Mutor, bu eller bä?

Mitten

Trådstartare
Ja, nu har jag varit en lite dålig mamma och mutat min dotter :o .

För att göra en lång historia kort, vill min dotter inte gå på toan/pottan (Hon blev 3 år i april). Hon har ganska bra koll på när det sker, och skippar gärna blöjan men kissar då precis där hon står/sitter :crazy:. Jag har ju hört att man inte skall stressa på det och så vidare, så jag har bara väntat och berömt steg i rätt riktning. Men nej, hon vill inte. Provade att kissa ute på gräset i somras - men det funkade inte heller.

Igår var vi i leksaksaffären för att hon skulle få välja en ny potta, för att det kanske kunde sporra henne. Då såg hon Pippiskeppet, som hon blev väldigt förtjust i. Hon har redan huset och de flesta Pippigubbarna (Hon älskar Pippi :D). Jag sa då till henne att den dagen hon kissar och bajsar på pottan eller toan, då köper jag den till henne.

Hon pratade om båten på kvällen. Jag sa att hon skulle få den när hon gick på toa. Imorse när vi bytte blöja så frågade hon om hon kunde få båten nu (för hon hade bajsat ;) ) och jag sa att nix, bara när du gör det på toa. 2 minuter senare ville hon sitta på toan (det har hänt förr, att hon 'låssaskissar'). Och se på f*n, hon kissar snällt. Så nu på eftermiddagen åkte vi och köpte båten. För en liten stund sedan sa hon 'nu kommer kisset!' så bar jag henne till pottan, och frånsett att lite kom i trosan/soffan, så kissade hon på pottan!

Så nu undrar jag, har jag stressat på henne med det här? Är det fel att muta för att komma framåt? Ska tillägga att hon är väldigt stolt och ville ringa till pappa och berätta, så hon är nog redo men har liksom inte vågat (?).
Skall bli intressant att se om vi får bakslag... inte på hela semestern har det gått, men nu dagen innan dagisstart så börjar det lossa :D.

Sv: Mutor, bu eller bä?

Alla satt ar bra utom de daliga! Jag mutade ocksa, efter tips fran Sunshine. Har funkat kanonbra. Ibland ar de bara lite lata.

Jag mutar också. Dottern gick på pottan/toan när hon fyllde två, efter ett halvår så började hon helt plötsligt kissa o bajsa överallt förutom i pottan/toan. Inte så att hon inte hann, utan att hon bara råvägrade.

Vi försökte det mesta ett tag. Till slut gjorde jag likadant som när jag gjorde hunden rumsren. Hon fick en godis varje gång hon kissade/bajsade på toan. Hon blev rumsren på ett par dagar ;)

Haha, den var bra!

Vi har haft en olycka i soffan nu på kvällen, som resulterade i diverse tårar. (Inte från mig då, utan från henne ;) ). Jag har ändå hopp om att det kanske kommer gå framåt. Det är svårt att inte 'stressa' henne men ändå hålla någon slags kurs mot målet.

Vi har också mutat. Från en stor present till en liten sak och nu är det mer kissa på pottan så går vi ut och kissa först så läser vi sen. Lite mer dolda mutor skulle jag vilja kalla det. Sonen har stenkoll. Jag upplever honom som lite... lat... Sen är det roligt att kissa på Ikea, bibliotek osv så då går han. Nu sitter han dock i badet efter att ha kissat i soffan, tur att hans förutseende mamma hade satt plast under fleecefilten... Något måste man ju göra när de ändå blivit så pass gamla och bara vägrar! Stressa är väl mer att tjata och gnata innan de har koll på blåsan. Det kommer gå toppenbra! Men lite fram och tillbaka :)

Vi använde oss av belöning första dagarna. Efter varje toalett besök, även om det inte kom något, så fick han lägga en pärla i en burk. När han fick tio pärlor så fick han välja något(bestämde innan vad det skulle vara), tex en klubba, åka och bada, en bit choklad osv.

Tror egentligen inte att vi hade behövt det, för han blev inte speciellt motiverad av det. Men det vara lättare att få honom att gå på toaletten när vi tyckte det var dax att testa. Tror att han hade stenkoll på kisseriet redan innan vi började, bara att vi inte hade fattat det...

Ja jag får också känslan av att min treochetthalvtåring är lite lat. Och utforskande. Han kissar gärna i flaket på sin lastbil, en gammal mugg som står på hans rum eller som för någon vecka sen, i en plastback med leksaker. Andra favvoställen är i duschen, och det är ju lite svårt att förklara att det är ok när man spolar vatten men inte annars, men jag gör så gott jag kan.

Haha jag läste trettioettochetthalvtåring och tyckte för en sekund att sambon din borde ha lite mer vett :D

Jag tror inte att man kan stressa på med mutor, bara med piska. Hon är ju dessutom ganska stor, det vore en annan sak om hon inte alls var mogen för det. Hur gör de på dagis, peppar de henne att gå på toa där? Vårt dagis har varit bra på att ge oss lite draghjälp. Ett sätt att undvika olyckor är att man tar över ansvaret för kissandet och slutar tjata och fråga om de är kissnödiga utan helt sonika sätter dem på pottan nån gång i timmen. Tjatandet tror jag gör att en del barn stänger av, jag har hört föräldrar som typ var och varannan minut frågar om barnet är kissnödigt, måste vara jättejobbigt för barnet. Att ha flera pottor som står där barnet är och fina underbyxor (som stora barn har!) kan också vara en morot.

Mutor är bra! :D Det är ju positiv förstärkning och belöning, funkar mycket bättre än hot och straff. ;) :laugh: :banana:

Ja hur ska man veta hur det är att kissa i en mugg om man aldrig testat... Vår son kissar i en mugg när han badar... Ja det går nog över när de testat :)

Nu är min son bara 16 månader gammal och hjälper gladeligen till med allt vi ber honom om :D men jag har funderat lite på det här med mutor. Jag ser inget fel i att uppmuntra med belöningar. Det är ju så det funkar för oss vuxna i arbetslivet också. Jobbar man hårt och presterar något får man högre lön och kan köpa/göra det man vill i större utsträckning. Varför skulle inte barnen lära sig i tidig ålder att det lönar sig att göra rätt?

Jag kanske ändrar mig, men just nu är jag av åsikten att jag gärna ger mina barn belöningar när de blir äldre mot att de gör något bra (i förhållande till åldern).

Då passar jag på att slänga in en fråga i den här tråden, relaterad till samma ämne.

Min son fyller tre i oktober och har nu för ett par månader sedan slutat med blöja. Till en början gick det jättebra, han kissade och bajsade på pottan eller toaletten och var jättestolt över sig själv :D. Allt frid och fröjd. Men för någon månad sedan blev han plötsligt rädd för att bajsa på potta/toalett och höll sig in i det sista, ofta flera dagar. Till slut var han så nödig att han bajsade på potta/toa ändå efter att ha "hoppat runt" en lång stund, men då gråtandes :(. Efteråt har han dock varit nöjd och stolt över sig själv.

Men nu sedan ett par veckor tillbaka smyger han undan när han blir bajsnödig och bajsar helt enkelt i kalsongerna. Detta har hänt nu nästan varje dag under en period, och han verkar rätt nöjd med hur han "löst" problemet. Vi säger då att man måste säga till, kalsongerna blir smutsiga - ibland kastar vi dem t o m och det blir han ju lite bekymrad över och lovar att nästa gång ska han säga till så det inte händer någon olycka, men så nästa dag händer det igen... Några tips på hur vi kan lösa det här problemet och komma tillbaka till bajsning på toa/potta? Problemet är ju att han av någon anledning tycker det är obehagligt att bajsa på toa/potta, hur kan man hjälpa honom komma över det?

Är han hård i magen eller kan han ha varit det vid något tillfälle när han bajsade på pottan så att han fått för sig att pottan = ont i rumpan när man bajsar? En hjälp kan vara att ge laktulos en tid i så fall, det mjukar upp avföringen och gör det lättare att bajsa. :)

Vi hade ett liknande bakslag. Jag forklarade for sonen att man inte kan bajsa i kalsongen, mamma tycker det ar jatteackligt att gora dem rena och att han i sa fall fick ha bloja. Sa vi satte pa bloja ett par (2 kanske) manader till innan han slutade igen.

Svarar flera: Ja, jag skulle tro att han skulle kunna be om en blöja, men han har nog inte tänkt den tanken utan går bara iväg och bajsar. Tanken har slagit mig att sätta på blöja men det tar liksom emot lite att börja igen när det funkade bra utan blöjor "nyss" :confused:

Ja, jag tror också att han kanske förknippar att det gör ont med toaletten, för då när han höll sig så länge blev han ju lite hård i magen. Nu är det dock normalt intervall och konsistens, när toaletten inte längre är inblandad :grin:

Just bajseriet kan det bli lite så med. Sen börjar de hålla sig istället och då blir det än värre. Jag mutade faktiskt ett barn på jobbet till att börja bajsa på toaletten :D Eller jag mutade inte. Jag gav det rådet till föräldrarna och sa vid hämtning om det gått bra. Efter någon vecka var flera års problem löst. Han var nästan fem. Men det gäller ju att ha lite fingertoppskänsla så det inte blir ett krav från barnet utan just bara en puff i början...

Liknande trådar

Småbarn Hej, vi har en dotter på dryga fyra år. Hon visade intresse och klarade av pott- och toabesök i "normal" ålder men det var svårt att få...
Svar
7
· Visningar
2 803
Senast: Majkem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama