande. Men vet inte hur pass relevant det är nu, om det kan ligga vilande i kroppen och hindra att ledinflammationer läker, även om hästen blev drabbad av borrelia för några år sedan?

usch jag känner mig som värsta nybörjaren, har ingen makt själv det är ju mamma som äger hästen och dessutom är hon utlånad, men jag vill ju bara att hon ska ha det bra..! Blev deppig av att se henne sådär, hade hoppats att hon synligt skulle ha mått mycket bättre. Hon är utlånad till en tjej som gått lite kurser i alternativbehandlingar och sådant och är väldigt intresserad av hästens hälsa o kroppsliga processer o sånt där ni vet.. Jag vet inte om jag kanske har för höga förhoppningar efter "bara" ett halvår? vad tror ni???

Sv: mystiskt halt och fel i hela kroppen finns det nån bot?

jag skulle nog försöka få igenom ett prov för borrelia igen.. låter ju helskumt, och fästingburna sjukdomar kan ju ligga vilande i stort sett hur länge som helst för att sedan bara ploppa upp, och ingen fattar ett jota..
låter inge kul att se hästen sådär, hoppas ni kan hitta en lösning..

Generellt tycker jag att man ska passa sig för alla dessa "alternativare" med sina "huskurer" - en ordentlig klinikutredning nr 1, och det verkar ju som om ni har gjort redan. Kortisoninjektioner ger jag personligen inte mkt för, har inga goda erfarenhet av dessa behandlingar.

Vad finns det då kvar? Ytterligare blodprovtagningar, byte av hovslagare, är hovarna röntgade? Har ngt sjukbeslag provats? Var har man konstaterat att hältorna sitter, dvs i vilka leder? Selenbrist? Fästingburen sjukdom?

Vad håller "alternativmänniskan" på och "behandlar" hästen med?

Undersökningar av triangelmärkta hästar är inga problem att göra men dessvärre tror jag att försäkringen inte täcker ngn behandling relaterad till det som hästen har triangelmärkts för så det kan bli kostsamt.

Generellt tycker jag att man ska passa sig för alla dessa "alternativare" med sina "huskurer" - en ordentlig klinikutredning nr 1, och det verkar ju som om ni har gjort redan. Kortisoninjektioner ger jag personligen inte mkt för, har inga goda erfarenhet av dessa behandlingar.

Vad finns det då kvar? Ytterligare blodprovtagningar, byte av hovslagare, är hovarna röntgade? Har ngt sjukbeslag provats? Var har man konstaterat att hältorna sitter, dvs i vilka leder? Selenbrist? Fästingburen sjukdom?

Vad håller "alternativmänniskan" på och "behandlar" hästen med?

Undersökningar av triangelmärkta hästar är inga problem att göra men dessvärre tror jag att försäkringen inte täcker ngn behandling relaterad till det som hästen har triangelmärkts för så det kan bli kostsamt.

hon går barfota nu. När fodervärden tog av sulan upptäckte hon röta innanför sulan eller hur det nu var.

Hältorna satt i båda hovlederna fram (läkt!), alla kotleder, båda haslederna.

Fodervärden behandlar hästen med akupressur, hon behandlade hästen innan den gick på bete. Enligt henne så gör den metoden att problemen kommer upp till ytan för att sedan självläka.. Alltså stimulerar vissa triggerpunkter, linjer i kroppen o sånt... Och därav den mastodontiska diagnosen på kliniken efter betesperioden, enligt henne var det just i den värsta fasen av uppnystandet av alla problem som jag har fattat det som.

okej, det var det jag misstänkte angående triangelmärkningen :crazy: vi borde inte skyndat så med den.. fanns ingen anledning

Tror du att selenbrist kan vara en orsak? Eller allmän mineralbrist? Den här fodervärden har nämligen det som sin speciella nisch, det här med mineralbalansen hos hästar.. Men jag vet dock inte om hästen fått så bra mineraler.. Men hon har nog gjort så gott hon kan.. Själv hade jag bara kraffts mineraler..

Känns som att det skulle vara bra att göra ett fästingprov, för att kunna utesluta det. Kan man be en distriktare komma till stallet och ta ett blodprov för att sedan skicka till analys?

Vad skulle du själv gjort om du var i min sits?

Senast ändrad av en moderator:

Hästen har KS. Häst som är halt av att gå i hagen bör tas bort, av djurskyddsskäl.

Hur fick ni hästen utdömd om ni avbröt hältutredningen?

Akupressur tror jag knappast skadar.

Läser nu att hästen har KS? Stämmer det? I såna fall kan jag inte råda dig eftersom jag inte har ngn erfarenhet av detta. Jag har svårt att tro att ngn behandling skulle kunna lindra, har hört talas om operation av KS hästar men vet inget om hur detta fungerar.

Stämmer inte KS diagnos utan det är diffusa hältor så har jag haft hjälp av byte av hovslagare, andra beslag och annan verkning. Selenbrist upptäcktes via blodprov och eftersom jag haft diffusa hältor på en travponny för många år sen, som också hade selenbrist och som blev ohalt efter selentillskott så kan det vara värt att prova. Min nuvarande häst blev ohalt efter åtgärder av ny hovslagare plus även Selentillskott.
Ta blodprovet först dock, selen kan överdoseras så att bara ge på måfå rek jag inte. Tokosel är det jag har använt.

Man ska alltid ta synpunkter från flera kliniker om det råder osäkerhet kring diagnos tycker jag. Börja då från noll så att den nya veterinären inte "färgas" av andra ställda diagnoser. Har du däremot röntgenfynd som kissing spines eller annat så ta hem hästen från alternativtjejen för då är det inte så snällt mot hästen att låta den gå och ha ont under tiden tjejen "experimenterar" med hjälp av olika teorier hon har. Man har ju ett ansvar mot hästen om det är så att den borde tas bort.

Sen håller jag inte med Tant Ester till 100% att en häst som är halt i hagen med automatik ska tas bort, i såna fall hade min nuvarande häst inte levt idag:cool: Han var också halt länge, bara av att gå i hagen - och ingen veterinär kunde ställa en korrekt diagnos. Han hade allt från misstänkt Spondylos ( tror att det stavas så), hovledsinflammationer, misstänkt fång m m. Jag var på fler än en klinik för utlåtande, på HBG t ex fick jag rådet att avliva eftersom det "nog inte fanns ngt att göra":mad:
Man MÅSTE våga vara kritisk och ställa jobbiga frågor, ifrågasätta behandlingar som sätts in utan en ordentlig diagnos m m!
Sen är det det där med var man ska dra gränsen;hur länge ska hästen gå och ha ont? HUR ont har hästen?

Vad jag hade gjort i dina kläder? Som en första åtgärd; tagit hem hästen från fodervärden för att själv ta hand om den och ha den under uppsikt, köra till kliniker etc.

Hästen har KS. Häst som är halt av att gå i hagen bör tas bort, av djurskyddsskäl.

Jaa hästen har kissing spines, mer än måttlig iofs, men har den ont av det? Vi vet ju inte säkert.. Hon hade så mycket spänningar och var så halt i somras, i princip ofräsch i hela kroppen från tänder till svansen, men man går ju inte och avlivar hästen det första man gör - utan ger den tid för att se hur det utvecklas, speciellt eftersom hela kroppen var ofräsch och vi var/är inte helt helt säkra på vart grundproblematiken sitter och vad orsaken till de alla hältorna var. Jag förmodar att det fanns flera bidragande orsaker. Om hon är halt nu eller inte, det vet jag inte. Bara att hon är lika gallig fortfarande, som jag skrev i en annan tråd.

Sedan är det ju så att vissa personer avstår kortisonbehandling och liknande bara av den anledningen att de tycker inte att graden av hälta uppväger behandling med preparat. Jag tror att min hästs hältor varierade från en 0,5 till 1,5 grads men jag är inte säker.

Hur fick ni hästen utdömd om ni avbröt hältutredningen?

Akupressur tror jag knappast skadar.

Jag antar att hältutredningen betraktades som avslutad av veterinärerna trots att hästen inte blivit friskförklarad från hältorna, då de villigt tecknade under något intyg som sedan skickades in till försäkringsbolaget (på mammas begäran), vilket beviljades. Sedan, när triangelmärkningen skulle genomföras, kom inga följdfrågor över huvudtaget utan ansvarig vet. som även behandlat hästen bara gjorde det. :crazy::confused:

Stämmer inte KS diagnos utan det är diffusa hältor så har jag haft hjälp av byte av hovslagare, andra beslag och annan verkning. Selenbrist upptäcktes via blodprov och eftersom jag haft diffusa hältor på en travponny för många år sen, som också hade selenbrist och som blev ohalt efter selentillskott så kan det vara värt att prova. Min nuvarande häst blev ohalt efter åtgärder av ny hovslagare plus även Selentillskott.
Ta blodprovet först dock, selen kan överdoseras så att bara ge på måfå rek jag inte. Tokosel är det jag har använt.

Man ska alltid ta synpunkter från flera kliniker om det råder osäkerhet kring diagnos tycker jag. Börja då från noll så att den nya veterinären inte "färgas" av andra ställda diagnoser. Har du däremot röntgenfynd som kissing spines eller annat så ta hem hästen från alternativtjejen för då är det inte så snällt mot hästen att låta den gå och ha ont under tiden tjejen "experimenterar" med hjälp av olika teorier hon har. Man har ju ett ansvar mot hästen om det är så att den borde tas bort.

Sen håller jag inte med Tant Ester till 100% att en häst som är halt i hagen med automatik ska tas bort, i såna fall hade min nuvarande häst inte levt idag:cool: Han var också halt länge, bara av att gå i hagen - och ingen veterinär kunde ställa en korrekt diagnos. Han hade allt från misstänkt Spondylos ( tror att det stavas så), hovledsinflammationer, misstänkt fång m m. Jag var på fler än en klinik för utlåtande, på HBG t ex fick jag rådet att avliva eftersom det "nog inte fanns ngt att göra":mad:
Man MÅSTE våga vara kritisk och ställa jobbiga frågor, ifrågasätta behandlingar som sätts in utan en ordentlig diagnos m m!
Sen är det det där med var man ska dra gränsen;hur länge ska hästen gå och ha ont? HUR ont har hästen?

Vad jag hade gjort i dina kläder? Som en första åtgärd; tagit hem hästen från fodervärden för att själv ta hand om den och ha den under uppsikt, köra till kliniker etc.

Som sagt hästen går barfota nu, men är verkningen så "livsviktigt" för hältorna när hästen bara går i hagen? Jag vet ju att kort tå är bra för hästar med hältor i och med överrullning eller så, men hovarna ser fräschare ut nu än de var tidigare.

Angående tokosel så har jag det, var det enda tillskott hästen behövde då hon åt luzern (som hon ändå inte fick i sig så mkt av för det var för äckligt tydligen :crazy:) så klart att jag kan prova det, det borde ju inte skada. Tack för tipset!

Att vi åkte till klinik med hästen har jag tyckt varit tur, men att det blev just denna klinik är något jag ångrat många gånger men jag måste förlåta mej själv, man kan ju inte veta saker innan och jag litade på min tränare och de anställda veterinärerna.
Jag var tidigare väldigt inne på att åka till Skara eller Strömsholm men tyvärr så fick jag inte för mamma :o: :cry: det låter sjukt mesigt men så var det :crazy::( o nu så vet jag inte vad jag ska ta mig till riktigt..

När jag var och hälsade på henne tyckte jag inte hon verkade pigg alls, jag skulle vilja kolla om hon fortfarande är halt, hoppas att det kanske trots allt läkt sig själv men vet inte om det är troligt?

Men kunde du inte själv se om hästen var halt?
Eller är den inte ens synligt halt? :confused:
Mår den bara dåligt? Varför isf?

Om hästen har mått dåligt och varit halt i ett halvår så tycker faktiskt jag att du bör fundera på att ta bort hästen.
Det är verkligen inte schysst att låta den lida så pass länge.

Jag har själv problem med halt häst, hon har varit oridbar sen första maj (brutet ben + annan konstig hälta) så jag är inte den som ser avlivning som första alternativ, men skulle min häst må dåligt så skulle jag inte tveka en sekund att ta bort henne.

Ang verknigen / skoning kan det vara en väldigt viktig del av läkningen, ffa nu när det är hårt i backen om hästen är lite ömfotad. Går hästen och spänner sig så får ju inte kroppen en chans att läka.

Jag kan bara svara utifrån mina egna erfarenheter och ja, verkning och skoning kan absolut vara avgörande i en del fall. I vårt fall var det hela lösningen som det ser ut nu i a f. Hästen var mellan 1,5 och 3 gradigt halt under en ganska lång period och från det gick han till att vara 0-0,5 gradigt halt efter byte av hovslagare. Då förstår man hur avgörande det kan vara.

Det är inte lösningen på allt men kan vara värt att titta närmare på.

*KL*

Nu har jag läst i dina gamla trådar och hästen har tydligen allt det här:

Kotledsinflammationer alla benen (på andra återbesöket hade hon 1,5grad i båda frambenen)
Hasledsinflammationer båda bak
Mer än måttlig kissing spines i ländryggen (var även varm/svullen/stum just där)
Hovledsinflammationer båda fram (dock utläkt)
lindrig hovbroskförbening, en del pålagringar här och var, bl a en potentiell spattutveckling i vä. has
Skevt bäcken/snett kors (tillrättad i hela ryggen/bäcken av kiropraktor/veterinär)

Jag förstår att du är förtvivlad över att hästen är dålig, och att du jättegärna vill att den ska bli bra, men att låta den vara försökskanin hos en alternativbehandlare är nog inte rätt väg för hästen. Det här är inte grejer som man kan få bort genom att rycka av skorna, trycka på triggerpunkter och ge hästen specialkomponerade mineraler.

Om ni misstänker att hästen har ont eller lider så ska den självklart undersökas av veterinär, och i och med att den har och har haft problem med hovarna så ska de absolut skötas av ett proffs. Jag hoppas verkligen att det är en hovslagare som har hand om hovarna, och att fodervärden inte anser sig vara barfotaverkare också?

Frågan är ju hur mycket pengar och energi ni vill lägga ner på en såpass gammal häst som dessutom är triangelmärkt. Det bästa är förmodligen att be en veterinär hjälpa er att avgöra om hästen lider av att gå som sällskapshäst som den är nu - eller om det är dags att säga adjö. Om ni kan få en hästkunnig veterinär så är det nog en bra idé - visserligen kan de inte undersöka lika grundligt som man kan på klinik, men försäkringen lär ändå inte täcka en sån utredning.

*KL*

Nu har jag läst i dina gamla trådar och hästen har tydligen allt det här:

Kotledsinflammationer alla benen (på andra återbesöket hade hon 1,5grad i båda frambenen)
Hasledsinflammationer båda bak
Mer än måttlig kissing spines i ländryggen (var även varm/svullen/stum just där)
Hovledsinflammationer båda fram (dock utläkt)
lindrig hovbroskförbening, en del pålagringar här och var, bl a en potentiell spattutveckling i vä. has
Skevt bäcken/snett kors (tillrättad i hela ryggen/bäcken av kiropraktor/veterinär)

Jag förstår att du är förtvivlad över att hästen är dålig, och att du jättegärna vill att den ska bli bra, men att låta den vara försökskanin hos en alternativbehandlare är nog inte rätt väg för hästen. Det här är inte grejer som man kan få bort genom att rycka av skorna, trycka på triggerpunkter och ge hästen specialkomponerade mineraler.

Om ni misstänker att hästen har ont eller lider så ska den självklart undersökas av veterinär, och i och med att den har och har haft problem med hovarna så ska de absolut skötas av ett proffs. Jag hoppas verkligen att det är en hovslagare som har hand om hovarna, och att fodervärden inte anser sig vara barfotaverkare också?

Frågan är ju hur mycket pengar och energi ni vill lägga ner på en såpass gammal häst som dessutom är triangelmärkt. Det bästa är förmodligen att be en veterinär hjälpa er att avgöra om hästen lider av att gå som sällskapshäst som den är nu - eller om det är dags att säga adjö. Om ni kan få en hästkunnig veterinär så är det nog en bra idé - visserligen kan de inte undersöka lika grundligt som man kan på klinik, men försäkringen lär ändå inte täcka en sån utredning.

usch du får mig att skämmas :crazy: men TACK för att du är så uppriktig och har tagit dig tid!

ja, jag är förtvivlad och jag vet inte riktigt hur jag ska ta mig till och vart jag ska börja någonstans. Vi fick av kliniken inte ett helt fullkomligt svar på grundorsaken/erna till hältorna och förutom grundorsaken tror jag starkt att det fanns fler bidragande komponenter. Men jag kan inte gå och tro och undra längre utan måste agera nu.

Ska jag ta ut en till distriktare till stallet, som gör böjprov för att se om läget efter ett halvårs vila sedan sista behandling trots allt är bättre? Om inte: ta ett blodprov som skickas till fästinganalys? Djurkommunikatören pratade även om "svamp" i kroppen som påverkar leder, muskler, ligament och försvårar upptaget av näring. Någon sådan "sjukdom" har jag aldrig hört talas om men nån kanske vet mer?

Läser den väldigt luddiga sammanfattningen som ändå gjordes av hältutredningen och enligt den visade hon smärta a4 lågt och bb bak även på högt böjprov. Det framgår dock bara att hon är halt på högerbenen: "hälta HB 1 grad i båda varv och HF 1/2 grad på rakt spår", men hon är ändå behandlad med NSAID i alla fyra kotlederna (+ båda haserna). "Bedövning av hasleder bb släcker hältan bak och hältan HF släcker på en kotledsbedövning". Det framkommer inte att VF och båda bakkotorna släcks efter nervblockaden, vad ska man dra för slutsatser av det? Diagnosen säger är hon inte är halt i alla fyra men ändå vart hon behandlad för det. Veterinärerna sa/kommenterade/gjorde andra saker än vad som dokumenterades i den skriftliga diagnosen. Jag fattar noll.

Vad menas då med "visar smärta" isf? Varför kunde de inte definiera en smärtgrad även på vänsterbenen frågar jag mig? Vid andra besöket sa de att hon hade 1,5 grad BF, men det framkommer uttryckligen inte så på pappret. Tänk om det i vänsterbenen bara var obehag, eller smärta av annan anledning? Enligt termografin som gjordes innan 1a besöket hade hon nämligen inte så uttalad kotledsinflammation utan det var snarare så att senorna såg ansträngda ut, pga överbelastning. Veterinären på första klinikbesöket sa att det ev. skulle göras ett ultraljud vid nästa besök, men det togs aldrig upp igen av de andra veterinärerna och när jag nämnde det så var det inte intressant varken i den enes eller andres öra.

Det framgick ju inte totalt hur många grader hästen visade hälta på de olika benen, men ändå så var det ju max 1,5 grad alltså en rätt liten grad av hälta, eller? Och KS, som uppenbarade sig efter röntgen på 3e och sista besöket var "mer än måttlig" men hur många hästar är det inte som har det? Och bäckenproblematiken belystes inte av veterinärerna öht. Så jag vet inte hur ont hon har och hur ska det någonsin kunna undersökas ingående igen eller visa sig på något sätt? Kan en distriktare ge svar på något som tre klinikveterinärer inte kunde svara på? Djurkommunikatören beskrev ju hästens egna känslor i kroppen men ska liv/död avgöras av en hästpratares ord?

Djurkommunikatören beskrev ju hästens egna känslor i kroppen men ska liv/död avgöras av en hästpratares ord?

NEJ! Särskilt inte om det är en sån som har svampdille. Det finns minst en djurpratare som har svamp som universallösning på allsköns problem. Hur seriöst är det? När hästpratare ger sig på att ställa diagnoser så kallas det för kvacksalveri. Hade det varit ett litet barn istället för en häst som blev diagnosticerad på det viset så hade man kunnat polisanmäla. Så allvarligt ser man på sånt på humansidan. Jag vill inte få dig att skämmas genom att skriva detta, bara att du ska öppna ögonen för att många alternativare är oseriösa (och i vissa fall skvatt galna).

Jag tycker att du i första hand ska ta kontakt med kliniken som gjorde hältutredningen och be dem förklara den diagnos du har fått, så att du kan se om du blir klokare av den. Det är inte säkert att de kan ge en bakomliggande orsak till varför hästen är trasig - det är så mycket som kan spela in. Men de kanske kan förklara så att du förstår bättre och får ledning i de beslut du ska ta.

Ett scenario är att acceptera det helt enkelt är en bräcklig häst, och då är frågan om det är någon mening att göra något alls, utom att låta den somna om den har kroniskt ont.

Om det verkligen inte känns bra att göra det så är nästa steg att låta en veterinär titta på hästen igen, och då kan väl ett lämpligt första steg vara att ta ut en veterinär som böjer den och kollar hur den mår och om den är halt/har ont. Om det känns viktigt för dig är det väl klart att du kan låta ta ett prov för borrelia/erlichia, om du behöver det halmstrået att gripa i.

Ska du gå vidare sedan så är det utredning av veterinär igen som gäller - inte alternativbehandlare. Inga seriösa alternativbehandlare behandlar sjuka eller skadade hästar utan samråd med veterinär. Såna alternativare som på egen hand kommer med diagnoser och behandlingar och ger sig på sånt som ligger utanför deras kompetensområde ska du sky som pesten, för de har inga hämningar alls.

Om du vill ge hästen en chans till men inte utreda på klinik så är det i så fall kanske en idé att i samråd med veterinären låta hästen vila ett tag till, se till att den blir skodd av en duktig hovslagare, och kanske låta den gå på butta ett tag så att den får röra sig fritt utan smärta och hålla en del av inflammationen i schack.

Liknande trådar

P
Hästvård Min häst har gallor i alla benen och jag förstår inte varför. Hon är konvalescent och har inte ridits på 8 månader, går barfota runtom...
Svar
4
· Visningar
780
Senast: persika
·
P
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra med min häst, jag vet inte om hon fortfarande är halt eller har ont någonstans.. Hon blev triangelmärkt i...
Svar
2
· Visningar
720
Senast: neferra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka