Mystisk galla

Z

Zetar

Min häst har haft en stor galla på höger framben i snart 3 veckor, veterinären var ut och tittade på den här om dagen och hennes teori var vrickning eller att han på något sätt gjort illa sig, stall ägaren tror på överansträning, hovslagarn är övertygad om att det inte har med hovarna att göra.
När man har gått med honom är han varm på just hf benet och inget annat, vi lindar med back on track på kvällarna och kyler med kylbalsam efter vi vart ute och gått.
Han är även svullen i sidan av skenan och reagerar lite när man tar upp benet i 90 grader och klämmer ovanför gallan, han springer som om han gick catwalk tyckte veterinären så jag lindar benen när vi går ut, osb han haltar än så länge inte men veterinären ville inte heller göra något böjprov på honom och framhäva en hälta, hon våga heller inte spruta honom än då vi inte är säkra på vad det kan vara.
Skulle skritta honom i 2 veckor, ingen hoppträning på minst 1 månad och blev det inte bra skulle vi ha tillbaka veterinären.

Känner någon av er igen detta? Eller har ni någon teori om vad han kan ha?
Isf tveka inte, SKRIV!!

Sv: Mystisk galla

Var sitter gallan då? Och vad hände när den uppkom? Svullnad sjunker nedåt med tiden så läget avgör du lättast utifrån var gallan satt när den var ny.

Var sitter gallan då? Och vad hände när den uppkom? Svullnad sjunker nedåt med tiden så läget avgör du lättast utifrån var gallan satt när den var ny.

Gallan sitter ovanför karleden, upptäckte bara en dag att han hade fått den, vi vet som sagt inte hur den uppkom.

Gallan sitter ovanför karleden, upptäckte bara en dag att han hade fått den, vi vet som sagt inte hur den uppkom.

Alltså runt själva kotleden vid tjockaste delen av kotan? Var där då? Framsida, baksida, insida, utsida? Framför senorna, runt senorna? På båda sidor?

Alltså runt själva kotleden vid tjockaste delen av kotan? Var där då? Framsida, baksida, insida, utsida? Framför senorna, runt senorna? På båda sidor?

Den sitter på insidan och utsidan.
kolla in på www.lovezetar.blogg.se där finns det bilder på gallan, man ser ganska tydligt på högra benet om du kollar noga.

Ser ut att sitta i kotsenskidan. Läs den här tråden och återkom om du har frågor.
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=999691

Läste igenom tråden och om jag fattade rätt så har vi ganska lika problem, så denna galla kan bero på inflammation eller vrickning m.m.?
Men då väntar jag någon vecka till och kontaktar veterinären igen om han inte blivit bättre som veterinären sa. Tack så jätte mycket för din hjälp! :D

Ja, gallan sitter i kotsenskidan. Wisst kan ni wänta 14 dagar, men om ingen förbättring ses så tycker jag att ni ska ultraljuda senskidan och senorna på klinik.

Gallor i senskidorna är i många fall ofarliga - om de är liksidiga. I det här fallet sitter gallan bara på ena sidan och man kan misstänka en inflammation böjsenorna eller kotsenskidan. Båda kan behöwa behandlas.

Ja, gallan sitter i kotsenskidan. Wisst kan ni wänta 14 dagar, men om ingen förbättring ses så tycker jag att ni ska ultraljuda senskidan och senorna på klinik.

Gallor i senskidorna är i många fall ofarliga - om de är liksidiga. I det här fallet sitter gallan bara på ena sidan och man kan misstänka en inflammation böjsenorna eller kotsenskidan. Båda kan behöwa behandlas.

Han är ju gallig både på in och utsida, kanske inte syns på bilderna och de kan hända att gallan är aningen större på insidan.
Det ska tydligen komma upp en veterinär från sthlm till piteå där vi håller till så kanske får ta honom att kolla på hans ben, han skulle tydligen vara jätte duktig:)
Tack för era svar återigen, mamma tror också på inflammation fast det är lite svårt för henne att veta eftersom att hon är i USA + att hon inte håller på med hästar hon är dock sjuksköterska så hon har sina gissningar.

En galla i kotsenskidan syns både på benets insida och utsida. Med liksidig menade jag att gallan war likadan på båda benparen, alltså både höger och wänster (fram)ben. I ert fall är det wäl bara höger fram som är drabbat och det ökar sannolikheten för att orsaken är en inflammation i synowialmembranet eller senwäwnaden.

En galla i kotsenskidan syns både på benets insida och utsida. Med liksidig menade jag att gallan war likadan på båda benparen, alltså både höger och wänster (fram)ben. I ert fall är det wäl bara höger fram som är drabbat och det ökar sannolikheten för att orsaken är en inflammation i synowialmembranet eller senwäwnaden.

Jo det är ju endast högerfram. Hur pass farligt är inflammationer? Måste dem stå på boxvila eller något speciellt?
Inte så kunnig om sådant, tack för er hjälp:)

Har hästen fått en förslitning/inflammation/warning i djupa eller ytliga böjsenan är det allwarligt. Äwen en inflammation i kotsenskidan kan ställa till det, främst genom sammanwä ningar. Jag tycker att hästen bör ultraljudas för säkrare besked.

Att hästen inte haltar talar förstås för att det i dagsläget är en ganska simpel skada, men äwen en sådan bör tas på allwar! Nu har det ju gått 3 weckor utan synbar förbättring - hög tid att kolla upp på klinik!

Äwen om det wisar sig wara nåt helt ofarligt så är det ju skönt att weta. Då behöws kanske inte den där wilan heller.

okej, ska försöka fixa så att de kan kolla upp honom snarast!
Tack för all hjälp och alla tips och teorier! :)
Har någon fler vart med om detta? Skriiiv isf.

Nu har vi kollat upp Zäter och det var alltså en inflammation han led av.
Skritt 2 veckor - 1 månad på hårt underlag sen öka på träningen lite i taget, metacam i 2 veckor sen ska han få nån form av liniment att smeta på benet.

Nu har det alltså gått mer än 6veckor och han har bara blivit sämmre till på köpet 1grad halt, på onsdag bär det av till Atg klininken i skellefteå för att röntga och göra ultraljud igen!
Jag håller tummarna att han blir frisk och jag hoppas ni också gör det, jobbigt att se sin bästa vän ha ont :(

:bow:Vi håller tummarna för er oxå här i de värmländska skogarna!!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 333
Senast: fridaxi
·
Hästvård Hej! Igår märkte jag att min snart 5 åriga D - ponny hade en galla på vänster framben, ungefär vid kotleden, dock någon centimeter...
Svar
14
· Visningar
1 568
Senast: Piraja
·
Hästvård Mitt sto på 16 år har för en tid sen fått en mjuk galla på utsidan av vänster framben strax ovanför kota Hon påvisar varken hälta...
Svar
1
· Visningar
1 229
Senast: Mitrolle
·
Hästvård Jag behöver lite input... Jag har en häst som jag haft sedan sommaren 2011. Fram tills sommaren 2012 var det inga som helst problem...
Svar
4
· Visningar
1 863
Senast: lomuxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama