Tack för "muslireceptet"! Det liknar dock väldigt mycket det han har fått tidigare (det som inte har fungerat så bra

) enda skillnaden är nog att jag inte har provat att ge soja.
Hur gör man med sojan? Har för mig att det finns olika former av soja man kan ge, vilket är bäst? Hur mycket soja kan man ge?
Hästen är en 9-årig hbl/arab valack. Jag har mätt honom med viktmåttband och han väger uppskattningsvis ca 600 kg (160 cm i mkh). I dagsläget får han 10 kg hösilage (väldigt torrt, ts nånstans runt 70%, har analys men har inte siffrorna här, har för mig att det är ganska normala protein- och energivärden), 2 kg krafft Rehab, 1 kg Lusern, extra B-vitaminer pga pälssättningen samt Bioglucomin pga tidigare problem med lederna.
Hästen har alltid varit muskelfattig, sen jag köpte honom har han lyckats sätta lite muskler men större delen av dem tappade han när han var konvalecent. Hästen är avmaskad och veterinär har kollat tänderna (tandläkare kommer till stallet och undersöker honom i slutet av oktober). Blodprover är också tagna men inget har visat någonting konstigt.
Jag har ett "igångsättningsprogram" som jag har fått av veterinären och som jag har anpassat lite efter eget huvud. Det innebär bla. att han vilar 2 dgr /vecka, jag varvar ridning/tömkörning, går mycket i kuperad terräng samt många långa skrittpromenader på lång tygel. Vi har arbetat med igångsättningen nu i 4 månader (han hade inte varit fullt igång på ett halvår när igångsättningen började) så jag tycker att det borde synas mer resultat i muskelmassan nu.
Jag tar tacksamt emot alla tips och råd!