Mycket protein, ingen energi.

YorkWann

Trådstartare
Hösilaget ligger på smrp 24, MJ på 7.

Hästen i fråga är oooootroligt lättfödd, får i nuläget lucerne. Strå och pellets.

Vad hade ni rekommenderat mer som protein tillskott? soja, krafft protein? (tycker dock det är väl dyrt) Kvarnby proteinmineraler?

Det är en häst på 20 + år det handlar om, om det gör nån skillnad. (Fått höra att äldre ska ha svårare att ta upp sojaproteinet? )

Sv: Mycket protein, ingen energi.

I höstas hade jag ett hö med 16 g smb rp och 7.2 MJ.

Min häst var då väldigt fet och skulle bantas.
Jag fick en bra foderstat på kvarnbyfoders proteinmineraler (vitafor). Men min gamling ville inte äta dem. Han fick problem med magen ungefär samtidigt och matvägrade då totalt, så det kan ha berott mer på att han hade ont i magen än att de var äckligt. Då vägrade han äta lusern också, och det har han ätit med glädje nu efteråt.

Iaf, när han slutade äta det så fick jag byta till Krafft Pluss grön. Fick en helt ok foderstat på det också.

Sen fick jag tag på ett superhö som jag fick allra bäst foderstat på tillsammans med lite halm och lusern. (56 g smb rp!!! och 8.2 MJ:banana:)

Jag har en gammal fd travare 20+. Han tappar ganska lätt under vintrarna både fett och muskler. Han brukar få en hel del betfor, soja och havre förutom ensilaget. Jag vet inte varför de inte skulle kunna tillgodogöra sig soja. Det är ett billigt och lättsmält proteintillskott.

Vad kostar proteinmineralerna?

Forest Autumn; nä, inte jag helelr, men det kanske var för att någon ville sälja nått dyrare till mig :p

Vad kostar proteinmineralerna?

Forest Autumn; nä, inte jag helelr, men det kanske var för att någon ville sälja nått dyrare till mig :p

Jag har för mig att det ligger på närmare 400 kr för en 20 kg säck. Proteinmineralerna innehåller ju nästan lika mycket protein som krafft protein (300 jämfört med 330), men innehåller lite mindre energi. (8 MJ jämfört med 12) och dessutom innehåller det ju massa vitaminer och mineraler.
Kolla så att det inte blir för mycket bara. Det är ganska hör Ca/p kvot, 3!! Så kolla så att du inte har överskott på kalcium i höet redan.

Det funkar tyvärr inte så bra att ge ihop med lusern, eftersom lusern också innehåller ganska mycket kalcium. Men om du ger mindre mängd så kan det funka. Du får räkna efter helt enkelt.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 580
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Jag har ett 26 år gammalt varmblodstravarsto. Hästen har fri tillgång på hö med MJ/kg foder på 7,7 och smrp/kg foder på 25. Jag...
Svar
18
· Visningar
2 005
Senast: Masse
·
Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 931
Senast: bigganl
·
Foder & Strö hej, har läst massa trådar, och får massa bra svar, men har ändå några frågor Jag vet hur man räknar ut foderstaten o har analys på...
Svar
5
· Visningar
976
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka