Mystiska halssymptom hos häst

A

Ansia

Min häst har sedan ett halvår tillbaka haft problem till och från med mycket svullna lymfkörtlar och halsinfektioner till och från. Började i nov -11 med en halsböld och feber. (Precis mellan ganascherna hade han en apelsinstor svullnad) Mot det fick han penicillin och svullnaden gick ner. I januari blev han dålig igen, denna gången med utslag och bölder över hela kroppen som varade. Vet tog blod och hudprov samt tittade i halsen. Hudprovet visade ansamling av bakterier och mot det fick vi en salva (Ivomec) som torkade ut såren. I halsen var det irriterat och troligtvis en halsinfektion som orsakat sämre immunförsvar och därmed utslagen. Detta läkte sedan ut och nu 26/2 när han ska sättas igång igen så svullnar hela halsen upp igen precis bak ganascherna likt en anaconda och han blir hängig på nytt. Har ingen feber och det jag undrar är om någon vet varför han blir dålig så fort han ska sättas igång igen. Han verkar ha extremt dåligt immunförvar eftersom detta dyker upp efter ansträningning. Kan detta ha ett samband? Han har under sin tid som tävlingsponny aldrig varit sjuk och nu känns det som han hamnat i en ond cirkel där enbart vila inte hjälper. Jag har kontakt med veterinärerna och de har misstänkt allt från kvarka, halsbölder, och ringorm till tandproblem utan att komma fram till något. Har ni någon erfarenhet av återkomande halsinfektion hos häst som blossar upp pga dåligt immunförsvar hos hästen? Mycket tacksam för erfarenheter och tips!

Sv: Mystiska halssymptom hos häst

Din häst kanske är allergisk emot någonting? Kolla med vetten om det inte kan vara värt att ta lite allergiprover. Att stabilisera upp tarmfloran på den skulle nog vara bra också, det finns många bra medel man kan ge, men i ditt fall skulle jag nog ta även den biten med veterinären.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 941
Senast: Jamtland
·
Hästvård Nu får ni ursäkta om det redan finns en sån här tråd, men jag har sökt och hittar bara flera trådar om hästar som är svullna...
Svar
1
· Visningar
2 524
Hästvård Har problem med min häst, någonting är fel och besvärar honom, men ingen tycks veta vad! Historia: Köpte honom ifrån Tyskland i...
2
Svar
20
· Visningar
2 882
Senast: russan 14
·
Hästvård I förra fredagen när jag hade ridit min valack så ställde ja in han i boxen och han ställde sig med baken mot mig och huvudet in i...
Svar
5
· Visningar
1 075
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka