Mustang foder

Qwuanto

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av Mustang foder? Vi har idag lympos havrefria och det fungerar bra, jag behöver dock ge mitt halvblod 3 kg om dagen och i stort sett fri tillgång på hösilage för att han skall hålla sig fin.. men fin, det är han verkligen! anledningen till att jag funderar på att byta är att Lympos är svårt att få tag på, jag behöver köpa hem en hel pall varje gång och har svårt att förvara så stora mängder..
Min häst är 4 år och kräver en del för att hålla hull och sätta muskler. Har läst på Mustangs sidor och fodret låter ju bra (men det gör i stort sett alla foder, om man skall tro dess tillverkare..) jag undrar hur det är i verkligheten och vill gärna höra från er som har testat det!!
 
Måste du ha ett färdigfoder? Jag tycker inte det finns något som inte innehåller en massa kollijox som jag inte är intresserad av. Kan du inte köpa rena råvaror o blanda själv?
 
Värden kan du jämföra själv mellan det du har och det du funderar på.

Men det kan ju vara intressant att ta reda på vad din häst behöver totalt/dag, det underlättar även vid grovfodervalet på hösten. Sedan är det lätt att välja kraftfoder utifrån vad du behöver komplettera när ni byter grovfoder.
 
Tack för era svar, men jag ställer åter igen min fråga: Är det någon som använder sig av Mustangfoder och som vill dela med sig av sina erfarenheter från detta foder? Min erfarenhet är att många foder kan ha i stort sett samma innehåll, men ändå ge olika resultat på hästens hull och muskeluppbyggnad! Anledningen är ju hur råvarorna har behandlats.. Det är ju bara att jämföra med maten vi handlar till oss själva.. Samma mat/råvara kan ha olika näringsämnen, hållbarhet, krispighet etc beroende på hur det har odlats och sedan tagits tillvara på. En del som lever på att tillverka färdigfoder har stor kunskap om detta (exempelvis Lympos tillverkare) och fodret får då de bästa råvarorna! jag odlar inte själv foder, utan köper i affär. Skulle jag själv sätta ihop ett foder till min häst, kan jag bara utgå från de normala värden som de olika råvarorna bör ha, inte vad de i själva verket innehåller. Därför vore jag glad över att finna ett foder med lika bra råvaror som i Lympos, men som är lättare att få tag på:)
 
jag ahr i perioder fodrat med Mustang när det varit bra att komplettera mitt grovfoder med det
Men det är ju svårt att säga om det fungerar på din häst då man inte vet vad din pålle har för behov o vad ditt grovfoder innehåller
 
Det jag inte gillar med flera av Mustangs foder är att de innehåller så mycket vetefodermjöl, det vill inte jag ge i några större mängder till mina hästar. Sen ser det ut som att de har en ganska låg kvalité på de råvaror de använder för att höja proteinet. Det kan man se om man jämför värdet på mängden smb rp med mängden lysin! Tex har deras Mustang Protein + väldigt liten mängd lysin jämfört med många andra foder med liknande mängd smb rp!
 
Min ena häst får Mustang, den oranga med mkt protein.
Efter att jag använt det ngn vecka fick han gaskolik men kopplade inte det med fodret då, men sen fick han ett lättare anfall igen. Jag fick då tipset att lägga det i blöt och låta det svälla innan han fick äta och efter det har det fungerat perfekt!
Han står just nu på en foderstat men 2 kraftmått mustang om dagen och 3 kraftmått korn. Detta har fungerat jätte bra och han har gått upp fint i vikt på kort tid!
Jag har en före bild, när jag började fodra såhär och i morgon tar jag en bild på hur han ser ut nu 1 1/2 månad senare och sen lägger jag upp dem här så du kan se och jämföra :)
 
Tack för era svar, men jag ställer åter igen min fråga: Är det någon som använder sig av Mustangfoder och som vill dela med sig av sina erfarenheter från detta foder? Min erfarenhet är att många foder kan ha i stort sett samma innehåll, men ändå ge olika resultat på hästens hull och muskeluppbyggnad! Anledningen är ju hur råvarorna har behandlats.. Det är ju bara att jämföra med maten vi handlar till oss själva.. Samma mat/råvara kan ha olika näringsämnen, hållbarhet, krispighet etc beroende på hur det har odlats och sedan tagits tillvara på. En del som lever på att tillverka färdigfoder har stor kunskap om detta (exempelvis Lympos tillverkare) och fodret får då de bästa råvarorna! jag odlar inte själv foder, utan köper i affär. Skulle jag själv sätta ihop ett foder till min häst, kan jag bara utgå från de normala värden som de olika råvarorna bör ha, inte vad de i själva verket innehåller. Därför vore jag glad över att finna ett foder med lika bra råvaror som i Lympos, men som är lättare att få tag på:)
Jag har Mustang. Tycker det e överlägset. Har Hippo till någon men tycker dom blir finare av mustang.
 
Jag har Mustang musli orginal till min Frieservalack, har fungerat utmärkt i de 8 år jag gett det, hästen gillar det, han håller hullet bra och jag ger det som det är, utan blötläggning. :)
 
I stallet jag håller hus började min tränare använda sig av Mustang och är dessutom återförsäljare av det, var där lite glest under en period och märkte sån skillnad på unghästarna :eek: visserligen hade de fått lite proteinknölar men mycket finare i pälsen, hade satt fina muskler och gått upp lite i vikt. De vart inte tjocka utan de gick upp vad de behövde. De går på nån pellets och någon müsli.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 745
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
277
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 453
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
572
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp