Mystisk böld

Y

ylv4

Unghästen här hemma har fått en mystisk böld på insidan av käkbenet.
Han har tappat allt hår på och runt omkring bölden som är ungefär lika stor som ett litet halvt ägg.
Han ömmar inte.
Den är fast men känns lite mjukt ändå. Mitemellan alltså.
Lite skorpaktigt på ena sidan men annars hudfärgad.

Ringde vet imorse, hon misstänkte inte kvarka och sa att jag skulle hålla uppsikt och ringa igen om den blev större eller något annat.

Har inte ändrat sig från igår. Kanske lite mer hår har fallit av runt om

Vad kan det vara ? ? ?
Har någon vart med om linkande? Som inte vart kvarka??
(Om inte hovslagaren vet eller om det blir värre så får vi ta hit vet.)

Sv: Mystisk böld

Jag tänker direkt Kvarka!
Varför trodde inte veterinären att det var det?
Har hästen varit iväg nyligen, eller någon annan häst i stallet?

/B

Min ponny hade en sådan böld för ett antal år sedan. Ingen ömhet men "läckte" lite vätska. Ingen feber och mådde bra i övrigt. Efter ett par dagar sprack den och det visade sig att det satt en träflisa inuti som han antagligen fått när han stod och kliade sig på uppbindningsstolpen. Den var inte synlig förrän bölden sprack och efter ett par dagar med rengöring och antibiotika så läkte det utan problem.

Hade också en böld under käken på min valack förra året, det visade sig vara en allergisk reaktion mot växt/buske han kliade sig mot i hagen. Fösvann när busken kapades, men det var en ren tur att jag kopplade ihop busken med bölden efter att jag sett honom stå och klia sig mot den.

Så ... bölden kan bero på ett antal saker men det behöver inte nödvändigtvis vara kvarka. Be vet göra en odling på böldens innehåll.

Veterinären sa att om den sitter på käkbenet (som den gör) så kan det vara att han slagit sig där. Om det är i gropen mellan käkbenen så kanske det är en lymfkörtel som blivit inflammerad och att hon då borde komma ut.
Hon trodde inte det var kvarka för han saknade alla andra symtomer och han står i ett stall med 3 andra, aldrig varit någon annan häst där inne och de har inte varit någon annanstans själva sen flera år tillbaka.
Men idag hade den börja rinna lite ur den, inte mkt, och nu är den en skorpa över. Den är lite mindre idag och han ömmar inte.

Hovslagaren har mycket erfarenhet av hästar och sjukdomar, de är smart och fråga dem. Han har ju trots allt åkt runt och sett det mesta i alla sina år han jobbat. Han ska ändå hit och verka hovarna imorgon så det är klokt att fråga

Hur har det gått? Har hovis kunnat ställa diagnos?
Det har ju gått en dag sedan du skulle kolla med hovis.

Fattade inte riktigt hur bölden satt, men kan det vara en tand som spkar. Unghästar bör ju fälla tändet tex. Fistelgång?

Hovslagaren sa att det kunde vara en tand, men han visste inte säkert. Vi ringde veterinären dagen efter och kallade hit henne.
Tills hon kom hade bölden lugnat ner sig lite och såg bättre ut.
Men hon sa att det ända vi kan göra är att massera den varje dag, och om den spricker är det bara bra.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Som sagt... Jag har en mystisk hälta på min häst. Det började i torsdags, jag plockar in hästen från hagen och hon är väldigt...
2
Svar
26
· Visningar
3 156
Senast: mackan
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 982
Hästvård En häst i stallet har blivit ömfotad helt utan anledning. Och jag funderar på om det kan vara en lättare fångvarning på den? Men jag...
2
Svar
38
· Visningar
9 162
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar