Mygg & Knott problem

S

Sevlan

Jag visste inte vart jag skulle lägga tråden, så ligger den fel får moderatorn gärna flytta den rätt :)

Jag har ett STORT mygg & knott problem.
Mitt svarta travarsto blir i princip uppäten av alla mygg & knott. Det har tyvärr gått så långt att hon blivit alldelles knottrig på huvud och hals. jag har fått börja ställa in henne på nätterna för hon blir så uppäten. och jag tycker hemskt synd om henne att behöva gå in på kvällarna med sitt föl pga mygg & knott problemen.

Nån som har ett bra tips på mygg & knott medel?
Köpt som hemmagjort, jag är öppen för alla förslag så länge man kan ha det på digivande ston.
Fölet blir knappt rört alls, samma med den äldre kompisen i hagen och de är båda bruna
(men Nova, mitt sto är svart, kan det ha nån betydelse?)
Vill även tillägga att täcken plockar hon av sig direkt. har provat ett tunt sommartäcke, men eftersom det är på hals och huvud där problemen är värst så hjälpte det inte särskilt mycket, samt att hon plockade av sig det inom nån timme.

JÄTTE tacksam för svar!

Sv: Mygg & Knott problem

Ingen som vet nått tips??
Är det bara jag som har mygg & knott problem?? :confused:
*puttar lite för att få lite svar*

Heej det finns såna typ "mössor" är över öronen öch sen täcker hela halsen i ett tunt tyg.
Om du nt hittar kan du ju försöka sy ett själv:smirk:

men som jag skrev innan så plockar hon av sig täcken och liknande saker, hon trivs inte i kläder...
ingen som har tips på nått medel?
har hört att "fluss" (heter det så?) ska vara bra, är egentligen för kor men skall fungera på hästar med... nån som har nån erfarenhet??

Nån mer än jag måste ju ha problem med knott eller hur ni gjorde för att inte få problem med knott & mygg??????

Jag brukar krossa några vitlöksklyftor + lägga i hela i en flaska matolja. Det får sedan stå o dra i ett par dygn. Svampar hästen med detta o det hjälper till viss del. Han är trots allt lite knottrig, men det är mkt bättre än innan. Finns även en eksemkräm m tjära att köpa på Hööks. Den fungerar också ok. Tror intte att man kan komma undan detta problem till fullo. Hoppas att det blir bättre för din häst.:smirk:

Bara en tanke, angående att hästen klär av sig...

Min valack gillar heller inte kläder, vintertäcken biter han alldeles sönder. Jag gissar att han anser att de inte behövs.
Dock får fleecetäcket vara kvar på vintern tills han torkat(går på lösdrift) och sommartid låter han eksemtäcke och luva sitta på när det är mycket insekter. Blir det kallt, natt, eller börjar regna så åker det av :angel:

Jag tycker att det verkar som att han vet att dessa grejer hjälper honom, så då låter han dem vara när han behöver dem.
Kan tillägga att jättesjåpiga unghästen som ogillar att man trär grimma över öronen stod stilla som ett ljus när jag drog på flugluvan första gången. :love: Då hade de stått och lidit med ögona fulla av flugor, så satte jag på vuxna hästen hans luva först, då kikade unghästen noooga på den, och sen var det bara att trä på hans också. :banana:

Vad jag vill säga är att ditt sto kanske brukar ta av sig grejor som hon tycker är onödiga, men har du testat med flugluva och/eller eksemtäcke? Jag tycker de flugluvor är bäst som är mjuka och stretchiga som den som hööks har. Gillar inte de där hårda för de kan bli inbucklade och ligga emot ögat.

Lycka till!

Vi har hästarna på bete i norraste norr(fjällvärld i princip)och även i "Myggornas Mekka". Trycket från dessa små odjur kan ibland var otroligt.....Har tre olika sorters hästar.
En fux som klarar sig hyfsat bra och är känslig, en brun som blir ganska biten, men är obrydd, åsså har vi en knabstrup som blir såå biten, med bulor speciellt i början av sommaren, å dessutom hyfsat känslig. Det bästa rådet jag kan ge är smörja, smörja, smörja.
Vid dessa dagar, då trycket är högt smörjs hästarna ibland upp till tre gånger per dag! Använder mig av RB 86 som jag upplever som det bästa på marknaden sen Chevaletten försvann.
Nu kanske man inte till mans har möjlighet att fara ut å smörja sin häst flera gånger per dag, men det är det bästa tips jag kan ge. Lycka till med kampen!

Det är eksemtäcke som gäller, i synnerhet om den har en bebis som kan få i sig av preparat som inte är så hälsosamma.

De lär sig att uppskatta täcket o kryper gärna in i den själv;)

Jag brukar krossa några vitlöksklyftor + lägga i hela i en flaska matolja. Det får sedan stå o dra i ett par dygn. Svampar hästen med detta o det hjälper till viss del. Han är trots allt lite knottrig, men det är mkt bättre än innan. Finns även en eksemkräm m tjära att köpa på Hööks. Den fungerar också ok. Tror intte att man kan komma undan detta problem till fullo. Hoppas att det blir bättre för din häst.:smirk:

tack, detta ska jag prova,
vad heter eksem krämen? är den till för knott och sånt?

ja jag bor nästan där kicki71 bor:crazy: och jag använder på mina betes hästar beckolja vilket hjälper jätte mycket inget att rekomendera om du har en vit häst och vill behålla dem vit men luktar gott och hjälper mot myggen och knotten
TS kan PM mig så hjälper jag till och fixa fram en flaska eller två;)

RB86 helt klart! Där våra hästar går är det också fruktansvärt mycket mygg ibland. Och vissa kvällar måste vi ta in dom pga. knotten och myggen. men det bästa medlet är RB86 + att vi brukar sätta tjocka lager fyra ess hästsalva på de ställen det redan blivit sår.

Jag har köpt switch on (eller va det nu heter) och sen har jag blandat vitlök (pulver och färsk krossad) och olivolja och sen har jag låtit det stå över natten och dra sig, och sen har jag penslat det på henne när hon var torr och ren och sen fick hon stå med blandningen på sig i några minuter och sen fick hon gå ut i hagen igen. jag gjorde detta i fredags och det funkar fortfarande, hon har knappt några mygg på sig alls, och svullnaden av alla knott & mygg bett har gått ner helt.
Tack ändå för alla tips!

Du har ju fått många bra svar. Exemtäcke(Boett) har jag valt till min knottöverkänsliga islänning, funkar utmärkt. Vi bor dessutom i ett extremt knottrikt område, men den här sommaren har varit snäll...

Jag tänkte iaf lägga in ytterligare ett tips, ett dyrt ett...

Tillåt mig presentera Mosquito Magnet! En makapär som med hjälp av gasol skapar CO2 vilket attraherar alla blodsugande insekter. Väl framme så luras de in av en gottigott blodluktande parfymtablett och sugs in i en fläkt där de sedan dör :devil: Saluförs av www.acreto.se
magnet.jpg

Investerade i en sån här apparat för en månad sedan, och den fungerar faktiskt. Kostar ett par tusenlappar. Den står och går dygnet runt hela sommaren och efter ett antal veckor så skall den ha sönder fortplantningskedjan eftersom det inte finns knott kvar till att lägga ägg(knott är väldigt lokala...) Just min modell skall täcka ca 2000kvm och jag har ställt den så den täcker både vårt hus och en liten bit av hästarnas hage+ligghallen.

KAnske inget man köper och ställer vid hästhagen i första hand, men det är ett tips iaf -för den som har några tusen över...

Kvandi - är du fortfarande nöjd?

Finns det några konkurrerande maskiner tro?

Just denna kostar 5000:- på Granngården.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka