Musli blandning

Vili

Trådstartare
jag har börjat ge mina hästar lantmännens salsamix grundmixen. Någon som också ger denna till sina hästar? Vilket behov är det av att ge mineraler till hästarna när de äter den?

Tacksam för svar

Sv: Musli blandning

Vad är det för något? Aldrig hört talas om. Köper du det på Granngården? Jag ger alltid mineraler för att vara säker på att även behovet av mikromineraler täcks, som man oftast inte tänker på. mvh hanna

Nej köper det på lantmännen . Det är en musliblandning som innehåller allt så man slipper allt med betfor krafft och havre. Jätte bra verkligen men blev lite osäker på om jag måste fortsätta ge dom mineraler.

Jag har köpt Salsas havrefria .
Men jag hade tillsatt något "helt" mineralfoder för att vara på den säkra sidan

Jaså du har de?!! Jo jag anade också att det inte var tillräckligt i den.

Tackar

Det beror på vad du har för mineralvärden i ditt grovfoder och vad det är för mineralvärden i müslin samt hur mycket du ger av varje och vad din häst har för behov. Man kan inte ge rekommendationer utan att veta det.

Salsa Bas innehåller 8,8 Ca, 4,5 P, 3 Mg och 0,4 mg selen per kilo.

Din hästs mineralbehov-mineralinnehåll i salsagivan-mineralinnehåll i grovfodergivan-mineralinnehåll i annan fodergiva=ev. mineralfoder.

Mineralbehov räknas per Mj med 0,4 för Ca, 0,25 för P och 0,15 för Mg. Selenbehov räknas med 0,2 mg/100 kg kroppsvikt.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
505
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
983
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
372
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 239
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar