Mystisk hästsjukdom!!!!

xDollyx

Trådstartare
Vi vet inte vad det är och hästen är, elelr var igår iaf jättesjuk. har int ehunnit ringa, det är mitt jobb men ja. jag ahrint ehunnit ringa o kolla.. så vet inteom han lever elel rinte idag men.. antar att han repat sej eftersom jag itne har fått några tråkiga nyheter.
menmen

Han var tydligen halt i ett bakben torsdag-söndag och fick smärtstillande.. (finadyn? tror jag)
kl 10 på söndag stod han upp och blev borstad osv, såg honom aldrig gå, menjag tyckte han stod lite som om han hade fång, men kände ingen puls. så antog att det int evar något särskilt.
kl 11 ligger han ner i boxen och pilalr med halmen.
kl11:30 kan han inte stå, elelr knappt, han står som om han hade akut fång, darrar och lägger sej så fort han får chansen. ingen puls, ingen feber
kl14:00 likadan, svettas, bukandas ibland och ligger raklång i boxen, pillade någon gång i halmen men annars låg han bara där o såg väldigt ansträngd ut.

ingen avföring mellan 10-14
ingen feber
ingen puls
Veterinären kunde inte komma på vad det skulel kunna tänkas vara och hade aldrig sett något liknande.
Han hade ätit normalt och gnäggat efter kompisarna när dom gick ut. på morgonen.
fick muskelavslappnande av vetten på eftermiddagen och vet inte hur det har gått sen dess..

men känner någon igen detta?!

Sv: Mystisk hästsjukdom!!!!

Om hästen klara det så kör den till klinik för bättre observation ocg behanling! Tycker att det låter som det sjukdommen som det stod om i Ridsport för ett par nummer sedan. Dessvärre var det dödlig utgång inom 3-4 dagar i 90% av fallen. Det drabbade främst unghästar samt äldre hästar som inte arbetades utan mest gick i hage. Fallen kom oftast i samband med kraftiga väderomslag.

oj! ja denna hästen är försäkrad så jag antar att dom komemr göra allt dom kan.. men jag kan tyvärr inte göra så mycket =/

var det längesen det stod om de ti ridsport?

glömde skriva det där uppe.. det är en vallack, tinker, ca 10 år. har inte stenkoll..

Tror att det var i första numret i år. En ponny här i trakterna dog i dessa symptomen för drygt en månad sedan... Tydligen vet man inte alls varför hästarna drabbas...

gud va trist.. han är verkligen våran klippa.. ci har nämligen nästan bara sgettisar och det är han som kan ta tex vuxna handikappade osv..

hoppas att han repat sej redan.. men veterinären verkade tydligen int ehoppfull när han var där..

vi har nämligen ponnyridning varje dag , ingen ridskola elelr så men.. och han är så himla duktig.

Ja detta slog mej oxå. ska ta o läsa mer om korsförlamning sedan, har ltie ärenden att göra nu.. men om någon har tid och lust att lägga in tex symtom på korsförlamning här i inlägget skulel jag bli jätteglad o tacksam =)

Är han nyskodd ( inom en vecka-10 dar) så kan det vara att han blivit sömstucken..hade en likadan för många år sen..kolla sömmen och slå på dom...alternativt sulöm

Om hästen klara det så kör den till klinik för bättre observation ocg behanling! Tycker att det låter som det sjukdommen som det stod om i Ridsport för ett par nummer sedan. Dessvärre var det dödlig utgång inom 3-4 dagar i 90% av fallen. Det drabbade främst unghästar samt äldre hästar som inte arbetades utan mest gick i hage. Fallen kom oftast i samband med kraftiga väderomslag.

Botulism? Låter lite så.... Det är typ ett nervgift, orsakade av baterier som växer i fuktig och syrefattig miljö. Får hästen hösilage/ensilage? Smittar ofta en vägen.... fast det är mycket sällsynt med den...

ja det var det första jag tänkte med, men dom äter hö.. men höet har haft väldigt lätt för o mögla i "ändarna" vilket jag skrivit till resten av personalen oxå..

han går även barfota så till den somskrev om sulstick så är det tyvärrinte något sånt heller =/

Min gamling bar sig faktiskt precis åt så när han fick kolik av finadyne. Hade ingen puls, ingen feber men bar sig åt som om han hade ont i magen i alla fall. Han flemade och bukandades och lade sig slutligen ned i boxen och bar sig åt som om han var döende. Trots frånvaro av ökad puls, feber och att han hade tarmrörelser behandlade veterinären honom mot kolik. Det funkade och han blev bra. Vet inte om det så är fallet med din häst. Det kan vara så mycket men hoppas att det går bra till slut i alla fall.

ja det såg mycket ut som kolik förutom att han itne rulald eutan bara låg där och bukandades. slog mej med.
han gick ju på finadyne sedna några dagar!

Botulism? Låter lite så.... Det är typ ett nervgift, orsakade av baterier som växer i fuktig och syrefattig miljö. Får hästen hösilage/ensilage? Smittar ofta en vägen.... fast det är mycket sällsynt med den...

Nepp, det var inte botulism jag menar. Botulism orsakar en förlamning som till slut gör att hästen inte kan andas och därmed dör...
Denna "nya" sjukdom är uppmärksammad i Beneluxländerna där många avelsdjur har dött i dessa symptom. Man har inte funnit någon anledning till varför hästarna insjuknar och det verkar som sagt enbart drabba hästar som går ute mycket och inte arbetas, och de insjuknar oftast vid kraftiga väderomslag.

min häst har haft två kolikanfall på en månad nu, vid båda tillfällena låg hon bara ner och bukandades. första gången så skakade hon i hela bakdelen också. var säker på att det var korsförlamning men visade sig vara grovtarmsförstoppning.
hästar kan ha väldigt olika symptom på kolik tydligen

nu har han iaf vart klinik och han fick diagnosen fång.
kosntigt med tanke på att han itne had enågon puls, men då had ejag rätt iaf. magkänsla IS THE SHIT!

skönt att få veta, den "diagnosen" ville dom ge min också, men det är en travare och var dessutom helt fel årstid ( mitt i vinterna) men att vara sömstucken på alla fyra kan nog ge ung samma symtom...

ajajaj.. grejen var ju att ingen av veterinärerna trodde på fång, och ingen trodde tydligen på mej heller haha.. jag såg ju att han stid och satt eunder sej baken lite på morgonen.. men ja jag e ju ingen expert så när ordinarie människan kom så avfärdade hon direkt att det skulel vara fånmg eftersom han itne had enågon puls, och ja jag tänkte oxå så. förutom då att han stod extremt mycket under sej och skjöt upp ryggen när han väl stod upp. så jag försökte igen att trycka på om fång men nää. inegn puls, och jag troddepå det efetrsom ja.. INGEN PULS?!
jätteknepigt.
men tydligen hade han antingen inte stått lika illa när en av de ordinare var där för högsta hönset elel rja.. visste inte att han hade stått så innan dom åkte till klinik.. så antar att ingen utom jag och den andra extrapersonalen såg det.. =/

ja nu blev de jättensurrigt. men iaf Ingela, högsta hönset visste iaf inte att han hade stått så, så hon tyckte att det var otrolig tmärkligt att han hade fång.. men vi satt och diskuterade det hela förut och nu känns det inte lika märkligt längre. har ju vart frosttnätter o sådär..

men det som ÄR konstigt fortfarande är att våra andra fånghästar klarar sej, och de där att han inte hade någon puls... så nu komem rjag ju int keunna lite på det i framtiden haha!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka