Mycket märkliga skor?

Swat

Trådstartare
Här kommer en liten fundering från en häst-amatör.

Har varit och rest runt en del i Polen under den gångna "långhelgen". Jag hamnade bla i Krakows centrum på det stora torget där ett ganska stort antal ekipage med häst och vagn kör turister.

Den stora majoriteten av hästarna var välmusklade och "blanka och fina" och generellt så såg nästan allt acceptabelt ut (för en hästamatör med hyfsat god allmän kännedom om "djur-anatomi"/"djur-hälsa").
Några enstaka tryckskador av "mildare" modell sågs, men både de kuskar och de "turister" jag såg behandlade hästarna med vänlighet och omtanke.

Men... Hästarna hade alla extremt märkliga skor!
Det såg ut att vara vanliga skor - om än en smula för stora - men med en tjock "gummiklack" minst 3 cm hög. Klacken satt vid den bakre kanten av skon och ca 3-4 cm framåt. Vilket så klart gjorde att hela hoven "tippades" framåt...
Min enda gissning var att detta var för att ge bättre fjädring och undvika en del av det slitage som måste bli när en häst går på enbart asfalt "dag ut och dag in".

Men jag har egentligen ingen aning om detta är orsaken?
Någon som kan förklara för mej om min teori är alldeles galen eller med sanningen överensstämmande?
Och OM det är som jag misstänker, borde det inte vara bättre att ha hela gummiskor för att slippa den galna vinkeln?

/Swat

Sv: Mycket märkliga skor?

Jag försökte ta en bild när ett ekipage passerade, skall se ikväll om det går att se skorna.

/Swat

Jag såg samma sak i Prag och jag tror trådämnet varit på tapeten förr (med bilder). Jag antar att skorna är till för att gå på kullerstensgator men det ser minst sagt märkligt ut.

*KL*

Finns liknande i sverige, dock inte lika höga, kanske 5mm, jag har det på min travare, för att han sliter ner trakterna, dessa kallas för kilar.

Det är för att skona lederna, när de går på kullersten och asfalt hela dagarna.

Jag har bilder nånstans, det var likadant fast med 'metallklack' när jag var där 2001. Blir helt skevt brant vinkel när de står rakt upp och ner och ser bedrövligt ut. Så jag var tvungen att fråga. Och fick svaret just att dte är för att skona lederna, iom att de går och travar på kullersten och asfalt hela passen när de jobbar.

Det var viss språkförbistring men om vi begrep varandra rätt så höll han med om att det ser kajko ut, men att erfarenheten visat sig att hästarna höll bättre och hade mindre hältor med den skoningen.

Var också i Krakow förra våren och såg vagnshästarna med de konstiga skorna, har bilder på dem men tyvärr bara fotat rakt/snett framifrån.

Det är skor som är försedda med kubb skulle jag tro. Det gör så att det bromsar fotens landning, gör tåns överrullning långsammare och ger gott fäste.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Har gått ett par veckor sedan 5-månaderskontrollen (13/9), men jag måste bara få dela min glädje över min underbara goa kille! :love...
Svar
15
· Visningar
1 442
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka