Mycket bra argument till kastrering av katt

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Moniq
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 530
M

Moniq

En okastrerad hona och hennes avkomma kan på 7 år producera 420.000 nya kattor.

Snubblade över dessa häpnadsväckande uträknade siffror när jag letade efter annan info ute på nätet.

argument för att inte kastrera katten.

om man inte kastrerar honan och den får kattungar jagar den massa för att försörja sina ungar sen skjuter man dom. = man får en gård utan möss och lagom många katter
tror detta är ganska vanligt.. faktiskt.

argument för att inte kastrera katten.

om man inte kastrerar honan och den får kattungar jagar den massa för att försörja sina ungar sen skjuter man dom. = man får en gård utan möss och lagom många katter
tror detta är ganska vanligt.. faktiskt.

Vad de flesta känsloklalla bönder som har katter på sin gård enbart som musjagare inte vet om är att den bästa jägaren är en välfödd och välmående kastrat som jagar enbart för att instinkten säger att den ska göra det... och därmed håller gården mer musfri än en hungrig och desperat och ofta folkskygg katta gör...

Eller så resonerar man som en bonde här i närheten :devil:.

Han bor så nära starkt trafikerad väg att han inte vill kosta på kastrering för att nästa vecka få katten överkörd. Dessutom anser han att han behöver kattorna okastrerade för att hela tiden "fylla på" med nya kattor efter de som blivit överkörda :cry:

klart att katterna måste få annan mat och klappas på och så med de måsta vara i hull & kondision för att jaga bra, men de jagar mer just när de har ungar just för att försörja dem.
Tar man inte ta hand om sina djur ska man inte ha några.
men jag anser inte att kattungar lider av att bli skjutna det är värre att de blir stykarkatter utan hem.
samma om en katt blir sjuk(o det inte går över) eller skadad, så är det bara att skjuta den billigare än att åka till vet. som avlivar och snabbare för katten och därmed skonsammare. för att kosta på en massa pengar på en vanlig stallboende bondkatt det är nog inte många som gör, med operationer och sånt.

Hört talas om etik :mad:?

Det är både oetiskt, cyniskt och totalt respektlöst mot djurs värde att resonera på det viset. Man producerar inte kattungar för att skjuta dem efter födseln, för att man själv vill ha en musjägare.

Jag blir inte helt klar över om du själv håller med om resonemanget du återger. Om du gör det - köp råttfällor i stället för katter.

mandalaki

Nej jag hållerintemedmen jag vet många som
gör så.
men det är alltid kul att komma med nåt som sätter fart på disskusionen ;)

däremot att skjuta katten när den har skadat sig eller är väldigt sjuk är jag helt med på. det är ju snabbare än att vet. kommer eller att kisse åker till veterinären.

Ja, jättekul :mad:

Då tycker jag att du ska skjuta dina hästar och hundar också om de blir sjuka. Det går ju fortare än att ta ut veterinär.

mandalaki

Alla katter bör kastreras om de inte ska användas i avel, tycker jag.
Detsamma bör gälla hundar, men det sker inte lika ofta.

om du står vid vägkanten och har hittat din stallkatt överkörd men vid liv, svårt skadad, åker du till vet, eller slår du ihäl den då? varför inte skjuta katten i det läget för?
samma om den blir så sjuk att den ändå inte överlever utan att det kostar 10 000kr då skjuts den också faktiskt, den slipper må dåligt och vi lägger inte ut så mkt pengar på en vanlig stallkatt, säg varför vi skulle göra det? vi har inte katten försäkrad, så himla vanligt att en katt går och blir så skadad eller supersjuk att den behöver veterinär är det inte, om dom har ett varmt ställe att sova på och mat o vatten.
Jag har ingen hund.
hur gör du när dina katter försvinner och inte kommer tillbaka? har du nån pejl på dem så du kan åka och hämta dom?

Tidigare skrev du inte om överkörda och svårt skadade katter: samma om en katt blir sjuk(o det inte går över) eller skadad, så är det bara att skjuta den billigare än att åka till vet. som avlivar och snabbare för katten och därmed skonsammare.

Hittade jag en överkörd och svårt skadad katt skulle jag göra en bedömning: ska den till veterinär eller är det humanast att avliva på plats?

Blir nån av mina katter så sjuka att de behöver en operation för 10 000 så är det helt okej. Självklart är de försäkrade - precis som min häst är. Skulle försäkringen inte täcka 10 000 så betalar jag ändå - om katten kan fortsätta få ett bra liv utan alltför svår konvalescens efter operationen.

Mina katter är innekatter så de behöver ingen pejl. Jag tycker att din fråga är lite konstig. Hur gör du om de försvinner - rycker på axlarna och skaffar en ny?

mandalaki

Om du hittar din häst svårt skadad, skjuter du den då utan en veterinärs bedömning?

Detta är orsaken till att katter måste kosta mer. Det man betalat för rycker man inte på axlarna inför, för uppenbarligen räcker det inte med att det är liv man är ansvarig för.

Ja det var häpnadsväckande! Och ett bra argument.
Faktum är ju att det inte finns något vettigt argument för att INTE kastrera.

Jag blir skogstokig på folk som inte kan masa iväg arslet till veterinären och kastrera!! Det är ju inte dyrt egentligen och dessutom en engångsutgift.

Har grannar här hemma som har katter som slit och slängvara. När de har tröttnat på gammkatta tar de helt sonika ner henne för att skaffa sig en unge. :cry: Hur är man egentligen funtad då?? :mad:

De brukar alltid ha kattungar så nyss när vi hälsade på så undrade jag om honan ej hade haft ungar i år. Jo då, 2 kullar hade hon fått men de hade tagits ner direkt! Grrrrrrrrrr, varför döda kattungar i massor när man kan åka och få katten kastrerad?? Det finns nästan inget som gör mig så upprörd som detta! :devil:

//a

Håller helt med. Vad är det som är svårt att fatta med Kastrera :mad:?

Jag blir vansinnig på folk som säger, antingen irriterat eller med blink-blink: Nu har kattan varit ute och friat igen så nu ska hon få kattungar. :mad:

För att inte tala om det som kommer fram i den här tråden: att det är bättre att låta henne få ungar för då jagar hon fler möss. Fy fan :mad:!

mandalaki

Våra katter går som de vill, och om nån sticker och inte kommer tillbaka så finns det inte så mkt mer att göra än att rycka på axlarna, spec hanar sticker iväg på rövarstråt när de blir könsmogna :smirk: och kanske inte kommer tillbaka då vem vet? de kan ha blivit överkörda.
Innekatter tror jag inte på, de ska vara ute och få göra som dom vill samtidigt som dom har ett varmt ställe att sova på och mat o vatten.
att då ha en konvalecenskatt är inte så enkelt när de går ute, det är inte samma sak att ha utekatt och innekatt,innekatten kan inte göra vad den vill i samma utsträckning.

Du behöver inte gilla innekatter. Men din inställning om att det är okej när katterna försvinner är under all kritik. Var är ditt djurägaransvar?

De försvinner när de blir könsmogna, säger du. Och vem tar hand om alla ungar de då producerar? Jag antar att det inte är du. Men ansvaret för oönskade kattungar vilar lika tungt på den okastrerade hanens ägare som på den okastrerade honans.

Här lägger jag ner diskussionen för min del. Jag kan inte skriva vad jag tycker utan att göra ett grovt regelbrott.

mandalaki

Måste säga att jag alltid varit en hundmänniska men nu när jag och pojken skulle gå å skaffa katt snart, så kikade vi på hur "mycket" det kostar att kastrera! Vi hade lätt räknat med 2- 3000:- men blev glatt överraskade!
Varför kastrerar folk inte sina katter? Är några hundralappar bättre att spara än att behöva slå ihjäl kattungar?
Blir så irriterad på mänskligheten ibland.
Hade själv en kompis som fick en katt, och dom "hade inte råd" att kastrera henne. Hur f-n har man då tänkt att göra om katten blir sjuk!..*suck*...

Liknande trådar

Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
535
Senast: MJLee
·
Katthälsa Finns det någonstans där jag kan hitta statistik på hur många kattfödslar som leder till komplikationer och liknande? Bakgrunden är...
Svar
6
· Visningar
868
Senast: Calmiche
·
Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
341
· Visningar
10 056
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
36 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka