mycket bajs=magproblem?

L

Lindi

Min häst är en rekordbajsare :D
Han bajsar mycket inne i boxen, trots att jag har sett att han bajsar även ute i hagen. Varje dag får jag ta ut dubbelt så mycket ur hans box som ur dom andras, och han är ändå renlig av sig! :eek:
Han står just nu på nästan fri tillgång på hösilage (får en "kaka" av 4-kants bal på kvällen och ½ att dela med flickvännen i gräshagen), det ligger alltid kvar lite men kan gissa att han äter 12-13 kg/dag. Det är ganska torrt, typ runt 70-74% (finns ingen analys, vi ska bara ha det tills hö kommer in). Utöver det får han 1 kg krafft grund, 1½ kg krafft nya groov, ½ kg kornkross och lite betfor. Han väger 420 kg, varmblod och är fortfarande lite tunn i hullet och saknar lite muskelmassa.
Han har så länge jag haft honom (snart 1 år!!!! :eek: ) bajsat så här mycket och jag har ju inte varit särskilt orolig. I går sa en i stallet att hon hört att det beror på dåligt näringsupptag. Alltså att maten bara går rakt igenom. Jag tycker att det borde märkas på bajset då, det är alltid fint (fast, mörkt och glansigt :D). Beror det inte bara på att han får mycket mat? :confused:
Skillnaden blir ju ganska stor mot de andra hästarna i stallet, då de får alldeles för lite mat. :mad:
 
Mycket bajs om de äter mycket mat, så enkelt är det ju. Och 12-13 kg torrt hösilage + gräs ÄR ju mycket stråfoder, så klart det blir mycket bajs av det.
 
jo, det är ju så jag tänkte med. :)
Tänkte bara fråga för säkerhets skull, man vill ju inte att pållen ska må dåligt!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
466
Senast: Linda_A
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 806
Senast: Twihard
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 312
Senast: Celinehenn
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 692
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp