Swat
Trådstartare
Här kommer en liten fundering från en häst-amatör.
Har varit och rest runt en del i Polen under den gångna "långhelgen". Jag hamnade bla i Krakows centrum på det stora torget där ett ganska stort antal ekipage med häst och vagn kör turister.
Den stora majoriteten av hästarna var välmusklade och "blanka och fina" och generellt så såg nästan allt acceptabelt ut (för en hästamatör med hyfsat god allmän kännedom om "djur-anatomi"/"djur-hälsa").
Några enstaka tryckskador av "mildare" modell sågs, men både de kuskar och de "turister" jag såg behandlade hästarna med vänlighet och omtanke.
Men... Hästarna hade alla extremt märkliga skor!
Det såg ut att vara vanliga skor - om än en smula för stora - men med en tjock "gummiklack" minst 3 cm hög. Klacken satt vid den bakre kanten av skon och ca 3-4 cm framåt. Vilket så klart gjorde att hela hoven "tippades" framåt...
Min enda gissning var att detta var för att ge bättre fjädring och undvika en del av det slitage som måste bli när en häst går på enbart asfalt "dag ut och dag in".
Men jag har egentligen ingen aning om detta är orsaken?
Någon som kan förklara för mej om min teori är alldeles galen eller med sanningen överensstämmande?
Och OM det är som jag misstänker, borde det inte vara bättre att ha hela gummiskor för att slippa den galna vinkeln?
/Swat
Har varit och rest runt en del i Polen under den gångna "långhelgen". Jag hamnade bla i Krakows centrum på det stora torget där ett ganska stort antal ekipage med häst och vagn kör turister.
Den stora majoriteten av hästarna var välmusklade och "blanka och fina" och generellt så såg nästan allt acceptabelt ut (för en hästamatör med hyfsat god allmän kännedom om "djur-anatomi"/"djur-hälsa").
Några enstaka tryckskador av "mildare" modell sågs, men både de kuskar och de "turister" jag såg behandlade hästarna med vänlighet och omtanke.
Men... Hästarna hade alla extremt märkliga skor!
Det såg ut att vara vanliga skor - om än en smula för stora - men med en tjock "gummiklack" minst 3 cm hög. Klacken satt vid den bakre kanten av skon och ca 3-4 cm framåt. Vilket så klart gjorde att hela hoven "tippades" framåt...
Min enda gissning var att detta var för att ge bättre fjädring och undvika en del av det slitage som måste bli när en häst går på enbart asfalt "dag ut och dag in".
Men jag har egentligen ingen aning om detta är orsaken?
Någon som kan förklara för mej om min teori är alldeles galen eller med sanningen överensstämmande?
Och OM det är som jag misstänker, borde det inte vara bättre att ha hela gummiskor för att slippa den galna vinkeln?
/Swat