Mycket fosterrörelser = livlig fölunge?

O

Orkan

Efter att ha läst i annan tråd om ett sto som knappt hade några fosterrörelser och sedan fick ett väldigt lugnt föl samt ett sto med mycket fosterrörelser som sedan fick ett väldigt livligt föl började jag funder lite på om det har något samband?

Min treåring hade värsta rodeon i magen. Många som sa att det var en riktig vilding. Det hade dom rätt i. Han är fortfarande mer vild än tam och har en fruktansvärd överskottsenergi.

Någon mer som har tänkt på detta?

/Uttråkad Orkan....

Sv: Mycket fosterrörelser = livlig fölunge?

Stämmer på min:). Han var jättevild i magen, morsan blev jätteirriterad periodvis. Ut kom en vildbatting till kille. Han var vild och galen i hagen redan från dag 1.Som han rejsade runt med morsan hysteriskt springandes efter sig:D. Periodvis var han mer ovanför än PÅ marken. Inte en lugn stund. Min fd stallägare sa att det var det vildaste fölunge som fötts på den gården;). Nu är han 7,5 månad och inte lika vild längre, han lugnade ner sig lite efter ca 2 månader:bow:. Men när han väl sätter igång, då jäklarnas! Det är inte för intet som han och hans jämnåriga kompis kallas för huliganerna:D

Min var extremt vild i magen, men kan väl inte säga att hon är det idag. Hon är väldigt lugn i psyket. Visst så kan hon också få "egna" tokryck men de är rätt sällsynta.
Däremot sa min hingstägare, när jag sa att det var mkt liv i magen, att då är det nog ett sto och det var det ;)

Undrar om det var mitt inlägg du hade läst? Jag fick två föl i år, den ena lugn som en filbunke både i magen och nu, den andra var och är precis tvärt om. De är varandras motpoler totalt, trots att båda är ston.

Tror att det har med föräldrarnas temperament att göra först och främst. Mitt livliga föl har livliga och sociala föräldrar, som alltid håller stenkoll på omgivningen, brallar runt i hagen och är allmänt "barnsliga". Det lugna fölets pappa vet jag inte så mycket om, men hennes mamma är en riktigt stillsam dam, men med glimten i ögat. (Kan mycket väl tänka sig att busa ibland, men inte alls som det livliga fölets föräldrar.)

Min var sjövild i magen, stackars morsan fick aldrig äta i fred utan det kickades hej vilt jämnt.

Hon är i mina ögon "normal" vild, hon busar och brallar men är inte mer vild än tam. Än så länge..
Däremot har hon en del åsikter om vad hon har lust att göra och inte men det har hon efter sin mamma :grin:

Vårat första föl var väldigt lugn i mage å har alltid varit lugn bortsätt från sina cp ryck =) hihi..

Den senaste (08:an) var hel vild i magen å han e fortfarande full i bus men ändå lugn men de e mer klös i honom än den första. men de vet jag ju ej hur han blir längre fram

Jag tror att det var ditt inlägg jag läste.

Årets föl här var lugnare i magen än treåringen var och jag tror att hon beter sig ganska normalt nu.

Kom på att treåringen nog var ganska normal, nästan lite lillgammal första året. Det var sen helvetet bröt loss... Nu beter han sig som en normal 6åring med damp.:crazy:

Liknande trådar

Hästvård Jag har säkt bland trådarna men kan inte hitta någon som riktigt besvarar min fråga och mina funderingar... Jag vet att stons cykel inte...
Svar
16
· Visningar
3 156
Senast: Docka
·
Hästhantering Hej alla.. Med risk för att skriva en lång novell nu men, känner att jag behöver bolla lite. Har en kbl-valack sen 19 år som i...
Svar
6
· Visningar
1 532
Senast: Mia_R
·
Avel Var lite osäker på var jag skulle lägga den här tråden men eftersom min förvirrade tankar även handlar om avel lägger jag den här...
Svar
2
· Visningar
1 653
Senast: Myelin
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka